A Brazil Légierő felállította a saját szempontjai szerinti sorrendet, eszerint a svéd Saab Gripen NG nyerné a 7 milliárd dolláros megrendelést. De…
A 36 gép vásárlását és a teljes technológiai transzfert tartalmazó csomag tekintetében a svéd ajánlat vitt mindent. Mint arról mi is beszámoltunk, a légierő mellett az EMBRAER is a Gripent preferálja.
Meglepő módon a dobogó második helyéről is lecsúszott a francia Dassault, hiszen a Boeing ajánlatát szakmailag jobbnak találta a légierő.
Ettől függetlenül, a végső döntést a kormány hozza majd meg, és itt jön képbe a Rafale…
A franciák joggal örülhetnek, hiszen a brazil elnök szerényen eldöntötte, hogy a Rafale nyeri az F-X2 tendert. Mivel a kormányon múlik a döntés, a légierőnek mindent bevetve meg kell győzni a népes társaságot, hogy ne politikai, hanem szakmai határozat szülessen.
Na, most akkor kéretik eldönteni, hogy az NG és a techtranszfer mellé svéd tengó, illetve szép szőke hordozókat is kapnak, vagy szimplán a svédek ott is megvettek egy-két „szakembert”. Ezzel nem lebecsülni kívánom az NG-t, de hát az még csak egy nem létező gép….. A Rafale meg a SH legalább repül… Ezzel az erővel akár PAK_FA-t is vehettek volna :-)
Az NG szinte minden tervezett tulajdonságával rendelkezik a Gripen Demo, ami tudtommal repül…
Ha az „Az EMBRAER is a Gripent preferálja” írásomat elolvasod, akkor látod, miért akarja a Gripent a brazilok egyik fele: a rendkívül fejlett kompozit-technológia miatt
teljes mértékben egyet értek veled
vicc ez a svéd ajánlat
Csak ne akarnák annyira veszettül az atomtengót is. Mennyivel 1xerűbb lenne a döntés :)
Azt adják nekik, hogy együtt fejlesztik, építik, vagyis a brazilok utána fél Dél-Amerikának el tudják adni a náluk gyártott (!) Gripen BR-t, ráadásul még vadászt építeni is megtanulnak közben.
Ha amcsi vagy francia gépet vesznek, akkor maximum egy kevés összeszerelést vállalhatnak kész lego-kockákból, a forráskódot, know-how-t pedig csak ugathatják, mint kutya a Holdat!
A Gripen Next program kockázata korlátozott, hiszen a demója már repül, viszont cserében évtizedes tapasztalatot szerezhetnek a kompozitban, FWB-ben, stb. A jövőbe invesztálnak ezzel.
Szakmailag talán a nagy lakatlan őserdei területeik miatt indokolt lenne a kétcsöves gép, de azt meg dupla pénz üzemeltetni – miközben milliók élnek náluk hullámlemez gettókban. Ráadásul a Gripen BR is megoldható egységes főtípusként talajra és hajóra, ami olcsósítja az üzemeltetést.
Harmadrészt a svédek állami szinten adják az ajánlatot, az amcsik, a franciák meg inkább cégszinten, így kevesebb a garancia. Szerintem a Pumák szívesen lennének testvérszázad a brazilokkal, főleg ha néhány mulatt táncoslányt is hoznak látogatóba a karneválról…
tomsi: a svéd ajánlat annyira vicces, hogy a szakemberek és vállalatok szerint is nyerőbb, mint a vetélytársak.
ha megkentek vna vkit, akkor annak az elnöknek kellett vna lennie
(emellett biztos mindegyik versenyző élt a fizetés-kiegészítés módszereivel, ez nem svéd találmány…)
A gép repülési teljesítmény terén nem jobb persze a többieknél, sőt a hatótávolsága az inkább ami vicc kategória, legalábbis Brazília méreteit és tengerparti ország mívoltát tekintve.
Mint molni szokta emlegetni, a forduló légiharc „kiment a divatból”, tehát a rep.teljesítmény kevésbé lényeges.
elektronika terén viszont hozza az elvárt szintet, sőt a Rafale-nál jobb is, legalábbis véleményem szt.
Ami azonban a braziloknak kell, az egy modernebb technológiai háttér, és ez az amiben a svéd acél (azaz a svéd kompozit) veri a többit.
Csak nehogy az amik dühből már most megembargózzák a hajtóművet….
A hajtóművet a svédek gyártják.
Molni mindíg elfelejti hogy a fordulóharc csak az amik ellen ment ki a divatból!Illetve olyanok ellen akiknek komoly BVR fegyverzete illetve AWACS támogatása van!
Azon a környéken azért még a klasszikus légiharc fog dominálni egy darabig!
Inkább az a kérdés hogy kapnának-e a Gripenhez AMRAAM-okat vagy sem.
véleményem szerint a számukra megfelelő tipus kiválasztásánál egy két hajtóműves megbizhatóbb gép lenne optimális, mint pl. a rafale
Tényleg semmi bajom a Gripennel, a svédekkel meg méginkább, de nekem akkor is gyanús a dolog. Ráadásul 3 hetes hír, hogy a SAAB-ot el akarják adni Kínának. Nem vicc….. Jó, gondolom, nem a Gripen-gyárat :-)
DE… akkor is… itt valami nem kerek…. bármiz is adnának a sédek cserébe…. A franciák szintén teljes tech-transzfert ajánlottak. A hajtómű szintén problémás a jenki embargó miatt….
Brazília óriási területei miatt 36 db egy hajtóműves gép… egyszerűen kevés, hiába…majd… gyártanak ők is….
Dühből? mit? Valószinű nem minden cél nélkül engedélyezték a Svédeknek az USA technológiák alkalmazását (ugye F414 is Amraam-mal együtt). Ha az SH nem nyer ami szvsz. elég valószerű még mindig lehet hasznuk a Gripeneken keresztül, egyéb esetekben is. Amúgy ha a svéd fél érdekelt lehet a latin-amerikai piacokban, Tucano stb.akkor vsz.nem a tender az egyetlen módja hogy együttműködés jöhessen létre.
Az iparosodott Dél-amerikai térség sokat köszönhet az Eu-nak, és a továbbiakban is gyümölcsöző lehet az együttműködés – a politikai vonal az ez + persze kis atomtengó. Igazából kb.egyenrangú mindhárom ajánlat. Ennek ellenére szerintem olyasféle döntés lesz, mikor mi bevásároltunk Mistralokból. Amúgy teljesen mellékesen az uniós Francia Guyanával Brazilia határos is, ahol a francia űrközpontok működnek.
Nekem majdnem mindegy ki nyer , csak eek alapján csodálkoznék ha nem a gallok.
Az Amik ha úgy gondolják hogy egy térség erőegyensúlya felborul nem fognak eladni BVR fegyvereket oda.
ok:) de akkor nem lenne illendő svédéknek is szólni, csak hogy ne utoljára tudják meg szegénykék
Jópofa, hogy mér engem idégetnek itten. :)
A BVR valóban esélyesebb olyan ellen, akinek nincs AWACS kapacitása. Viszont egy Brazília méretű ország előbb utóbb rendelkezni fog ilyennel. Nekem továbbra is a hatótáv és fegyverterhelés az, ami nagyon nem tetszik a Griffben.
@FT
Azt adják nekik, hogy együtt fejlesztik, építik, vagyis a brazilok utána fél Dél-Amerikának el tudják adni a náluk gyártott (!) Gripen BR-t, ráadásul még vadászt építeni is megtanulnak közben.
És azt honnan veszed, hogy egész Dél-Amerika ilyen gépre vágyna? Chavez gyakorlatilag már orosz csatlós állam. Ott ez nem nyerhet.
Argentína elvből nem vesz semmit a braziloktól, ezt szinte tuti. Chilének F-16 gépei vannak.
Akkor milyen komoly vevő marad? Senki nem jelentette be eddig, hogy nagy tételben gépet akarna ott venni és pont Griffet.
Harmadrészt a svédek állami szinten adják az ajánlatot, az amcsik, a franciák meg inkább cégszinten, így kevesebb a garancia.
A Rafale is inkább állami szint. Ezzerrel tepernek minden eladásért és a végén már szinte ők is fűt-fát ígértek, csak ők győzzenek. Az ő ajánlatuk mennyivel kisebb tech. traszfert tartalmaz? Mert a legnagyobb gond az, hogy a politkus ipart akar ezzel fejleszteni, a katonáék viszont potens gépet akarnak. Jelek szerint a kettő együtt az most nem megy.
a politkus ipart akar ezzel fejleszteni, a katonáék viszont potens gépet akarnak.
nah ez az ami itt most fordítva van, a légierő akarja az „iparfejlesztős” gépet, a politika pedig (véletlenül) a potensebb felé húz.
Azért írtam h véletlenül, mert ha a franciák ajánlanák a Gripent, akkor is a gall ajánlat lenne a nyerő az elnök szemében
Azért jó hogy itt egyesek a gripen hatótávolságát szidják, mikor a brazilok eddig is a miniatűr F-5-el repültek…
Még egy éve volt hír, hogy Brazília beszáll a PAK FA programba. Akkor az hazugság volt? Mert azóta semmi új hír, meg alig találni róla valamit.
Asszem írtam róla a nyáron, de ködbe burkolódzik az időpont.
A lényeg az h az oroszok megszellőztették, hogy ha újraindítják miattuk az F-X2 tendert (és persze a végén nyer is a Szu-35), akkor beveszik a PAK-FA fejlesztésébe és gyártásába a brazilokat is.
Kényszerből repülnek vele. Nagyon olcsó gép. Viszont a gép beszerzése óta, gondolom Brazília is fejlődött. Most már futja jobbra is.
az ng-nél már nincsenek szárny problémák?
tudtommal csak a/b nél van. (azaz a 14ből csak 12 grippenünk problémás…. :DDD)
nolám, nolám a lehúzott NG mögé felsorakozott a hadsereg+ipar. Politikusok meg rafaelt tolják….?
izgi lesz.
„az ng-nél már nincsenek szárny problémák?”
Legjobb tudomásom szerint az NG-nél áttervezték a szárnyak egy részét, mert a 2 főfutó a szárnytőbe került elhelyezésre.
„A hajtóművet a svédek gyártják.”
Én úgy tudom, hogy a hajtómű összeszerelése és a gripen specifikus részek gyártása folyik a svédeknél. A többi a jenkiktől jön és emiatt korlátozhatják az exportot.
hali!
Remek cikk. Milyen érdekes helyzettel állunk szemben:) Eddig a Gripent mindig a politika támogatta, és a haderőnek nem kellett. most meg fordított a helyzet :)
> A többi a jenkiktől jön és emiatt korlátozhatják az exportot.
Na igen de akkor az F-18/SH sem exportálható többet, mivel abban is ugyanaz a hajtómű van és a jenkik aláírtak egy papírt a svédeknek, hogy nem minősítik értékeny technológiának a hajtóművet. Ha meg a jenkik mégis felrúgják a szerződést, akkor az EU a kereskedelemben megtorolja. Nem áll most olyan nagyon jól a dollár. Ha pedig a Gripen nyer és mégsincs bele hajtómű csillagsávos ármány miatt, akkor majd eladják EJ200-assal.
Az amcsiknál egy tanulmány már 1996-ban figyelmeztetett, hogy a Gripen 2000-es évek elejétől nagy jövő előtt áll, mert a nehézgép-építési mánia miatt sem a kelet, sem a nyugat nem fog tudni más olcsó és potens vadászt ajánlani a fejlődő országoknak. (JF-17, T-50 tiszta bádog, J-10 vagy F-16 egy számmal nagyobb méret, F-35 kettővel, Szuhoj hárommal, Rafale, EFA, F-15 kétcsövű)
> a hatótávolsága az inkább ami vicc kategória, legalábbis Brazília méreteit és tengerparti ország mívoltát tekintve.
Úgyis építenek maguknak katonai tehergépet, majd kilóg belőle a tankolócső, oszt jónapot! Amúgy három pótossal, meg két illeszkedővel a Gripen NG elmegy Alaszkáig is.
És ennyi pótossal vihet négy légiharc rakétát – amiből csak kettő BVR – és még törzs alatti két új fügesztőn valamit. A gép t/w arány meg a béka segge alatt lesz még ilyen szerényen harci teherrel megpakolva is, de a légellenállás is elég combos lesz.
Héló, a Gripen-en nem lesz illeszkedő. Amúgy meg ha három pótos van az NG-n, akkor a kettő törzs alatti plusz felfüggesztő deaktiválva lesz (hisz az egyik opótos elfoglalja a középső felfüggesztőt). Mellesleg lesznek dupla rakéta indító sínek, szóval négy póttartállyal, 4 BVR-el és kettő WVR rakétával lehet számolni.
Jó döntést hoztak meglehet.
Gripen olcsó kis gép de képes a brazil légierő minimális igényeit kielégíteni.
Fegyverzete pototens.
Ára a legkedvezőbb 1 Rafael árából van két Gripenjük.
Ez kinek jó hát a brazil embereknek meg lehet hogy a brazil hadseregnek mert az árkülönbözetből vehetnek s-400 légvédelmi rendszert például.
„Na igen de akkor az F-18/SH sem exportálható többet, mivel abban is ugyanaz a hajtómű van és a jenkik aláírtak egy papírt a svédeknek, hogy nem minősítik értékeny technológiának a hajtóművet.”
Erről nem tudtam és ez az engedély az F414G-re is vonatkozik, mert ugye az NG-ben már ez lesz.
Végül is akkor érdekes a helyzet export szempontjából, ha nem USA-barát országba szeretnék eladni az új Gripent. Bár ez nem túl valószerű.
A dupla indító sín az nagyon jó dolog. Érdemes lenne nekünk is elgondolkodni a rendszeresítésén, már ha tisztességes légierőben gondolkodunk. Ez az apró (?) dolog nagyban növeli a gép harcértékét szerinem. 2 x IRIS-T (ez sincs itthon), 4 x AIM-120 (később talán Meteor), törzs alatti pótossal és és szárnyak alatt két precíziós fegyverrel nem is rossz gép.
Az NG még ennél is jobb, mert két szárny alatti pótos mellett a törzs alá is mehet két nagyobb földi célok elleni fegyverzet.
A Brazil tender nem erősíti a Gripen esélyeit Indiában is?
Érdekes a felállás!
A franciák az elnököt kenték meg a svédek a szakembereket?
Az amcsik meg szarnak az egészre!
:D
Grippennel hosszú távon jól járnak a Brazilok sztem!
A francia gép üzemben tartása biztos sokkal többe kerül, valamint a beszerzési ára is magasabb lehet!
Az amcsik meg csak nyerhetnek az üzleten, a fegyverzet ára sem kevés ha azt náluk költik el!
Atom tengót meg nem csak a franciák tudnak építeni!
A kínaiaktól is beszerezhetnék főleg hogy a brazil hordozón képzik jelenleg a kínai hordozó személyzetét! :D Tehát ott is jó a kapcsolat és pénzért bármit elad kína! :D
Brazilok helyzete és India helyzete teljesen más.
Braziloknak számot tevő ellenfele nincs így nekik tényleg elég egy béke beli hadsereg.
Míg Indiának ott vannak a regionális ellenfelei Kína és Pakisztán..
Oda kell egy jó nyugati 4+ gép PAK-FA kiegészítésének.
Már kezdem érteni miért nincs elég AmRAAM-unk nekünk sem, lehet hogy vettünk volna még, de lehet biztonsági célzattal nem teljesen szolgáltak ki…..
a világ nem ilyen egyszerü Hunor, franciák nélkül nem élet az élet ezen a golyóbison. Megfigyeled mindenkit ők szupportolnak akik semleges politikában eddig érdekeltek voltak /oroszokat is/
A csehek csak 30 AMRAAM-ot vettek, pedig ők csak légtérvédelemre használják a gépeket. Nekünk hova kéne 40-nél több? akármelyik szomszédos országot leverjük az égről, kivéve Ukrajnát.
Ááá, szóval a csehek se kaptak , egyre gyanusabb a sztori :))
Szóval akkor ne is feccöljünk már dupla indítósinekbe?
Egyéb építő jellegű megnyilvánulás ?
Mi van itt ma ? Mellesleg 1 javadalmazásra nem elég az egész. Ha pedig odáig jutunk véletlenségből hogy használni kéne őket – hidd el kevés lesz :D
fogadjunk is?