Athén az aktuális évtized első felében elég komoly megrendeléseket adott le a németeknek. Ugyanakkor a két fél kapcsolata az utóbbi pár évben nem éppen tündököl régi fényében, lévén a görögök hatalmas pénzekkel tartoznak megrendeléseik után. Úgy tűnik, most azért részleges előrelépések vannak küszöbön.
Mielött azonban ebbe belemerülnénk, röviden fussuk át miknek a ki nem fizetése mérgezi a két fél kapcsolatát. Nos, első körben 4 Type 214-es tengeralattjáró, melyet Athén még 2000-ben rendelt meg. Aztán ott van annak a nagy mennyiségű, használt Leopard 2-es kifizetésének kérdése, melynek szállításáról még 2005-ben született szerződés. A 270 millió Eurós szerződés értelmében Athénnak a német tartalék állományból 333 használt Leopard (183 Leopard 2A4 és 150 Leopard 1A5) kerül leszállításra. Kapcsolódóan megemlítjük, hogy ezt megelőzően 2003-ban 170 Leopard 2A6 szállításáról is szerződés született. A szerződés értelmében Leo 2 legmodernebb változatának görög variánsából 140 készült görög földön.
httpv://www.youtube.com/watch?v=gZ-eSxqhIZk
A Leopard 2 több változatának tevékenységéből összevágott videó
A német fél álláspontja szerint a görögök deficitbe verték magukat és a hosszú távú stabilitásra játszó rendezés nem volt összeegyeztethető a korábbi évek vásárlásaival összehozott fizetési kötelezettségek határidős teljesítésével, így Athén időhúzásos taktikába kezdett. Konkrétan technikai problémákra hivatkozva nem volt hajlandó átvenni a korábban megrendelt hadieszközöket.
Ez a Leopardok mellett a Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) hajógyár által legyártott Type 214-est is érintette. A ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) részeként funkcionáló hajógyár 2004-ben fejezte be a leendő görög Katsonis-osztály és egyben a Type 214 család első egységét, a Papanikolis-t, ami azonban azóta sem került átadásra. A többi 3 egységet egy, a szintén a TKMS csoportba tartozó görög Hellenic Shipyards építi. Node kanyarodjunk vissza csak kicsit a Kielben gyártott egységre.
A tengeri tesztek után a görög haditengerészet eléggé prüszkölt a Papanikolis-ra. Számos kisebb-nagyobb problémát jelzett és megtagadta a tengeralattjáró átvételét. A meglehetősen hosszúra nyúló hibalista leglényegesebb elemei a következőek voltak:
- Rossz időjárási körülmények között a tengeralattjáró képtelen volt a megfelelően stabil felszíni hajózásra, a bedőlés mértéke elérhette a 35-58 fokot is
- Erőteljes kavitációs jelenség a propellernél
- Problémák adódtak a levegő független meghajtással, mely az üzemanyagcellák túlhevülése miatt néhány órás használat után leállít
- Tengervíz bejutása a hidraulika rendszerbe
- A periszkóp berezgése
A TKMS saját állítása szerint az elfogadott és általuk valósnak vélt technikai problémákat javították, így a görögök ezután is kitartó problémázása pusztán az árcsökkentésre játszás szerintük. Miközben a Papanikolis Kielben vesztegelt, a hajóosztály második egysége, a Pipinos 2007 februárjára elkészült Görögországban. Tesztjei folyamatban vannak.
Úgy tűnik végre legalább részben rendeződni látszik a Katsonis-osztály kálváriája, hiszen görög sajtóértesülések szerint a két fél kölcsönös megállapodásra jutott a közelmúltban. Ugyan a Papanikolis 2008 őszi újabb tesztje után – mely során nyilvánvalóvá vált, hogy sikerült a stabilitási és egyéb technikai problémákat kiküszöbölni – a görögök még úgy nyilatkoztak, hogy az átvétel közeleg, most mégis úgy néz ki, hogy csak a Görögországaban legyártott 3 egységet lesznek hajlandóak átvenni.
Legalábbis ez jön le a görög haditengerészet nyilatkozatából, melyben kijelentik, hogy a Type 214 technikai problémáit sikerült orvosolni és így készek a Papanikolis-t követő 3 egység átvételére. Egyes értesülések szerint a TKMS megtartja a Papanikolist és a 3 további egység mellett egy negyedikre lesz opciója a görögöknek. Szintén sajtóértesülések szerint a TKMS persze megpróbálja értékesíteni a nyakán maradó (?) egységet egy harmadik félnek, mely esetleg Lengyelország lehet. És hogy még inkább cifrázzuk a dolgokat így a végére, szintén meg nem erősített, tehát így önmagában pletyka értékű értesülések szerint felmerült 2 újabb Type 209-es beszerzése is. A rendkívül sikeres Type 209 családból áll egyébként több más országhoz hasonlóan a görögök tengeralattjáró flottája is.
A Type 214-et a görögök mellett a portugálok és a dél-koreaiak is rendszeresíteni kívánják. A folyamatban a legjobban a koreaiak állnak, hiszen a 9 darabosra tervezett állományból már 2 egység áll szolgálatban. A portugál egységek – összesen 2 – átadása jövőre esedékes.