|

Újabb LJDAM megrendelők

Bár a US Air Force már bő egy éve birtokában van a jól ismert precíziós fegyver, a JDAM legújabb változatának, a GPS mellett lézeres irányítórendszerrel is felvértezett GBU-54 LJDAM-nek (Laser JDAM), sőt már használja is, a JDAM kit-eket megrendelő többi ország eddig még nem igen mozgolódott.

A képességnövelő módosítás iránt egyébként komoly érdeklődés mutatkozik a nemzetközi piacon is, mely persze érthető, hiszen azon felül, hogy lényegesen effektívebb fegyverré avanzsálja a hagyományos JDAM-et a mozgó célpontokkal szemben, még relatíve olcsónak is mondható: korábbi infók alapján a US Air Force és a US Navy 600 darabos megrendelése 28 millió Dollárt kóstált. (Az elosztás egyébként: USAF – 400, USN: 200)

Az első külföldi megrendelő 2008 nyarán Németország lett, mely a Tornado-k szárny alatt kívánta viszontlátni a GBU-54-eseket. A Boeing közelmúltbeli bejelentése alapján egy még augusztusban nyélbe ütött, 98 milló Dolláros szerződés részeként 2010-től további két külföldi állanak kezdi meg az LJDAM kit-ek szállítását. A nemrégiben napvilágot látott bejelentés ugyan nem nevesíti a két megrendelőt, de az egyik vélhetően Izrael lesz, akit szintén az első körös vevők közé soroltak anno.

Persze a Boeing feni a fogát a többi JDAM alkalmazóra is:
“Erős nemzetközi érdeklődés mutatkozik az LJDAM iránt, lévén mind stacionárius, mind pedig mozgó célpontok félelmetesen pontos támadására képes. … Több mint 20 ország arzenáljában található meg a JDAM és arra számítunk, hogy sokan rendszeresíteni fogják az LJDAM-et az elkövetkező évek során.” – nyilatkozta a Boeing Direct Attack Programs igazgatója, Dan Jaspering.

Az LJDAM tesztelése egyébként még 2006-ban fejeződött be, a korábban említett 28 millió Dolláros hazai beszerzést 2007 májusában kötötték meg, melynek keretén belül a Boeing-nek idén júniusig kellett leszállítania a rendelt mennyiséget Németország számára 2009 közepétől ígérték a szállítást. A kettős irányítási rendszert egyelőre csak az 500 fontos GBU-38 kapta meg, de tervben van a két nagy testvérek, a GBU-31 és GBU-32 számára kialakított változat is. A jelenlegi LJDAM változat a Boeing sajtónyilatkozata alapján akár 15 mérföldes távolságból is indítható.

LJDAM munka közben - China Lake Naval Weapons Station, Kalifornia, 2008 augusztusa

GBU-54 LJDAM munka közben – China Lake Naval Weapons Station, Kalifornia, 2008 augusztusa ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.