|

Újra repül a Gripen Demo

Október 27-én újra a levegőbe emelkedett a Gripen Demo – ám ezúttal már kicsit „több volt benne”, mint legutóbb.

Az utóbbi időben nem sokat lehetett hallani a Gripen Demo fejlesztéséről. Igaz, hogy minden héten érkeztek hírek a különféle vadászrepülő-tenderekről és az azokon szereplő újgenerációs Gripen-változatokról, azonban azt, hogy a technológiai demonstrátornak szánt Gripen Demo-val hogy állnak a svédek, csak találgatni tudtuk. Mint kiderült, a SAAB folyamatosan dolgozott a gépen, azonban repülni nem repült.

Október 27-én azonban ismét természetes közegében lehetett a gép. De miért is volt benne több? Nos azért, mert beépítettek néhány olyan eszközt, amik a jövőbeni szériaváltozatokon (Gripen NG, NI) már rajta lesznek.

Ezek közül alighanem a legfontosabb az AESA radar. A SELEX Galileo vállalattal közösen fejlesztett Vixen 1000E/ES05 jelentős képességnövekedést jelent a Gripen számára, így esélyeit is igencsak megnöveli a konkurens típusokkal szemben.
A SELEX Galileo szakemberei szerint a radar a jelenlegi csúcstechnológiát képviseli, és egyedülálló képességekkel látja el a Gripent.

Egy másik fontos újítás az új műholdas kommunikációs rendszer, melynek segítségével adatokat és hangot lehet továbbítani más vadászgépek, AWACS gépek és a földi irányítás számára.

Beépítették még a Saab Avitronics által fejlesztett MAW (Missile Approach Warning) rendszert, mely egy elektrooptikai rakétaközeledés-jelző. Antennái jól megfigyelhetők a szárnytöveknél. A rendszer főleg a hordozható légvédelmi rakéták elleni védelemben játszik majd fontos szerepet.

Említésre méltó újdonság még, hogy a gép belső tüzelőanyag-terhelése, ezáltal a hatótávolsága is megnőtt, ami természetesen tovább növelhető ledobható póttartályok alkalmazásával és légi-utántöltéssel.

Mostantól újra beindul majd a berepülés, ugyanis az új rendszereket a levegőben is alaposan tesztelniük kell majd a SAAB szakembereinek.

19 hozzászólás “Újra repül a Gripen Demo”

  1. bobby: tervezni terveztek, ha emlékeim nem csalnak még szélcsatornás képet is láttam CFT-s Gripenről, de egyenlőre valóságban még nem alkották meg.

    bloodhound: a svédek, több mint 200 darab Gripent rendeltek… jó, ebből csak 100-at tartanak meg (C/D+felújított és átépített A/B verziók)

  2. A gép törzs mérete igazából adott. Az C gépben assszem A C Hornet kicsit továbbfejlesztett hajtóműve van.

    (A Hornet sem az a túl acélos gép véleményem szerint.)

    A Gripen Demo-ba egy fejlesztett SH hajtóművet szánnak, de mivel a gép tömege nő, a t/w sem nő, örlni lehet, ha nem lesz rosszabb.

    Az F-15E vagy F-16C hajtóművek jók lennének, csak azok asszem nagyobbak, a fogyasztásuk is más, más levegőszükségletük van. A repsci gyakorlatilag a hajómű köré épül fel szerintem. Gyakorlatilag szét kellene kapni az egész gépet és 0-ról kezdeni.

  3. csak azért bátorkodtam megkérdezni, mert az f15/16 is kétféle hajtóművel van. vagy azoknál kevésbé számít ez mint a gripennél? mondjuk már a tomcatnél sem értettem miért nem lehet belerakni a f15ös hajtóművét.

  4. A Tomcat tevezése kb. 2-2,5 évvel az F-15 előtt kezdődött. A NAVY gép a NAVY-nek készült a Grumman által. Az F-15 nem Gurmman volt. Akkor gyorsan kellett minden gép.

    Az F-14 készen lett, szolgálatba állították, aztán rájöttek, hogy a TF-30 az lehet, hogy jó F-111-en, de F-14-nem. Azért egy hajtómű beapplikálása az nem bádogosmunka. Ahoz évek kellenek. 87 táján kaptak asszem más hajtóműveket a gépek.

    Ne feledd, hogy az F-14 esetén elég másodlagos volt a jó t/w arány. Nem vadászgépek elleni harcra tervezék. Igazából egy rakétahordozó gép volt, egy rakéta nagyon mobil (egy hajóhoz képest), első fokozata.

    BVR-ban még az AIM-7F-fel is agyonvert minden orosz gépet nemhogy AIM-7M-mel. Ergo neki nem volt létkérdés a jó t/w, mint mondjuk egy F-16A-nak.

  5. értem én, hogy gőzgép..csak azt nem, hogy mi hajcsa :)

    persze ez világos, de a hajtóművek számlájára írható gépveszteségek miatt azért lehet már előbb is meg kellett volna lépni.
    ja és wikipedián teljes terhelés mellett 0,56 t/w érték szerepel, szemben az f15 0,81éhez képest. hát az elég sovány.

    az a véleményem, hogy sokkal több volt a tomcatben mint amit kihoztak belőle.
    de gondolom az is sokat számított hogy egy grumman milyen hátszéllel bírt politikai körökben.

  6. A Tomcat sorsa olyan volt kicsit, mint a Electric Lightningé. Annak a hatótávolság volt az Achilles sarka. Akartak egy nagyon potens pontvédelmi vadász. Hát megkapták, olyan paraméterekkel, hogy még ma is csak füttyenteni lehetne rajta egyes esetekben.

    A jenkiknek kellett egy flotta védővadász az AIM-54-hez, de rögtön. Hát megkapták. Aztán, hogy ez lett a vége, az egy dolog. A NAVY-nél nem az nagyágyús sikertörténet a típus, de a MiG-23-nál azért jóval fényesebb pályát futott be.

    Minden repülőgépre igaz, hogy soha nem hozzák ki a teljes potenciált belőle. Pl. a jenki F-15E-n mai napig nincs AGM-88 integráció és nem fogom fel, hogy miért. HMS még mindig nincs rajta, mikor F-16C gépeken lassan 7-8 éve simán fent van. Stb. A gond az, hogy a gép egy totális tévútra épült, a variaszárnyra. A gép élettartamát erősen behatárolta ez és a költségeket meg brutálian megnyomta.

    A gép a ’60-es évek végének a gyermeke, ezen nincs mit szépíteni. Se FBW, se semmi. Szinte az egész gépet újra kellett volna építeni és a variaszárny is maradt volna. Akkor inkább egy SH. Az AIM-120D + AESA radarral egy F-14-nél sokkal potensebb, csak igazi multirole gép, a Growler meg aztán tényleg igazi mindenes.

  7. ja, nekem a growler viszi a pálmát a mai gépek közül, talán képességben az van a legközelebb a raptorhoz.

    tomcatből jó lett volna egy merev szárnyas upgrade :) az kb egy amerikai su27es lett volna kinézetre :)

  8. Onedin kapitány

    Sziasztok!
    Biztos, hogy nincs itt elírás?

    „Beépítették még a Saab Avitronics által fejlesztett MAW (Missile Approach Warning) rendszert, mely egy elektrooptikai radarbesugárzás-jelző. Antennái jól megfigyelhetők a szárnytöveknél.”