|

Polgári kerozinra válthat az USAF

A katonai repülőgépek JP-8-as jelzésű üzemanyaggal üzemelnek, ez logisztikailag behatárolja alkalmazhatóságukat. Az USAF vezetői meg kívánják szüntetni ezt a függést, no (még) nem úgy, hogy elektromos meghajtású repülőgépekre cserélik a mostani típusokat, hanem vizsgálják annak lehetőségét, hogy a katonai gépekbe polgári üzemanyagot tankoljanak.

A polgári repülésből jól ismert Jet A jelzésű nafta alkalmazása nemcsak szélesebb üzemeltetést, de költségcsökkenést is jelent, a kutatók számítása szerit évi 40 millió dollárra több maradhat az USAF zsebében. A két üzemanyagtípus között leginkább az adalékanyagok között van különbség, a szakemberek jelentése szerint módosítás nélkül használhatják a katonai gépek hajtóművei a polgári kerozint.

Refuelling USAF

A közeljövőben több bázison is átállnak kísérletileg a polgári üzemanyagra, a C-5, C-17 és C-130 típusú gépeken tesztelik majd az alkalmazhatóságot. 12 hónapnyi teszt után döntenek az esetleges átállásról, amely az USAF illetékesei szerint valószínűleg megvalósul.

11 hozzászólás “Polgári kerozinra válthat az USAF”

  1. tőlük kérdezd :D

    am véleményem szerint az USAF okosai gondolták régen h majd csinálnak maguknak saját keveréket, amitől majd jobban mennek a gépek…

    de közben a polgári nafta fejlődött, val.szeg. le is hagyta a katonai verzsönt, vagy csak minimális eltérés van köztük, így már nem éri meg a drágább lötyit töltögetni a madárkákba…

  2. A JP8-as több szempontból is jobb. Valóban nagyobb a teljesítménye magasabb a fagyállósága stb. Viszont a haditengerészet JP5-öst használ ami nagyon hasonlít a polgári kerozinhoz valószínűleg ezért döntöttek így. Nincs sok értelme a drágább JP8-ast használni,végre ők is belátják.

  3. Egy ekkora szervezetnél 40 millió spórolás nem tűik túl nagynak…

    Ezek szerint minden repülőtéren rendelkezésre áll katonai és polgári üzemanyag is…?? Egy C-17 leszáll Mogadishu-alsón és megkérdezik tőle milyen naftát szeretne?

  4. @molni : En special a kerekes es lanctalpas jarmuvekre gondoltam, mert azok is JP-8 -on futnak, de jo kerdes ,hogy mi lesz a helikkel. Ha repulo eszkozok atallnak kerozinra, de a JP-8 megmarad a kerekes es egyeb jarmuveknek akkor bizony mar ketfajta uzemanyagot kell rendszeresiteniuk, ami infrastruktularis es logisztikai valtoztatasokat igenyel. Ja es az USAF-nak is van rengeteg kerekes jarmuve. Azok maradnak JP-8-on? 40milla egy vilagszerte jelenlevo hadseregnek nem sok, nem ertem ezt a valtoztatsat. Sokkal tobb penzt pazarolnak el masra feleslegesen.
    Lehet hogy nem csak anyagi hanem uzemanyag gyartasi vetulete van a dolognak. Helyileg egyszerubb kerozinhoz jutni [az USA-tol tavolabb eso helyeken], mint JP-8-ast szallitani a vilag minden tajara.

  5. Ha bevezetnek a kerot a repcsiknek, tobb JP-8 marad a kerekeseknek es a polgari reptereken is tudnak kerot vetelezni a rep. eszkozok.
    Akkor viszont miert nem hasznalnak a kerekes jarmuvekhez diesel uzemanyagot, ugyanis most csak es csakis a JP-8 engedelyezett a meghalytashoz. Harci ovezetekbol nincs infom, de gondolom ott se tankolhatnak a katonak mashol, csak a bazison, vagy esetleg egy kivezenyelt HEMMITT-rol.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.