|

Amikor a medve húzogatja az oroszlán bajuszát

Újabb provokatív repülést teljesítettek az oroszok, ugyanis egy szállítórepülőgépük berepült a Baltikum légterébe, így riasztást kaptak a készenlétben álló német Eurofighterek.

Végrehajtották első éles elfogási feladatukat kiküldetés közben a német Eurofighterek, ugyanis egy orosz Antonov AN-72 szállítógép veszélyes területekre „tévedt”. Az oroszok tesztelvén a NATO baltikumi QRA (Quick Reaction Alert) képességét, 50 perces repülést hajtottak végre a Baltikum felett, azonban nyomukban két Eurofighterrel, melyek IRIS-T rakétáikkal és beépített gépágyúikkal készen álltak jobb belátásra bírni a betolakodót, ha a helyzet úgy kívánná.

Az An-72 egyik Eurofighter általi elfogása

Az An-72 egyik Eurofighter általi elfogása ,

A gépek a riasztástól számítva 6 percen belül már a levegőben voltak, a 15. percben pedig már mágnesként tapadtak az An-72-esre.

A típusnak a baltikumi légtérvédelem volt az első kiküldetése, azonban a németek mögött nem sokkal elmaradva az angol Typhoonok a minap vették át a Falkland-szigetek légvédelmét.

Eurofighter Typhoon Luftwaffe

Több NATO-tagország és szövetséges nem rendelkezik légifölény biztosítására alkalmas repülőeszközzel, így a többi NATO-partner segítségére szorul. Albániát például a szomszédos Olaszország Eurofighterei védik az olasz légtérrel egyetemben. A Baltikum egét pedig négyhónapos váltásokban biztosítják a tagországok (már aki képes erre, hazánk továbbra sem, valamint a közeljövőben sem várható ennek megvalósulása, pedig a csehek, akikkel elvileg azonos szinten kéne lennünk, pont a közelmúltban fejezték be sikeresen a balti missziót).

21 hozzászólás “Amikor a medve húzogatja az oroszlán bajuszát”

  1. Molni, ne haragudj, de egyszerűen nem tudom megérteni, hogy miért nem esik le soha, ha egy félig-meddig viccelődő kommentbe botlasz. Nem hiszem, hogy ilyen karót nyelt figura lennél.

    Egyébként meg nem tudjuk mi van az A-50 belesjében, el tudom képzelni, hogy itt-ott már lecserélhették az eletroncsöves technikát modernebb dolgokra. Gondolod hogy véletlenül jelent meg az a gép, pont mikor egy elég új típus ad QRA-t a környéken? Ha kevés is, de valami haszna biztos volt az A-50 bevetésnek. Vagy gondolod csak pár fotót akartak, amin „Tifonok” kísérik őket?

  2. Egyébként az AWACS vonal orosz téren igencsak elhanyagoltnak tűnik. Van az A-50 és tényleg ennyi. Tudtok valami tervről amivel leváltanák a jövőben? Készül a PAK-FA az egy dolog, de AWACS-támogatás nekik sem ártana… Pl Il-96 platformon szívesen megnéznék egyet. Alapból gyönyörű masina, egy tányérral a tetején még látványosabban nézne ki.

  3. Hát tudjátok srácok ha az oroszok képesek voltak az S-300-hoz és az S-400-hoz elég ütős radarokat passzintani, akkor azon se csodálkoznék ha az az A-50 egy ‘picit’, modifikált verzió lenne. De ki tudja…
    Az oroszok probálnak mutatni valamit, hogy azért ott vannak,mert ezt viszont meg kell tenniük,mint nagyhatalom. Hogy valójában mi van a ‘tányérban’, azt sajna nem tudhatjuk.

  4. Hát tudjátok srácok ha az oroszok képesek voltak az S-300-hoz és az S-400-hoz elég ütős radarokat passzintani, akkor azon se csodálkoznék ha az az A-50 egy ‘picit’, modifikált verzió lenne. De ki tudja…

    A gond az eltérő üzemeltetési körülményekből fakad. Fent erősen rezgésekkel terhelt környezetben és -54 fokos környezetben kell dolgoznia. Ha valami gáz van, ott nem ugrik ki a személyzet szerelgetni.

    A radar meg nem minden. Olyan kommrendszer kell, hogy a flottával, a szárazföldiekkel és a légierővel is tudjál beszélni. A szovjet elektronikai színvonal miatt ez olyan lett, hogy a gépen elég sok helyet foglalt el. Nem tudom, hogy ez változott e- vagy az, hogy WC sincs a gépen tudotmmal…

    Más problémák is voltak vele régen, ezek megoldottsága szintén kérődjeles. Légitankolás tiltott volt, mert berazonált a radardóm viszont teljes üzemanyagtöltéssel nem szállhatott fel, mert nehéz volt a gép a belerakott elektronika miatt.

  5. Üdv ezen az oldalon is Fiúk!

    Annyit tudnék hozzászólni a felvetett kérdésekhez, hogy Indiával illetve Kínával működik a digitális transzfer, illetve amennyire tudom a franciák is jutattak már át technológiát az oroszok kezébe az elmúlt években. Sok konkrétum ezekről nincs, de gyanítható, hogy generációs elmozdulásról lehet szó.

    Az adatátviteli rendszerek terén a jelenlegi szintről sokat szintén nem lehet hallani, bár a legutóbbi két kínai-orosz hadgyakorlat során már pedzegették a hálózatközpontú hadviselés egyes elemeit – igaz, „klinikai” körülmények között.

    Valamilyen szintű tapasztalat ettől függetlenül van, mivel a ’80-as években a MiG-31 flotta alkalmazása is 4 gépes kötelékekben működött, egymás között folymatosan elemezve és felosztva a légicélokat.

    Az ilyen berepülések során egyébként széles spektrumon zajlik a „helyzet felmérése” – a risztási időtől elkezdve a telepített radarok, lokátorok pozíciójának és működési tartományainak tesztelésén át egészen a folyamatosan zajló kommunikáció lehallgatásáig terjedhet a skála.

    M

  6. Tiszteletem!

    Az oroszok minden további nélkül bele tudnának tenni digitális technikát, ami full jó az előzőhöz képest, meg úgy meg is állná a helyét másokhoz képest is, de nem egy Phalcon lenne, de jó lenne az nekik bőven… Egyszerűen csak pénz és idő kérdése az egész, de lehet hogy ez a modernizálás is csak a szokásos száj karate, valójában 3 év után adnak át 1 gépet félig átszerelve csak…

  7. Kedves Molnibalage, ajánlanék egy apró cikket a figyelmedbe.

    http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/oroszorszag_modernizalja_az_a50m_awacs_flottat/

    Az A-50M-el kapcsolatos tudásod frissítésre szorul. Az A-50 nem véletlenül lett tovább fejlesztve, az Oroszok is nagyon jól tudják, hogy EW, SIGINT nélkül nem létezhetnek. Azt hogy mélyentisztelt Molnár Balázs , magyarországon nem lett tájékoztatva erről mind a ROE mind az Orosz Védelmi minisztérium nagy ívben lesza**ja :)

    Üdv Roy.

  8. @Roy

    Remek, megkezdte. Mikori a hír? Van további feedback? A válság előtt is kijelentették, hogy Tu-160 gyártás újra beindul. Azóta meg nagy csend. A Szu-27 modernizáció 2002 óta folyik. Hát nem egy egetrengető tempó. Az A-50 „picit” összetettebb egy kis Szu-27 upgradenél. A nyugati AWACS flotta modernizálása is több évig tartott. Akkor szerinted az A-50 program holt tart?

    Az orosz források és fenti tempó mellett szerinted mennyi gép van továbbfejlesztve, ha egyáltalán fut a program. Szerinted én nem halottam erről. De. És azóta a nagy csend, mikor az oroszok minden kis lépést világgá kürtölnek, hogy mekkora faszagyerekek vagyunk. Ez nem lenézés, csak a múltbeli tapasztalatok összegzése.

    Üdv.
    Molni

    u.i.:A túloldalon mostanában hallgatnak elég sokmindenről. Az AIM-120D itt-ott már reptetik vagy egy éve, de erről hallgatnak, mint az a bizonyos a fűben. Érdekes nem? :)

  9. Szerintem az oroszok sem kürtölnek mindent világgá. Sőt nagyon is él a titkolózás náluk, jobban mint gondolnád. Csak azt tudjuk amit akarnak , hogy tudjuk. A-50M ről annyit, hogy ha nem is sok, de néhány példány már biztosan üzemel. Jelen esetben elég ha 1db üzemelt a fent említett „pórszívózást” elvégezhették vele. Ahogyan biztos meg is tették. Nem hülyék az oroszok! Súlyos árat fizet érte aki alábecsüli az ellenfelét. Mint azt a történelemben számtalan példán láthatjuk.

  10. Most derült ki, hogy az A-50-est elfogó Typhoonoknak azért nem volt egyszerű dolga, mert két Flanker is beszállt a buliba, majd jöttek a csőszök (két finn Hornet :D) és mindenkit elzavartak a sunyiba. :)
    Holtbiztos, hogy a Typhoonokat porszívózták az akcióval a muszkák.

  11. „az érintett balti ország (nekem Észtország dereng, de nincs különösebb jelentősége) légiereje ugyanis nem vett részt a mókában. Nyilván más, fontosabb dolguk volt. :D”

    a balti országok légiereje gyakorlatilag nem létezik, legalábbis légtérvédelemről nem beszélhetünk, csupán pár gyakorlógéppel, helivel és szállítórepülővel rendelkeznek…