|

A Boeing kiképzőgépet fejleszt

Úgy tűnik nem marad hazai nevező nélkül a T-X tender mezőnye, a Boeing ugyanis szem előtt tartva a 350-500 darabosra rúgó megrendelés lehetőségét egy kiképzőrepülő fejlesztésébe kezd.

A 10 milliárd dolláros megrendelés keretében a T-38 Talon leváltására új sugárhajtású kiképzőrepülőgép kerülne beszerzésre, ezek közül eddig csak két jelentkező volt, az egyik a KAI (Korea Aerospace Industries) által kifejlesztett T-50 Golden Eagle, valamint az Alenia Aermacchi M-346.

T-38 Talon formation

A Boeing azzal magyarázza lépését, hogy nem a T-45 Goshawk modernizált változatát nevezi, hogy „az USAF nem olyan gépet kíván rendszeresíteni, ami egy elavult konstrukción alapszik”. (Pedig a BAe Hawk legmodernebb példányai nem mondhatók nagyon elavultnak…)

Tehát új koncepciót dolgoznak ki a Boeing emberei, azt azonban nem közölték, hogy szubszonikus vagy szuperszonikus típust terveznek.

Az amerikai gyártónak lépéselőnye van a hazai pályán, ha nem is a nagy hazafiság, de az ország gazdasági érdekei miatt. A Boeingnek 2014-re kéne leszállítania az első sorozatgyártott példányt egy esetleges győzelem esetén, ami viszonylag közeli időpont.

M-346 Master Prototype 001

Mindkét konkurens úgy próbálja növelni esélyeit, hogy amerikai kapcsolatot keres, így a KAI a fejlesztésben (erőteljesen) segédkező Lockheed Martin támogatásával versenyezne a tengerentúlon, míg az Alenia a Boeinggel az oldalán szállt volna harcba a megrendelésért, azonban úgy tűnik, hogy a saját fejlesztés mellé a Boeing nem akar konkurenciát, így az olaszok kereshetnek más partnert.

Azonban az Alenia North America, az olasz cég amerikai leányvállalatának vezérigazgatója Giuseppe Giordo elmondta, felajánlották a Boeingnek, hogy az M-346 bázisán fejlesszenek egy új típust, így a munkálatok gyorsabbak és olcsóbbak lennének (bár ez manapság folyó beszerzések mellett nem lehet biztosra venni).

T-45 Goshawk training aircraft carrier landing

Az USAF egyébként a tervek szerint két fontos szempontot is beleilleszt a követelményrendszerbe, melyek szerint létre kell hozni a benevezett típus felfegyverezhető, csapásmérő és haditengerészeti változatát, utóbbi feladata a T-45 Goshawk leváltása lesz a későbbiekben.

8 hozzászólás “A Boeing kiképzőgépet fejleszt”

  1. „Korábban úgy tűnt, hogy egy 2007-es szerződés értelmében az Izraeli Légierő az amerikai fejlesztésű Javelin magángép katonai kiképzőgéppé alakított, Mk.30 jelzésű variánsát rendszeresíti, ám a gépet fejlesztő ATG (Aviation Technology Group) szünetelteti a fejlesztést anyagi okok miatt, így az egyezség felbontásra került.”
    Talán itt is az anyagi „okok miatt” a kulcsszó.
    Mármint nem arra gondolok, hogy az USÁnak nem lenne pénze,hanem nem akar „szüneteltetett fejlesztésű” gépet venni.
    Hacsak nem ad erre plusz pénzt.
    (Az idézetet tőled vettem, ha nem haragszol.)

  2. @ Jeti:

    Dehogy haragszom :)

    Ezt tudom, csak már megvan a protogép, repült is, úh nem nulláról kellene kezdeni a dolgot.

    Talán a Boeing lát benne fantáziát és feléleszti saját fejlesztés helyett.
    Végülis felépítésben eléggé hajaz a Talonra és mint mondtam nem nulláról kellene kezdeni.

    @ Bear: még mindig fel-felröhögök, amikor megjelenik a kép előttem, amint a gőzkatapult/EMALS kitépi a Javelin orrfutóját és az orraesikXD