|

Gyarapodnak a kanadai indiánok

A Boeing újabb milliárdos bevételt könyvelhet el, mivel Kanada újabb 15 darab CH-47 Chinookra tart igényt. A gépek a jelenleg szolgálatban álló legmodernebb, „F” változatból kerülnek ki.

Kanada korábban már üzemeltette a típus régebbi verzióit, ám 1991-ben a Mulroney kormányzata a drága fenntartási költségek és a különösebb igény hiánya miatt eladta a Chinook-flottát a hollandoknak.

Tavaly már rendelést adtak felújított ex-US Armys CH-47D Chinook szállítóhelikopterre, ám az első gépek még nem érkeztek meg.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: Boeing ,

A most vadiúj gépek 1,15 milliárd dollárt érő csomagban érkeznek 2013 és 2014 között Kanadába. A CH-147 jelzéssel ellátott gépek felszereltségét a kanadai kormány válogatta össze, továbbá a szerződés kötelezi a gyártót egy magas szintű ellentétezési program összeállítására és megvalósítására, a tandemrotoros helikopterek azonban minden bizonnyal a Boeing Rotorcraft Systems pennsylvaniai, Ridley Parkban található gyáregységében készülnek majd.

A modern Chinookok 4733 lóerős Honeywell erőforrásokkal meghajtva 9525 kilogramm hasznos teher megemelésére lesznek képesek.

Kanada azonban komoly szerepet vállal Afganisztánban és finoman szólva is marhára kellenének nekik most megfelelő szállítóhelikopterek. A Chinookok hiányában szóba jöhető helikoptereik ilyen-olyan okokból mind kiesnek. Vagy túl öregek (CH-124 Sea King), vagy nem alkalmas harctéri környezetbe (CH-149 Cormorant) vagy nem tud elég hasznos terhet szállítani az adott környezetben (CH-146 Griffon) vagy még csak rendelés alatt áll (CH-148 Cyclone).

Az amerikai gépek így relatíve gyorsan kihúzhatják őket abból a kényszerű helyzetből, hogy amerikai, brit, lengyel és ironikusan holland helikopterek segítségével lássák el csapataikat. A beszerzendő 6 Chinook értelemszerűen az amerikai változattal megegyező kiépítése egyben megkönnyíti majd a koalíciós erők együttműködését.