|

Amikor a medve húzogatja az oroszlán bajuszát

Újabb provokatív repülést teljesítettek az oroszok, ugyanis egy szállítórepülőgépük berepült a Baltikum légterébe, így riasztást kaptak a készenlétben álló német Eurofighterek.

Végrehajtották első éles elfogási feladatukat kiküldetés közben a német Eurofighterek, ugyanis egy orosz Antonov AN-72 szállítógép veszélyes területekre “tévedt”. Az oroszok tesztelvén a NATO baltikumi QRA (Quick Reaction Alert) képességét, 50 perces repülést hajtottak végre a Baltikum felett, azonban nyomukban két Eurofighterrel, melyek IRIS-T rakétáikkal és beépített gépágyúikkal készen álltak jobb belátásra bírni a betolakodót, ha a helyzet úgy kívánná.

Az An-72 egyik Eurofighter általi elfogása

Az An-72 egyik Eurofighter általi elfogása ,

A gépek a riasztástól számítva 6 percen belül már a levegőben voltak, a 15. percben pedig már mágnesként tapadtak az An-72-esre.

A típusnak a baltikumi légtérvédelem volt az első kiküldetése, azonban a németek mögött nem sokkal elmaradva az angol Typhoonok a minap vették át a Falkland-szigetek légvédelmét.

Eurofighter Typhoon Luftwaffe

Több NATO-tagország és szövetséges nem rendelkezik légifölény biztosítására alkalmas repülőeszközzel, így a többi NATO-partner segítségére szorul. Albániát például a szomszédos Olaszország Eurofighterei védik az olasz légtérrel egyetemben. A Baltikum egét pedig négyhónapos váltásokban biztosítják a tagországok (már aki képes erre, hazánk továbbra sem, valamint a közeljövőben sem várható ennek megvalósulása, pedig a csehek, akikkel elvileg azonos szinten kéne lennünk, pont a közelmúltban fejezték be sikeresen a balti missziót).

21 hozzászólás “Amikor a medve húzogatja az oroszlán bajuszát”

  1. Molni, ne haragudj, de egyszerűen nem tudom megérteni, hogy miért nem esik le soha, ha egy félig-meddig viccelődő kommentbe botlasz. Nem hiszem, hogy ilyen karót nyelt figura lennél.

    Egyébként meg nem tudjuk mi van az A-50 belesjében, el tudom képzelni, hogy itt-ott már lecserélhették az eletroncsöves technikát modernebb dolgokra. Gondolod hogy véletlenül jelent meg az a gép, pont mikor egy elég új típus ad QRA-t a környéken? Ha kevés is, de valami haszna biztos volt az A-50 bevetésnek. Vagy gondolod csak pár fotót akartak, amin “Tifonok” kísérik őket?

  2. Egyébként az AWACS vonal orosz téren igencsak elhanyagoltnak tűnik. Van az A-50 és tényleg ennyi. Tudtok valami tervről amivel leváltanák a jövőben? Készül a PAK-FA az egy dolog, de AWACS-támogatás nekik sem ártana… Pl Il-96 platformon szívesen megnéznék egyet. Alapból gyönyörű masina, egy tányérral a tetején még látványosabban nézne ki.

  3. Hát tudjátok srácok ha az oroszok képesek voltak az S-300-hoz és az S-400-hoz elég ütős radarokat passzintani, akkor azon se csodálkoznék ha az az A-50 egy ‘picit’, modifikált verzió lenne. De ki tudja…
    Az oroszok probálnak mutatni valamit, hogy azért ott vannak,mert ezt viszont meg kell tenniük,mint nagyhatalom. Hogy valójában mi van a ‘tányérban’, azt sajna nem tudhatjuk.

  4. Hát tudjátok srácok ha az oroszok képesek voltak az S-300-hoz és az S-400-hoz elég ütős radarokat passzintani, akkor azon se csodálkoznék ha az az A-50 egy ‘picit’, modifikált verzió lenne. De ki tudja…

    A gond az eltérő üzemeltetési körülményekből fakad. Fent erősen rezgésekkel terhelt környezetben és -54 fokos környezetben kell dolgoznia. Ha valami gáz van, ott nem ugrik ki a személyzet szerelgetni.

    A radar meg nem minden. Olyan kommrendszer kell, hogy a flottával, a szárazföldiekkel és a légierővel is tudjál beszélni. A szovjet elektronikai színvonal miatt ez olyan lett, hogy a gépen elég sok helyet foglalt el. Nem tudom, hogy ez változott e- vagy az, hogy WC sincs a gépen tudotmmal…

    Más problémák is voltak vele régen, ezek megoldottsága szintén kérődjeles. Légitankolás tiltott volt, mert berazonált a radardóm viszont teljes üzemanyagtöltéssel nem szállhatott fel, mert nehéz volt a gép a belerakott elektronika miatt.

  5. Üdv ezen az oldalon is Fiúk!

    Annyit tudnék hozzászólni a felvetett kérdésekhez, hogy Indiával illetve Kínával működik a digitális transzfer, illetve amennyire tudom a franciák is jutattak már át technológiát az oroszok kezébe az elmúlt években. Sok konkrétum ezekről nincs, de gyanítható, hogy generációs elmozdulásról lehet szó.

    Az adatátviteli rendszerek terén a jelenlegi szintről sokat szintén nem lehet hallani, bár a legutóbbi két kínai-orosz hadgyakorlat során már pedzegették a hálózatközpontú hadviselés egyes elemeit – igaz, “klinikai” körülmények között.

    Valamilyen szintű tapasztalat ettől függetlenül van, mivel a ’80-as években a MiG-31 flotta alkalmazása is 4 gépes kötelékekben működött, egymás között folymatosan elemezve és felosztva a légicélokat.

    Az ilyen berepülések során egyébként széles spektrumon zajlik a “helyzet felmérése” – a risztási időtől elkezdve a telepített radarok, lokátorok pozíciójának és működési tartományainak tesztelésén át egészen a folyamatosan zajló kommunikáció lehallgatásáig terjedhet a skála.

    M

  6. Tiszteletem!

    Az oroszok minden további nélkül bele tudnának tenni digitális technikát, ami full jó az előzőhöz képest, meg úgy meg is állná a helyét másokhoz képest is, de nem egy Phalcon lenne, de jó lenne az nekik bőven… Egyszerűen csak pénz és idő kérdése az egész, de lehet hogy ez a modernizálás is csak a szokásos száj karate, valójában 3 év után adnak át 1 gépet félig átszerelve csak…

  7. Kedves Molnibalage, ajánlanék egy apró cikket a figyelmedbe.

    http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/oroszorszag_modernizalja_az_a50m_awacs_flottat/

    Az A-50M-el kapcsolatos tudásod frissítésre szorul. Az A-50 nem véletlenül lett tovább fejlesztve, az Oroszok is nagyon jól tudják, hogy EW, SIGINT nélkül nem létezhetnek. Azt hogy mélyentisztelt Molnár Balázs , magyarországon nem lett tájékoztatva erről mind a ROE mind az Orosz Védelmi minisztérium nagy ívben lesza**ja :)

    Üdv Roy.

  8. @Roy

    Remek, megkezdte. Mikori a hír? Van további feedback? A válság előtt is kijelentették, hogy Tu-160 gyártás újra beindul. Azóta meg nagy csend. A Szu-27 modernizáció 2002 óta folyik. Hát nem egy egetrengető tempó. Az A-50 “picit” összetettebb egy kis Szu-27 upgradenél. A nyugati AWACS flotta modernizálása is több évig tartott. Akkor szerinted az A-50 program holt tart?

    Az orosz források és fenti tempó mellett szerinted mennyi gép van továbbfejlesztve, ha egyáltalán fut a program. Szerinted én nem halottam erről. De. És azóta a nagy csend, mikor az oroszok minden kis lépést világgá kürtölnek, hogy mekkora faszagyerekek vagyunk. Ez nem lenézés, csak a múltbeli tapasztalatok összegzése.

    Üdv.
    Molni

    u.i.:A túloldalon mostanában hallgatnak elég sokmindenről. Az AIM-120D itt-ott már reptetik vagy egy éve, de erről hallgatnak, mint az a bizonyos a fűben. Érdekes nem? :)

  9. Szerintem az oroszok sem kürtölnek mindent világgá. Sőt nagyon is él a titkolózás náluk, jobban mint gondolnád. Csak azt tudjuk amit akarnak , hogy tudjuk. A-50M ről annyit, hogy ha nem is sok, de néhány példány már biztosan üzemel. Jelen esetben elég ha 1db üzemelt a fent említett “pórszívózást” elvégezhették vele. Ahogyan biztos meg is tették. Nem hülyék az oroszok! Súlyos árat fizet érte aki alábecsüli az ellenfelét. Mint azt a történelemben számtalan példán láthatjuk.

  10. Most derült ki, hogy az A-50-est elfogó Typhoonoknak azért nem volt egyszerű dolga, mert két Flanker is beszállt a buliba, majd jöttek a csőszök (két finn Hornet :D) és mindenkit elzavartak a sunyiba. :)
    Holtbiztos, hogy a Typhoonokat porszívózták az akcióval a muszkák.

  11. “az érintett balti ország (nekem Észtország dereng, de nincs különösebb jelentősége) légiereje ugyanis nem vett részt a mókában. Nyilván más, fontosabb dolguk volt. :D”

    a balti országok légiereje gyakorlatilag nem létezik, legalábbis légtérvédelemről nem beszélhetünk, csupán pár gyakorlógéppel, helivel és szállítórepülővel rendelkeznek…

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.