A Királyi Haditengerészet árgus szemeitől kísérve július 7-én ünnepélyes keretek között sor került a Queen Elizabeth-osztály névadó egységének, a leendő HMS Queen Elizabeth első acélelemének vágására. Ha minden jól megy, akkor 5 év múlva a Királyi Haditengerészet zászlaja alatt ismét nagyméretű repülőgép-hordozó hajó szelheti a habokat.
A Queen Elizabeth-osztályról már többször írtunk. legutóbb cirka egy éve, mikor is a Munkáspártnak csak sikerült kiharcolnia, hogy zöld lámpát kapjon a meglehetősen borsos költségvetésű program.
Az F-35B gépekkel felfegyverzett HMS Queen Elizabeth és HMS Prince of Wales a Type-45 osztályú rombolók védelme alatt, igaz kisebb léptékben, de az amerikai szuprehordozókhoz hasonló erőkivetítést tesznek majd lehetővé Anglia számára.
A számítógép vezérelt lézervágót Erzsébet királynő lánya, Anna brit királyi hercegnő indította el a BVT Surface Fleet govani hajógyárában.
A teljes képhez hozzá tartozik, hogy a BAE Systems Surface Fleet Solutions és a VT Shipbuilding 2008 nyarán bekövetkezett fuzionálásával megalakult BVT Surface Fleet csak a munkák egy, bár igen jelentős részét végzi majd. A teljes építési folyamat 4 cég között oszlik meg. A Munkálatok 40%-át a BVT, 16%-át a Thales és a Babock, míg a fennmaradó 44%-ot a BAE Systems Submarine Solutions és a BAE Systems Insyte végzi majd. A Queen Elizabeth-osztály két egysége tehát több helyen épül, míg a végső összeszerelés a Babock Rosyth-i hajógyárában történik majd meg.
Bár az ünnepségen elhangzott beszédekben erről nem esett szó, de úgy néz ki, hogy Queen Elizabeth-osztályt sem kerülte el a nagy volumenű és egyben új fejlesztésű projectek egyik gyakori rákfenéje, a jelentős költségnövekedés. Egyes források alapján az eredetileg 3,9 milliárd Font költségvetésű program jelenleg már 1 milliárdos túlcsúszásnál tart. A Védelmi Minisztérium költségvetés átdolgozása után tehát a programról már egy 5 milliárdos árcédula kacsinthat vissza.
Ez pedig akár komolyabb össztüzet is jelenthet majd a későbbiekben az ellenzék illetve a média részéről. Mindenesetre a 400 – 500 munkahely beszüntetéséről szóló, a BBC által megszellőztetett kiszivárgott információk alapján a hajók orr szekciójának építéséért felelős, devoni Appledore hajógyár kissé aggódva tekint a hivatalos bejelentés elé.
http://www.youtube.com/watch?v=ewFRvczvOMo
És akik a két drágaság védelméért (is) felelősek lesznek. Az első Type-45 oszályú romboló, a HMS Daring tengeri tesztjei közbent
Nem értem minek kell a fedélzetre 2 db „sziget” !!Gondolom az egyikben a hajó irányitására szolgál,a másik a repülőknek.
Pontosan ilyen indittatásból lesz 2 sziget a fedélzeten. Az orrhoz közelebb lévőben helyezik majd el a hajó irányításáért, a navigálásért felelős hidat, lévén ezen feladatkörre az orrhoz közelebbi elhelyezés optimálisabb. A repülésirányítás szempontjából viszont kedvezőbb a tathoz közelebbi elhelyezés, így a hátsó szigetben helyet kapó híd a repülésirányításért felel majd.
1általán,minek nekik ez a big stuff? Jobban jönnének ki,ha hagynák a francba az egészet,a BT tagsággal 1ütt. Persze,nekem nagyon tetszik,de asszem ez nem szempont a Withe Hallban.
Mégis az 1.tornyon van a légtérellenőrző radar,és a hátsón mintha hajózási lenne.(Csak 20xos méretben.)