|

Örömteli HAWK-vég

A legendás BAe Hawk repülőgép-család újabb fontos mérföldköveket ünnepelhetett a közelmúltban, mind az ázsiai, mind az amerikai kontinensen, bár utóbbi inkább a Boeing érdeme.

Kezdjük az ázsiai, pontosabban indiai hírrel: a BAe Systems teljesítette a szerződésben vállalt kötelességeinek első részét, leszállította a 24. és egyben az utolsó, még angliában készült indiai Hawk 132 típusú kiképzőgépet. A HT001 jelzésű példány 3000 mérföldes (~4830 km) távot repülve Afrika és a Közel-Kelet érintésével érkezett meg Indiába. A gépet a BAe Systems tesztpilótái repülték át Európából a Bison bázisra.

BAe Systems Hawk 132 AJT India

Ahogy a HT001-es jelzése is mutatja, ez a gép volt az elsőként elkészült indiai példány, azonban idáig a szigetországban tartották tesztgépként. Továbbá ezen a példányon (is) repültek/dolgoztak az Angliában kiképzett indiai oktatópilóták/műszakiak.

A 2007-ben az első, HT002 jelzésű példány érkezésével megkezdett szállítást a 24. példány kézbesítésével idén zárta le a BAe Systems, azonban még további 42 darabra van szerződése, de ezek már Indiában létesített üzemben készülnek a Hindustan Aeronautics Limited nevével fémjelezve. Bár 66 példány lesz legyártva India számára, legalábbis a jelenlegi megrendelésállomány szerint, a teljes flotta csupán 65 darabból fog állni, ugyanis tavaly áprilisban az egyik példányt elvesztették balesetben.

T-45C Goshawk

Azonban nem csak az indiai Hawk-leszállítással zárult le egy fejezet, kissé odébb, a Csendes-óceán túlpartján is véget ért egy Hawk-történelem, ugyanis október 20-án a Boeing teljesítette az utolsó, 221. T-45-ösre szóló megrendelést is.

„A T-45 Goshawk előkelő helyen helyezkedik el a US Navy történelmében.” – nyilatkozta W. Mark Skinner admirális. Továbbá elmondta, hogy a típussal eddig mintegy 932,000 repülést végeztek, több ezernyi újonc pilóta szárnypróbálgatásait kísérte végig a Goshawk, de egyelőre szó sincs a kivonásáról, így ezek a kiemelkedő adatok csak tovább növekednek.

A Boeingnak egyelőre akad munkája, a régi T-45A-kat alakítja át a legmodernebb, „C” verzióra, azonban, ha nem sikerül elnyerni a T-X tender megrendelését, bezárhatja a gyártósort.