|

Marokkói Falconok

2007 óta nyilvánvaló, hogy F-16 Fighting Falconok kerülnek Marokkó birtokába, s bár a vásárlás tényét egy évvel később meg is erősítették a szerződés azóta sem köttetett meg. Mostanáig.

Egy 842 millió dolláros szerződés értelmében a Lockheed Martin 24 darab F-16C/D Block 52 típusú vadászbombázóval gazdagodik az afrikai ország légiereje, melyekkel a régi Mirage F1 CH/EH és F-5A/B/E/F/TIII típusait váltja fel. A kontraktus értelmében 18 darab egy- és 6 darab kétüléses Sólyom kerül Marokkóba a szükséges kiszolgálóeszközökkel, pótalkatrészekkel együtt. A fegyverzetről és fedélzeti rendszer megrendeléséről már korábban döntés született.

F-16D Block 52 Chile

Ez a szerződés fontos az USA számára is, hiszen a térségben fent kell tartani az erőegyensúlyt. Továbbá célként tűzték ki, hogy Marokkó személyében egy stabil szövetségest hoznak létre a Nyugat-Afrikai régióban. Marokkó beleegyezett, hogy minden eszközével támogatni fogja a globális terrorizmus elleni harcot, ehhez most lehetősége van beszerezni a szükséges eszközöket. Él is a lehetőséggel, a vadászbombázók mellett T-6C kiképzőgépeket, C-27J Spartan szállítógépeket, valamint CH-47D Chinook helikoptereket vásárolt.

16 hozzászólás “Marokkói Falconok”

  1. Hát ez tényleg vicc ár ezekért a gépekért. Ezek 0 órás gépek, vagy használt gépek lesznek? Mert ez esetleg magyarázhatja az árat. A fegyverzet ára sincs benne. A link alatt összeadba a rendelt dolgokat elég jó kis árcédula lesz, de még akkor is elég jó az ajánlat.

  2. Ez az a Marokkó, amelyik megszállva tartja Nyugat-Szaharát, ahol szorgalmasan népirtogat… Nem kéne ezeknek fegyverszállítási embargó alatt lenniük, ahogy azt az ENSZ előírta – vagy egyszerűen csak a mi népirtóink jó népirtók, a másik oldal népirtói pedig gonosz népirtók?

    Szerintem nekünk nem kell ilyen áron olcsó vadászgépet vennünk, inkább fizessünk a Gripenért, mint a katonatiszt!

  3. Arról nem is beszélve, hogy a Mirage F1-est vidáman repülik az átellenben lévő spanyolok vagy épp a francia idegenlégiót támogató pilóták, így marokkói lecserélése jelenleg nem egy elkerülhetetlen szükségszerűség. Szóval itt valami nagy alku van a háttérben, mondjuk Algéria nyakára akarják tenni a kést…

  4. Fade, vegyél egy kis világpolitikai gyorstalpalót! Nyugat-Szahara alatt hatalmas ásványkicseket fedeztek fel az elmúlt évtizedben. Ha megjönnek a marokkói F-16-osok, rossz világ köszönt a Polisario felszabadító szervezet gerilláira és az őket támogató algériaiakra. Ez még csak nem is Gáza, ez tökcsupasz sivatag, nincs hová bújni a célzókonténer elől, hamar le lesznek mészárolva a gerillák.

    Akkor a marokkói katonák szépen átsétálnak a mostani „biztonsági elválasztó” homokfalukon és eladják az egész szaharai bányakoncessziót amcsi óriáscégeknek – mert azt ne gondolja senki, hogy létezik olcsó block 52! Sam bácsi nem róbertbácsi.

    Éppen ezért felesleges irigykedni, hogy mennyiért kapták a marokkóiak a gépeket. Tudjuk, hogy az amcsik nekünk mennyiért akartak MLU ELŐTTI F-16-osokat adni 2000-ben és azt is tudjuk, hogy 1992-ben semmi pénzért sem adtak F-16-ost, pedig félő volt, hogy átjönnek a szerbek. Ennyit érünk geo-stratégiailag és kész.

  5. Tacsk0!1992-ben azért nem nyomultak a szerbek a Balaton déli partjáig,mert tudták, hogy a magyar MI-24-esek egyenként pöckölték volna a tankjaikat a barcsi hídról a Drávába!!
    Ha pedig „kedvenc Viktorunk” /kedvence a fenének!!!/ által beújított/de minek???/ Gripenek helyett a használt/csak a felújításokat kellett volna fizetni!/F-16-osokat rendszeresítettük volna,akkor azok akkor,most és még tíz év múlva is védenének bennünket!!!/jól karbantartva,az amcsik ebben/is!/nagyok-lásd pl:-Afganisztán,Szerbia,Korea…stb!!

  6. Ugyanúgy nem üzemelnének a karbantartószemélyzet elvándorlása miatt. Tehát az F-16-osokkal sem jártunk volna jobban ilyen szempontból.
    ami a költségeket illeti, hidd el, nem az Orbánék alatt született szerződés, hanem a vörösök módosítása miatt van itt a Gripen-program!!!

  7. Onedin kapitány

    @Tacskó!
    Kösz a „jó népírtós” felvilágosítást (másoktól eltérően nekem tetszett), ennyire nem ismertem az afrikai helyzetet.

    @Uff!
    Csatlakozom Acepilothoz. Nem az a baj, hogy Gripen, hanem hogy dupla áron a csehekhez képest.
    Én beértem volna a cseh verzióval és a cseh árral, aztán később az ország gazdasági helyzetétől függően;
    1. vagy korszerűsítés
    2. vagy korszerűsítés és még egy századnyi harcigép vásárlása.

  8. > Tacsk0!1992-ben azért nem nyomultak a szerbek a Balaton déli partjáig,mert tudták, hogy a magyar MI-24-esek egyenként pöckölték volna a tankjaikat a barcsi hídról a Drávába!!

    Mióta megy át tank a hídon, legalábbis az orosz gyártmány? Egyrészt tud pipával búvárkodni, másrészt kompolhat is, mert csak max. 40 tonna. Egy erőszakos folyóáttörést, hídfőt felszámolni nem olyan egyszerű, mint a videójáték a plázában!

    A jugó sereghez képest az MN / MH képessége nemecsek szintje volt a grundon.

  9. Fehér Tamás

    Nem tudom minek süketelek, de hátha meghallja valaki…

    Egy vízfenéken történő átkeléshez kell néhány feltétel:
    1. megfelelően lankás túloldal a kikapaszkodáshoz
    2. szilárd vízfenék
    3. elég erős sodrás ahhoz, hogy ne legyen laza iszapos a talaj, de nem túl erős, hogy ne befolyásolja a haladási irányt (merhogy tud olyat) és a légcső stabilitását.
    4. A t-72-es (emlékeim szerint) max 4m mélységben tud átkelni.
    5. Odalent semmit nem látsz. Iránytű egy fémdobozban felejtős. Giroszkóp segíthet, de az nem a sofőrnél van. Mikor kimászol, jó, ha nem lőnek rád…
    6. A harckocsik átdobása kevés egy hídfő kiépítéséhez, ahhoz kellenek komolyabb műszaki eszközök is, amik viszont nem szeretik a tüzérségi vagy egyéb tüzet.
    7. A hk-k vízalatti átkelése az egyik legkockázatosabb manőver. A sebesség 3-5 km/h-ra csökken, nem látsz, nincs lendület, hogy a nem látható akadályokat áttörd.