|

Egy Bosszúálló bosszúja?

A Boeing és a General Dynamics legalábbis akár így is felfoghatná egy korábbi, befuccsolt programjuk hagyatékát. Az 1991-ben a Védelmi Minisztérium által törölt A-12 Avenger II (Bosszúálló II) lopakodó csapásmérő ügyében a napokban újabb bírósági döntés született, mely érzékenyen fogja érinteni a szóban forgó cégek pénztárcáját, hacsak a jogi részleg nem erősít be.

Na de várjunk csak! Törölt védelmi program és bírósági döntés?? Valóban érdekes történet, mely a 80-as évek második felében kezdődött. 1988-ban a U.S. Navy 4,8 milliárd Dolláros, fixáras szerződést kötött a McDonnell Douglas-szal és a General Dynamics-szal egy lopakodó jellemvonásokkal rendelkező, anyahajó fedélzetéről üzemeltethető csapásmérő gépre, mely az A-6 Intruder leváltását célozta.

A fejlesztés sohasem produkált repképes prototípust, csak látványtervek és makettek születtek. Ezek alapján a fejlesztők egy, a B-2-höz hasonló csupaszárny, háromszög alakú formát álmodtak meg – ezen kialakítása miatt kapta az A-12 a „Flying Dorito” becenevet. (A Dorito egy az Egyesült Államokban közismert, háromszög alakú tortilla chispeket gyártó cég neve.)

Az A-12 Avenger II egyik koncepciórajza

Az A-12 Avanger II egyik koncepciórajza ,

A tervek szerint a hagyományos és precíziós bombák mellett az A-12 a gép törzsében elhelyezett belső fegyvertérben 2 AIM-120 AMRAAM, valamint 2 AGM-88 HARM rakétát is szállíthatott volna.

A program azonban számos nehézséggel küzdött, főleg az anyaghasználat terén adódtak gondok, melyek egyre csak emelték és emelték a fejlesztés költségeit és a gépek kalkulált beszerzési árát. Mikor utóbbi elérte a gépenkénti 165 millió dolláros összeget, a védelmi minisztérium besokallt és 1991-ben úgy döntött, hogy nem támogatja tovább anyagilag a programot. A következő lépés a Haditengerészeté volt, mely így törölte a jelentős költségtúllépéssel és határidős problémákkal küzdő programot, melyről a fejlesztők addigi teljesítménye alapján úgy vélte, nem valósítható meg belátható időkeretek között.

a12_02

Ha másból nem, a közelmúltbeli bírósági döntésből sejthetjük, hogy ezzel azonban nem lett vége az ügynek. Nem lett vége, hiszen a a fejlesztők úgy vélték a minisztérium és a haditengerészet döntése nem volt jogos. Így egy lassan 2 évtizedes pereskedés kezdődött, melynek egy újabb állomása záródott 2009. június 2-án. Ezen harmadik fellebbezés alkalmával a szövetségi bíróság úgy ítélte meg, jogos volt azon 2007-es bírósági döntés, mely kijelentette, miszerint a Navy jogosan járt el. Továbbá összesen mintegy 2,8 milliárd dollár megfizetésére – 1,35 milliárd dollárnyi tőke a fejlesztésre kiutalt összeg kapcsán, illetve az 1991-óta felhalmozódott kamat – kötelezte a két céget.

a12_01

Míg a U.S. Navy elégedett a döntéssel (még szép…), addig mind a Boeing (a McDonnell Douglas 1997-es felvásárlója), mind pedig a General Dynamics a döntés elleni fellebbezési szándékáról nyilatkozott.