A Boeing, a Kongresszus és a Silent Eagle

A Boeingnél próbálják megtalálni a legkisebb radarkeresztmetszet és a Kongresszus által engedélyezett technológiák exportja közötti ideális keveréket.

Közel 40 éves koncepció, de az F-15-ös modern változatai még mindig kelendőek az exportpiacon. Mivel szaftosabb megrendelések már nem várhatók a Strike Eagle variánsaiból, így a Boeing létrehozta a legújabb „lopakodó”-technológiával megpakolt Sast, a Silent Eagle-t. A koncepció már megvan, ám hogy pontosan milyen felszereltségű és képességű lesz a típus, azt egyelőre még a Boeing illetékesei is csak találgatják.

F-15SE Silent Eagle

„Nem az a kérdés, hogy milyen alacsony radarkeresztmetszetű (angolul RCS, vagyis radar cross-section) típust tudunk kihozni az F-15-ös sárkányából, hanem az, hogy mit engedélyez az Egyesült Államok kormánya.” – mondta Brad Jones, a program menedzsere. „A gépek „lopakodó”-képessége országonként eltérő lehet.”
Nyilatkozatából látszik, hogy a Boeing tényleg elsősorban exportra gyúr a géppel.

A gyártási tanulmányok készítése javában folyik, többek között a laboratóriumi RCS-tesztek is, mely alapján adatokat tudnak szolgáltatni a Kongresszusnak a megfelelő döntés meghozásához. A tanulmányokban az új gyártású Silent Eagle-k mellett vizsgálják a korábban legyártott verziók átalakítási lehetőségét is.

A függőleges vezérsíkokat a Raptorhoz hasonlóan kifelé döntötték (Nagyítható)

A függőleges vezérsíkokat a Raptorhoz hasonlóan kifelé döntötték (Nagyítható) ,

A radarhullám-visszaverő felületeket csökkentendő, az illeszkedő póttartályokból (CFT) kialakított illeszkedő bombakamra (CWB) légiharc-rakétákat és precíziós bombákat rejthet, azonban több ország érdeklődik az oldalra néző radar, valamint elektronikai ellentevékenységre képes berendezések beépítésének lehetőségéről is.

A gép tömegcsökkentésére is törekednek, a teljes elektronikus kormányvezérlő rendszer miatt elhagyható mechanikus alkatrészek, valamint a kifelé döntött vezérsíkokon keletkező felhajtóerő miatt a gép orrészéből kiszedhető 4-500 fontnyi (180-220 kg) ballaszt miatt a gép üres tömegét várhatóan sikerül csökkenteni.

Láthatók az illeszkedő póttartályba integrált bombakamrák (Nagyítható)

Láthatók az illeszkedő póttartályba integrált bombakamrák ,

Jones elmondta, hogy reményeik szerint, amint befejezik a tanulmányt – ez várhatóan 2010 végén történik meg – az első potenciális vásárló, Dél-Korea benyújtja igényét a típusra.
Továbbá kifejtette, hogy várhatóan a Kongresszus rábólint az F-35-öshöz hasonló frontális RCS-értékre, amit el is tudnak majd érni.
Ez kissé merész kijelentésnek tűnik, mivel az „alap” F-15-ös kirívóan magas RCS-értékkel rendelkezik, az F-35-öst pedig „lopakodónak” tervezték, így ha mégis elérik a fent említett határt, az az ötödik generációs típusról állíthat ki nem túl fényes bizonyítványt.

F-15SE Silent Eagle

Jones szerint 2010 tavaszára-nyarára ütemezett első felszállás után minél előbb demonstrálni szeretnék a gép képességeit az érdeklődő országok számára.
„A nemzetközi vásárlók alacsony kockázatot szeretnének, valamint látni kívánják a tesztjeink eredményét, mielőtt komolyabb lépéseket tennének a típus megvásárlásának irányába.”

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Befejeződött az X-32A restaurálása

Befejeződött az X-32A restaurálása

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF