Tavaly év vége felé jelent meg oldalunk hasábjain a hír, hogy Malajziában valakiknek sikerült ellopniuk két General Electric J85-21A hajtóművet egy katonai repülőtérről. Most azt is megtudhatjuk, kik voltak az enyves kezűek.
A maláj kormány tájékoztatása szerint elfogtak, majd bírósági tárgyalás során börtönbüntetésre ítéltek két férfit, akik közreműködtek a 29 millió dollár összértékű hajtóművek eltulajdonításában.
A 42 éves Tharmendran Nagarajah őrmesternek 10 évet kell majd ülnie, a vád a hajtóművek tényleges eltulajdonításában való részvétel. Társát, a 37 esztendős Rajendra Prasad repülőgép-alkatrész kereskedőt 7 évre ítélték el állami tulajdonnal való illegális kereskedelem vádjával.
„Két embert ítéltek el, az egyiket lopásért, a másikat a lopott áruval való kereskedésért. A hajtóműveket még nem sikerült megtalálni.” – közölte Raja Rozela Raja Toran kormányzati ügyész.
Az ítélet igazságosságával nem mindenki elégedett. Tharmendran ügyvédje szerint védence nem is azon a bázison szolgált, amelyikről a lopás történt. Az ügybe, elmondása szerint csupán azért keveredett bele, mert Rajendra a barátja volt, és megpróbálta megérdeklődni tőle, hogy tud-e eladó repülőgép-hajtóművet ajánlani számára.
„Ki az igazi felelős? Az ügyfelemet miért kellett belekeverni az egészbe? Semmilyen felelősség nem terheli őt a lopás miatt!” – mondta V. Ravichandran, Tharmendran ügyvédje a tárgyalás után.
A hajtóművek tartózkodási helyéről csak közelítő jellegű információk állnak rendelkezésre. Azt már korábban is megírtuk, hogy Dél-Amerikába kerültek. A vizsgálat elindult, és sikerült kideríteni, hogy egy argentin cégen keresztül jutottak oda a J85-ök. Ekkor mindenki azt hitte, hogy hamarosan a nyomukra akadnak, de a következő jelentésben már az állt, hogy a nyomok Uruguayba vezetnek. Wan Zainulddin vizsgálóbiztos elmondása szerint a rendőrség folytatja a kutatást.
A végső célpont valószínűleg Venezuela lesz. Az utóbbi években nem túlzottan nyugatbarát-politikát folytató országban még üzemel körülbelül tíz VF-5 vadászgép, mely az F-5 kanadai változatának, a CF-5 Freedom Fighter-nek a helyi jelölése. Az egyébként is öreg gépek üzemeltetése nehéz, az embargók miatt alkatrészek beszerzésére csak az illegális út ad megoldást.