|

Brazília: most akkor vége a szappanoperának?

Végéhez közeledik az autentikus hazai szappanoperák elemeiben bővelkedő brazil vadászgép tender? Az FX-2 program kapcsán mi már semmit nem merünk biztosra mondani, de mindenesetre a brazil védelmi minisztérium megerősítette, hogy elkészültek a véglegesnek minősített jelentéssel. Ki nevet a végén?

Nos, a végső szakaszba lépő tender az utóbbi időben már-már akár a Brazil Légierő / EMBRAER páros valamint a brazil elnöki palota harcaként is jellemezhető lehetne. Mint emlékezetes 2009. szeptember elején a brazil elnök mondhatni kb. közölte, hogy Rafale lesz és kész, amit még a hónap folyamán követett az EMBRAER ellenvetése, miszerint sokkal szerencsésebb lenne a Saab ajánlatát választani.

Némi csönd és puskaporos hordók begyűjtögetése után a Brazil Légierő nemrégiben megszellőztette, hogy az általuk felállított sorrend alapján a Gripen NG a befutó, míg a Rafale a magas költségvonzata miatt pedig csak a harmadik helyet csípte meg. A sorrend megalkotásában szerepet játszott a brazil képviselőknek már korábban is előadott szempontrendszer, miszerint egyrészt a Gripen NG még némi fejlesztés alatt áll, így a brazil ipar jobban belefolyhat a dolgokba, nagyobb mértékben profitálhat a technológiai transzferből, mint például a francia ajánlat esetében, másrészt beszerzési és üzemeltetési költség vonalon is a legjobb döntésnek ítélik.

A légierő ezen lépése nyilván kiverte a biztosítékot a francia/Rafale párti elnöki palotában, ahol nyilván úgy vélhették, hogy ezen húzással a brazil légtér védelmezői ismételten csak megpróbálták visszatáncoltatni őket eltökélt szándékuktól. Ezt vélhetően nem is nézték ölbe tett kézzel, így a véglegesnek minősített jelentést szintén megkapó Luiz Inácio Lula da Silva elnök feltételezzük széles mosollyal konstatálta, hogy a módosított anyagban, az egyébként igencsak potens kis kedvence a légierő által felállított rangsor 3. helyéről a dobogó tetejére rebbent, míg a légierő választottja legalul kötött ki. Mik nincsenek…

Pontosabban ez nem teljesen igaz, lévén az elkészült jelentésben nincs rangsor, „mindössze” a Rafale és a Super Hornet versenyképesebbként van megjelölve a Gripen NG-nél. Konkrétan a Dassault üdvöskéje van a leginkább versenyképes ajánlat címkével feldíszítve. A jelentés nem meglepő módon a Rafale és az F/A-18G kiforrott és két hajtóműves voltát hangsúlyozzák, mint jelentős fegyvertény a még fejlesztés alatt álló és csak egy hajtóműves Gripen NG-vel szemben.

Most mondja azt bárki, hogy nem izgalmasak ezek a tenderek…

59 hozzászólás “Brazília: most akkor vége a szappanoperának?”

  1. Minek írnak ki tendert? Úgy is előre lefutott ügy az egész.
    Szerintem nagyon sokba kerül az az atomtengó! A rafale messze a legdrágább gép a 3közül, és az üzemeltetése is drágább a másik két típusnál. Nagyon potens gép, de a kérdés ér e ennyit nekik.

  2. Többször is olvastam itt, hsz-kben, hogy a francia fegyverek(rakéták) nem valami megbízhatóak. De amúgy az elnők pénzt kapott a franciáktól, hogy döntsön mellettük? Nem érdekli, hogy a hadsereg azért mégiscsak jobban ért a gépekhez, mint ő? Ha azt ajánlják, hogy gripen, akkor ááá… Hülyék.

  3. Terminator: Nem nagyon. Nemrég kezdtem el ide járni, nézni a cikkeket, és politikáról, haditechnikáról meg hasonlókról nem sokat tudok még. Miért kéne, hogy ismerős legyen? Vagy pont hasonló helyzet volt itthon is a gripennel?
    A gripen világviszonylatban milyen gép? jó rossz? azt olvastam, molni szerint a hatótávolsága az egy vicc. valami t/w aránya is eléggé gyenge. mit jelent ez? nem tud fordulni? vagy lassú? azt mondta valaki, hogy a gripen nem éri el a végsebességét, amíg átrepül hosszában az országon, mert olyan kicsi Mo. :S

  4. I:
    Vagy pont hasonló helyzet volt itthon is a gripennel?
    Igen, valami hasonló volt itthon is a Gripennel. Ha jól rémlik Orbánék az utolsó pillanatban majdhogynem az F-16-os győztesként kihirdetése előtt dobták eb a légierőnek, hogy Gripen lesz.

    valami t/w aránya is eléggé gyenge. mit jelent ez?
    A t/w arány az a Thrust-to-weight ratio, azaz a tolóerő-tömeg arány. Értelemszerűen minél nagyobb, annál jobb :) Gyenge t/w arány problematikus lehet a gép továbbfejlesztésekor, új fegyverzet integráláakor, lévén ezek általában a tömeg növekedésével járnak. Ha a t/w arányt pedig már nem tudják növelni ezzel párhuzamosan, akkor a gép repülési teljesítménye csökken.

    A gripen világviszonylatban milyen gép?
    Nos, ilyen kérdésből heves viták tudnak kialakulni :) Véleményem szerint a t/w aránya ás hatótávolságát leszámítva kategóriájában alapvetően semmi problem nincs a géppel. Elektronikailag, fegyverzetileg teljesen OK. Csak az a fránya teljesítmény… :)

  5. Nézzétek azt gondolom az optimális megoldás a Gripen lett volna nekik de ha a képletben valóban ott egypár atomtengeralattjáró is akkor nincs miről beszélni!A Franciákon kívül csak az oroszok hajlandók eladni Atomtengeralattjárót de ők legelőször estek ki a tenderből(viszont ha jól emlékszem ők kopterekkel lőttek gólt).
    Valamiért az F-18-ról meg mindenkinek az embargó jut eszébe.

  6. Olyan hozzászólást olvastam nemrég, hogy a gripen demo kicsit át van tervezve. jobbak az arányai, a kerekei is át lettek rendezve, és a szányával is csináltak valamit. nem lehet másik hajtóművet adni neki? mondta tacsk0 vagy nem tudom már ki, hogy úgy tervezték annak idején hogy ej200-t is bele lehet pakolni. valaki el tudná nekem mondani, mi a különbség a sima gripen és az ng/demo között?

  7. Nézzétek azt gondolom az optimális megoldás a Gripen lett volna nekik de ha a képletben valóban ott egypár atomtengeralattjáró is akkor nincs miről beszélni!

    Jaja, a Gripen NG-vel szerintem sem jártak volna rosszul ipar ügyileg. Mondjuk az az érv, hogy az esetleges Gripen eladások gyártásába jól beszállhatnak kicsit gyenge lábakon áll, de az Embraer jól járt volna. Bár a Dassault-tal is összeboltolhatnak később valamit esetleg.

    Ellenben a Rafale jó lesz Szu-30 orrbaverésre ha úgy adódik, az atomtengó meg atomtengó. Jó lesz őrizni a brazil olajmezőket, csak kicsit drága lesz :)

  8. Eleve Venezuela Szu-35 terminátor vesznek ami az oroszok nagyon 4+++ mondanak.

    Aktív radar vezérelt rakétát vehetnek hozzá Indiától meg hajó elleni rakétát.

    Ha meg atom tenger alatt jár probléma az internacionálé keretében pár orosz tengeralattjáróst vadász tengeralattjáróstól örökbe fogadnak és volt nincs brazil hadi flota

  9. Poén a Gripen amics légharc fegyverzete erősebb tán mint amit a franciktól kaphatnak.

    Közel harc esetén a Terminától veszélyes jószág akár melyik vadnak.

    Venezuela kapcsán is oroszok jó híre a kérdés így tápos Szu-35 kapnak amibe tán ECM és egyéb is benne van.
    Másik szerintem azok se lesznek 100 misinél drágábbak
    .

  10. Eleve Venezuela Szu-35 terminátor vesznek ami az oroszok nagyon 4+++ mondanak.

    Mondani sokmindent lehet, attól még nem lesz igaz. Sok plusz jelen nagyon könnyű leírni, de hol a mögöttes műszkai tartalom? Az összes orosz gép nagy problémája az, hogy kiváló platformok, de nincs hozzájuk rendes fegyverzet.

    Az R-77 a tapasztalatok szerint még tárolás alatt sem megbízható. A rakéta alapvetően régi, tapasztalat nem nagyon van vele, pedig papíron 20 éves. Gyakorlatilag nincs komoly mennyiség belőle sehol rendszerben. A kínaiak saját fejlesztésbe kezdtek annak ellenére, hogy soha nem csináltak eddig ilyet. Ez azt jelentheti, hogy elég lesúlytó a véleményük róla.

    Az orosz SEAD fegyvereket soha nem próbálták ki nagy mennyiségben élesben, de inkább soha. A Hidegháborús EW térkép kőkorszaki ma már. (Mondjuk a jenkik is elhagytak ezt-azt anyagi megszorítás miatt, ott is vannak idióták a döntéshozók között zsákszámra…)

  11. hegyaljaihun

    Ez való igaz, orosz gépek nagy gyengéje hogy nincs mivel nagyon lőni velük.

    Remélem nagy gép fejlesztésben eszükbe jut ,hogy valami használható rakétát is kifejleszteni kéne.

    Szép szép a lovag de hol a kardja eset ez is.

  12. > Ha jól rémlik Orbánék az utolsó pillanatban majdhogynem az F-16-os győztesként kihirdetése előtt dobták eb a légierőnek, hogy Gripen lesz.

    Az F-16 soha nem volt győztes! Az MH légierő kívánság-listáján az F-18C/D Hornet volt az első, de azt már nem gyártották volna a vásárlás évére és nem is lett volna gazdaságilag értelme MiG-29-ről váltani az ugyanúgy kétcsövű F-18-ra.

    Az F-16 versenyképtelen volt a pofátlanul magas ára, az ellentételezés teljes hiánya és a felajánlott régi blockos gépek felújítatlansága miatt és a gyártó nem volt hajlandó államközi garanciát hozni, így esetleg meg sem kaptuk volna a kifizetett gépeket, lásd a pakik hogy jártak! A Mirage 2000 műszaki fronton bukott el, üzemkészségéről csúnyákat írtak nekünk a görögök és az indiaiak. Maradt tehát a hosszúcombú svéd szőke.

    Egyébként a Gripen előnyös, mert legalább arra nem parázik a Slota, csak úgy általában az MH-ra. Ha lenne F-16-osunk, éjjel bevizelne, hogy le akarjuk bombázni a bősiraki erőművét és már tavalyelőtt rendelt volna három tucat Szu-35-öst Putyintől a MiG-29-eseik helyére, meg plusz öt üteg Sz-300-ast és akkor aztán nézhetnénk!

    Ugyanígy a szerb, a román felet is légifegyverkezési versenyre kényszerítette volna, ha hazánk csapásmérő F-16-os vadászbombázókat rendszeresít és kénytelenek lettek volna szaladni mackó testvérhez vagy Párizsba segélyért. A Gipenből kis mérete miatt hiányzik az az agresszív, fenyegető karakter, amely az F-16-ost kezdettől jellemzi és ami nagyrettegés révén feléleszthette volna a kisantant szellemét. Szerintetek mi lenne most a románoknak magyar F-16 ellen? Kistévés kabinnal felújított MiG-21MF vagy pedig 24db Rafale / 24db Mirage 2000?

    A fentiek miatt nagyon helyes békedöntés volt a Gripen, a típussal egyébként a cseh üzemeltetők is igen meg vannak elégedve. (Az más kérdés, hogy a NY-Tel-Aviv tengely bosszút állt az Orbán-kormányon a svédek választása miatt és a csalárd rezsimcsere nyomán azóta tönkrement az ország.)

  13. > SH lenne a jó döntés, de itt nem az agyak döntenek hanem a milliókkal teletömöt aktatáskák….

    Brazília a „balos elhajlása” miatt nyilván csak „monkey edition” F-18E-ast kaphatna, kb. olyan lebutítottat, mint az arab MiG-ek vagy a szaúdi F-15E-k. Macbook gépházban C-64, rossz felbontású radar, Szokol-rádió szintű EW. Nem is álmodhatnak Growler-ről!

    Ezért lenne fontos technológia-transzfúziós gépet venniük, hogy tudják élesben nem „Game Over” felirat jelenik meg a HUD-on, mint a Macskafogóban. A szocdem svédeket a világ túlfelén tuti nem zavarná, hogy a brazil szocik mire fel építik a Gripent.

  14. Ha az utolsó mondatot nem írtad volna oda, akkor is nagy butaságot írtál megint, egy, a brazíl légierőről szóló cikkhez!
    Én úgy tudom, hogy mindenki a falcont preferálta, csak a svédek több kenőpénzt osztottak ki, ahhoz képest amilyen Griffet rendeltünk elsőre, még az MLU Falcon is jobb volt!

  15. > Ez való igaz, orosz gépek nagy gyengéje hogy nincs mivel nagyon lőni velük. Remélem nagy gép fejlesztésben eszükbe jut ,hogy valami használható rakétát is kifejleszteni kéne.

    Szándék az van, csak az orosz elektronika nem fér ki a gyárkapun. Valszeg az R-33/37 a legkisebb méret, amiben potens rakétát összehozhatnak.

  16. Tacsk0

    Slota pont most parázott a gripenek miatt. Mondjuk őt senki nem veszi komolyan, még Szlovákiában sem.
    Románok meg pont, hogy f-16-ot fognak rendszeresíteni, vagy legalábbis nekem az rémlik.

  17. Sziasztok!
    Azért lehetőség az van. Példa: az indiai Astra…..
    Mondjuk kicsit olcsóbb lesz a MIG-29K és a Vikramaditya és cserébe kapnak az oroszok 3 vagon Astrát vagy techtranszfert…. Rögtön potensebb lesz a Szuhoj……. Utána már csak orosz nevet kell adni a rakétának :-)

  18. hegyaljaihun

    Ez hülyeség TacskO.

    Pont az a baj hogy a külügy meghunyászkodik,
    Románia EU csatlakozás kor is kicsikartunk volna a székelységnek egy tisztességes státuszt.

    Másik a magyar honvédség nulla potenciájú nem mert nincsenek eszközei.

    Azon idő táj ha ilyen rossz lehetőségek volt akkor meg nem szabad lett volna dönteni.

    Létre hozni egy alap abba ment volna az éves szinten új vadászra kifizetendő összeg addig ott pihent volna.

    Jó tudom ez egy ideális állapot és utólag kár okoskodni.

  19. Ettől függetlenül…… A dél-amerikai kontinensen valami készül….. Venezuela, Peru, Chile stb….Brazíliának esetleg arra a feladatra is fel kell készülnie – mint regionális hatalom -, hogy egy esetleges konfliktusban/után „béketeremtő/fenntartó” szerepet kell betöltenie. Melyik technika lenne erre megfelelő (csapásmérés, járőrözés, felderítés)? Szerintem csak „kétcsövű” gép jöhet szóba, hiába kellemes gép a Gripen NG…. Ráadásul, ha TÉNYLEG vezető hatalom akar lenni a régióban, akkor nem elég potensebbnek lenni a többinél, hanem NAGYSÁGRENDDEL kell annak lenni. Na, erre kell az atomtengó….+ hordozókapacitás…..

  20. Ha mar air to air BVR raketakrol van szo, csak ugy megjegyeznem hogy az oroszok a gruzoktol is `elvittek` nehany izraeli gyartasu Pythont.
    Ugy gondolom hogy nemsokara megjelenik nehany uj orosz raketa, mert masolni ok is tudnak am.

  21. Én továbbra is azon az állásponton vagyok egyébként, hogy egyáltalán nem volt rossz döntés a Gripen, CSAK nem „JAS-39 EBS HU Fidesz Block MSZP Kecskemét edition firmware 1.9 patch 2.4b ‘Jörgen tépd már ki annak a a réginek a szárnyát had menjen már a magyaroknak, akik nem tudják milyen feladatkör is kéne nekik igazából'” változatot kellett volna venni hanem cseh módon lezavarni az üzletet, utána meg az üzemeltetést. De legalább a svédek nem hagyják szétrohadni őket, így 1x talán, egy messzi-messzi galaxisban lesz még majd valami Magyar Légierő…

    —–

    … ha hazánk csapásmérő F-16-os vadászbombázókat rendszeresít …

    Gripen fegyverarzenál? Hmm?

  22. Ha mar air to air BVR raketakrol van szo, csak ugy megjegyeznem hogy az oroszok a gruzoktol is `elvittek` nehany izraeli gyartasu Pythont.

    A Python széria az nem BVR fegyver kategória. Az a Derby, ha majd egyszer tényleg elkészül. (Elkészült?)

  23. Tcat (szerző) ezt írta:
    “JAS-39 EBS HU Fidesz Block MSZP Kecskemét edition firmware 1.9 patch 2.4b ‘Jörgen tépd már ki annak a a réginek a szárnyát had menjen már a magyaroknak, akik nem tudják milyen feladatkör is kéne nekik igazából’”

    Adjunk valami díjat a szerzőnek ezért a precíz és naprakész típusleírásért. Valamint tegyük be a Jane’s-be is :-)

  24. Fehér Tamás

    > Románok meg pont, hogy f-16-ot fognak rendszeresíteni

    Majd ha lesz pénz, ugyanis válság címén elhalasztották és most MiG-21 üzemidőt húznak! Tehát a magyar Gripen az mindössze „majd” fenyegetési-kategória.

    Ha lett volna magyar F-16 az viszont „Rafalet tegnapra” kategória lett volna – akár éhen hal a keletkező költségvetési lyuk miatt az összes román árvaház lakója, akár nem. Nem lehet amellett szó nélkül elmenni, hogy a magyar F-16-osok egy csapásban akár 60 tonna precíziós bombát is rájuk szórhattak volna, erre lépniük kellett volna és a szlovákoknak is!

    Hasonló nem ijesztgetési indok állt a Szu-22 kivonásunk mögött. A lengyelnek elnézik mindkét csapásmérő géptípust, mert csúnyán néz rájuk az usankás medve, de egy középhatalom nem hasonlítható hozzánk.

  25. Fehér Tamás

    > Gripen fegyverarzenál? Hmm?

    Gépenként 2,5 tonna pukkanccsal nem fogsz nekiállni atomerőművet, vízlépcsőt lerombolni, szóval a szomszéd-ijesztgetési és szomszéd önijesztgetési képessége sokkal kisebb a nagyobb madarakhoz képest!

  26. Fehér Tamás

    > “JAS-39 EBS HU Fidesz Block MSZP Kecskemét edition firmware 1.9 patch 2.4b ‘Jörgen tépd már ki annak a a réginek a szárnyát had menjen már a magyaroknak, akik nem tudják milyen feladatkör is kéne nekik igazából’”

    Ugyebár ha a szoclib nem lop el még 100mrd forintot a felesleges tankolócsövesítés címén, akkor 2014-ben kezdhetnénk visszadni a kiszolgált Gripen A/B gépeinket azzal, hogy Gripen NG-t kérünk cserébe szerény árkülönbözet mellett… vagy ha nagy az igény Amerika gyomrába alulról felkapaszkodni, akkor megköszönhetjük az eddigi gruppenezést és jöhet az F-16E!

    Nem a patás Orsós Viktor őgonosztörpesége csinálta a 40 évig nyakunkon maradni szánt hibrid Gripeneket!

  27. „Hasonló nem ijesztgetési indok állt a Szu-22 kivonásunk mögött. A lengyelnek elnézik mindkét csapásmérő géptípust, mert csúnyán néz rájuk az usankás medve, de egy középhatalom nem hasonlítható hozzánk.
    .”

    Pedig a Királyság 1.félidejében még nem is olyan rég a Monarchiában is, közép- ha nem nagyhatalom voltunk. Engem nem zavarna ha a szomszédságunk összevásárolna akár 300 vadászgépeket a lényeg hogy nekünk is legyen valami. Pont hogy a nyugat-kelet összevetésben szokott bezavarni mikor elkezdik számolgatni hogy Közép-Európai térségben mennyi gép is van . Nem ártana több. (ld.önmagában Lengyelország , ha szóba kerül mindenki csak bólint) Ezt a Közép-Kelet-Európai régiót mindig is hülyére vették – ez visszaüthet nemsokára a fejlődő és gyarapodó Ázsiai térség kapcsán, nem is olyan soká. Soha nem hagyták lábraállni ezt a térséget, mintahogy ma sem – és mindig végigrabolják. Nekem emberileg :)semmi bajom a szlávokkal, oroszokkal csak kölcsönösen bekéne ismerni, tolerálni, rehabilitálni kéne egymás értékeit és gyengeségeit /másik fórumon szoktam olvasni hogy megvallani az elkövetett bűnöket -ez tetszik…/ – ilyen dolog például oroszoknál a hatalmi reflexek, beidegződések – szóval nincs akadálya vsz. a haverkodásnak csak nem , más kategória a teljes kiszolgáltatotság is. stb. nem folytatnám

  28. szvszem nekem az, hogy MO érdekeinek a lemgefelelöbb választás márpedig a messze a gripen volt.

    csak ez is jól ellet k* va, pl ha a csehek 200%ot ki tudtak simán szedni a svédekből akkor a fidesz mért csak 100%at? A preciziós részbe nem megyek bele azt lehet indokolni. (míg az ellentételezés egyértelmű fiaskó.)

  29. „Ugyebár ha a szoclib nem lop el még 100mrd forintot a felesleges tankolócsövesítés címén, akkor 2014-ben kezdhetnénk visszadni a kiszolgált Gripen A/B gépeinket azzal, hogy Gripen NG-t kérünk cserébe szerény árkülönbözet mellett… vagy ha nagy az igény Amerika gyomrába alulról felkapaszkodni, akkor megköszönhetjük az eddigi gruppenezést és jöhet az F-16E!”

    Fehér Tamás, te gondolom nagyon optimista személyiség vagy!:P
    Gondolod, hogy a világgazdasági válság idején épp erre jutna pénz? Néhány nyomorult alcát se fogunk beszerezni, nem hogy harci repülőket.
    Elcseszett időpontban rendeltük meg a gépeket (geopolitikai/üzletstratégiai szempontból is), de a mostaninál még akkor is jobb volt a gazdasági helyzet.

  30. Molninak:
    Konkretan Python 5-ket vittek el Gruziabol. A Tecso[Youtube]-on van video, most nem keresek ra[ami az elszallitasrol szol]. Ennek a raketanak 20km a hatotavolsaga. Lehet rajta vitatkozni ,hogy ez BVR-e vagy sem. A Derby mar durvabb, az mar 50km-et tud,igazi BVR A-A.
    Hoppa, a Wiki szerint a Pyth 5 az BVR. Idezem:
    The Python 5 is currently the most capable AAM in Israel’s inventory and one of the most advanced AAM in the world. It has BVR (beyond visual range), LOAL (lock-on after launch), and all-aspect, all-direction (including backward) attack capability. The missile has an advanced electro-optical imaging infrared seeker (IIR or ImIR) that scans the target area for hostile aircraft, then locks-on for terminal chase. With a total of eighteen control surfaces and careful design, the resulting missile is supposed to be as maneuverable as air-to-air missiles with thrust vectoring technology.[4] The Python 5 was first used in combat during the 2006 war in Lebanon, when it was used to shoot down a Hezbollah UAV.[1]

    Length: 310 cm
    Span: 64 cm
    Diameter: 16 cm
    Weight: 105 kg
    Guidance: IR + Electro-Optical Imaging
    Warhead: 11 kg
    Range: >20 km
    Speed: Mach 4

  31. Az összes ’80-as évek beli kis hatótávolságú IR vezérlésű rakétának – AIM-9M, R-73, stb. – „behazudnak” ekkora távolságot – Csak éppen ez mondjuk szemből indított célra 10 km magasan igaz, ha a cél M2-vel közelít. Csak ennek semmi értelme, merta világon nincs olyan rakéta ami szemből 20 km-ről lát egy közeledő gépet… Valójában ez csak egy elméleti érték, a rakéta kinematikai hatótávolsága, de ennek végén is szinte semmi manővertartaláka sincs a rakétának. Földközelben távolodó célra azonos sebesség (0.8M) esetén kb. 4 km az effektív hatótáv, de ha a cél még emelkedik is és még forduló is belefér a lenüdlet és tolóerőbe, akkor még ennyi sem.

  32. Akarhogy is nezzuk 20km az mar latotavolsagon kivul van. Ennyi.

    Kulonben pedig Python 4 -ket zsakmanyoltak az oroszok. Ezzel az a gaz, hogy pontosan a Derby rakata alapja a P-4. Rajta van az elobbi Wikis oldalon, csak extended range-el. Amit ebbol ki akartam hozni, az hogy az oroszoknak van modern BVR `alapanyaga`. Viszont gyanitom ,hogy nincs gyarto kapacitas az ilyen high-tec cuccokra, ertem ezalatt a szenzorokat es az iranyito egysegeket.

  33. @Tyutyu

    Látom nem érted. Attól, hogy egy karabélylőszer elrepül akár 2-3 ezer méterre is, az nem jelenti azt, hogy az ez effektív lőtáv.

    A 20 km nem valós adat. Pont. Harci alkalmazás során 6-7 km-nl távolabbról soha nem indítottak még infravörös irányítású közelharc rakétát.

  34. A pakik AIM-120 C5-t kaptak.2007 vegen szallitottak le ezeket. A D verzio nagyon durva, nem is talaltam infot arrol hogy eladtak-e volna vkinek.Az F-22-re akarjak rendszeresiteni,ez eleg sokat elmond rola.Erdekes hogy a D varianst 2008-ban teszteltek eloszor. Elgondolkodtato…

  35. Inditottak mar F-18 SH-rol is gyakorlaton. Erdekes hogy az F-14-esek kivonasaval a Phoneix-eket is nyugdijaztattak, csikorgattak is a fogukat. Kivancsi vagyok hogy a Meteor tenyleg olyan jo lesz-e hatotavra, mert az amcsik is szeretnek mar latni [rendszeresiteni is].
    2013-ra igeri az EADS.
    Lehet hogy az oroszok megcsinaltak az R-77M1-et, de kussolnak rola, es nem is akajak eladni. Talan a T-50-re tartogatjak??

  36. Onedin kapitány

    Az SH+ hosszútávú AMRAAM kombináció csak kényszer- és nem teljesértékű megoldás az F-14 pótlására. Az amerikai hadügy pénzügyi válságtól szenved (jó, nem olyan mértékben, mint a magyar) hála Bush 2 háborújának.
    Érdemes eltöprengeni rajta, miért nem gyártották le a hordozó-fedélzeti speciális teng.-elhárító gép (Viking)utódját? Talán Kína és Oroszország már nem gyárt tengeralattjárókat?
    Miért az F/A-18F módosításával alakították ki a haditengerészeti zavarógépet? Miért nincs zavarógépe az USAF-nak?
    A válasz: kényszerű spórolás, a pénzhiány miatt (lásd fenn) kénytelenek nélkülözni az ideális megoldásokat.
    Ide tartozik a nagyon jó F-22 alacsony gyártási mennyisége és a kompromisszumos F-35 „minden célra” erőltetése.

  37. Inditottak mar F-18 SH-rol is gyakorlaton. Erdekes hogy az F-14-esek kivonasaval a Phoneix-eket is nyugdijaztattak, csikorgattak is a fogukat.

    Nem vagyok ebben olyan biztos. Iszonyatos terheket rótt az F-14 üzemeltetése technikailag és anyagilag is a flottára. Lényegében nem igazán volt szükség a cicusokra, mert az orosz haditengerészeti légierő csak árnyéka önmagának.

    Kivancsi vagyok hogy a Meteor tenyleg olyan jo lesz-e hatotavra, mert az amcsik is szeretnek mar latni [rendszeresiteni is].

    A jenki rendszeresítés gondolata eddig nem merült fel, nem is találok róla anyagot. Van erről bármi tény / link / nyilatokozat, ami alátámasztaná? Az AIM-120D okkal létezik.

    Az SH+ hosszútávú AMRAAM kombináció csak kényszer- és nem teljesértékű megoldás az F-14 pótlására.

    Ezzel egyáltalán nem értek egyet. Talán csak kinematikai hatótávolságba kisebb a rakétanak, minden tekinetben felülmúlja az AIM-54 + F-14 kombót .

    Ott kezdődik, hogy nem 500 kilós, mint az AIM-54 és nem analóg vagy analóg / digitális keveréke.

    Az F-14 jellemzően 4 db-bal szállhatott fel, mert ennyit is tudott csak visszahozni. Az SH akár 10 db AIM-120D-t is hordozhat – a légellenállás még lehet, hogy így is kisebb, mint 4 x AIM-54 esetén – de 6-8 AIM-120D simán felmehet és még törővégi AIM-9X is belefér + törzstank vagy 6 db AMRAAM esetén még szárnytank is. Messze rugalmasabb egy F-14-nél. A hajó raktáraiban is több rakéta fér el, ha szükség lenne erre.

    Az AESA radar miatt sokkal szélesebb szögtartományban lehet szimultán célleküzdésre alkalmazni, mert az F-14 hagyományos radarjának nagyon kis azimuth értékkel kellene pásztáznia ehhez, hogy jó MCG legyen.

    Az AIM-120D a 2000-es évek gyermeke, az AIM-54-nek 60-as évekig visszanyúló mútlja van, de legjóindulatúbb megközelítéssel is a ’70-es évek legvégének, ’80-as évek elejének gyermeke. Ez gondolom az árán és üzemeltetési költségén is meglátszik.

    Érdemes eltöprengeni rajta, miért nem gyártották le a hordozó-fedélzeti speciális teng.-elhárító gép (Viking)utódját? Talán Kína és Oroszország már nem gyárt tengeralattjárókat?

    A régi szinthez képest gyakorlatilag ez a helyzet. A régi tengófenyegetés kb. 1/10-ről, ha beszélhetünk. A jenki tengóflotta viszont szép nagy maradt továbbra is. Partközelben az P-3 gépek segíthetnek és lesz Poseidon is. Más módon oldják meg a kötelék biztosítását.

    Miért az F/A-18F módosításával alakították ki a haditengerészeti zavarógépet? Miért nincs zavarógépe az USAF-nak?
    A válasz: kényszerű spórolás, a pénzhiány miatt (lásd fenn) kénytelenek nélkülözni az ideális megoldásokat.

    Kicsit időzavarban vagy. Az EF-111-et 1998-ban vonták ki. Hol volt akkor válság? Sehol. A meglevő EA-6B állományt elégségesnek gondolták a Navy + USAF + USMC gépeinek is. Mivel az USAF elvesztette az ilyen gépek üzemeltetési kultúráját lehet, hogy ezért nem is akartak soha újra ilyen képességet adni nekik.

    Az is ok lehet, hogy az USAF gépeinek szárazföldi bázis kell. Egyre kevesebb a baráti / haveri ország. Ha kell stand-off zavarás, akkor olyan gép legyen, hogy mindig ott lehessen, erog Navy gépnek kell lennie.

  38. Az AIM-54 + Tomcat páros valóban azért épült amiért az Aegis rendszer,egy tömeges légicsapás elhárítására!
    A hidegháború elmúltával valóban elmúlt a gondok 2/3-a.
    Elégséges az F-18-as képessége.
    Az orosz tengóflotta bár sokkal kisebb lett azért a minősége nagyságrendeket javult!Új generáció van ott is jelen,

  39. @Littlejohn

    HTKA, én így szeretlek! :)

    @Tyutyu

    Hát, ha úgy nézzük, hogy a meglevő átlagminősége, akkor igen. Mert először a régi szarokat dobták ki. Viszont milyen radikálisan új tengókat építettek az összeomlás óta?

  40. Molninak: Az angol nyelvu Wikin olvastam a Meteorrol. Hat meger egy miset, nem veletlen hogy az EADS fejleszti: D. Es igen az amcsik kivancsian varjak hogy milyen is lesz a Meteor, mert nagyon fejlett elektronikai resze es hajtomuve lesz raketanak. Azt viszont nem figyeltem hogy a cikket mikor irtak. Ezert ugy gondolom, hogy az elhuzodo Meteor fejlesztes miatt alkottak meg az AIM-120D-t.