A svéd Saab és a svájci Swiss UAV (ezentúl SUAV) együttes erővel kíván betörni a UAS-k (Unmanned Airborne System – pilóta nélküli légi rendszer) piacára. A két cég a közelmúltban szignált egy kölcsönösen előnyös együttműködést egy VTOL (vertical take-off and landing – függőleges fel- és leszállás) tulajdonságokkal rendelkező UAS-család kifejlesztéséről.
Elképzelésük szerint egy, a felhasználó/vásárló igénye alapján módosítható platformot hoznának létre, így tényleg érthető a UAS-család kifejezés.
Egyik cég sem zöldfülű a pilóta nélküli helikopterek világában a SUAV a Neo és a Koax helik építése során szerzett tapasztalatokra támaszkodhat. Előbbi mütyürke kívánság szerint vagy elektromotoros, vagy gázturbinás, míg utóbbi csak gázturbinás meghajtású.
A Saab sem kispályás fejlesztő a pilóta nélküli repülőgépek terén, bár a svéd cég inkább a merevszárnyú eszközök építésében jeleskedik. Készült azért Saab-logós forgószárnyú gép is Skandináviában, a Skeldar névre keresztelt helikopter nem tartozik az előbbiekkel egy súlycsoportba, felszállósúlya 150 kilogramm, hasa alatt egy elektro-optikai/infravörös keresőfej lett beépítve. A kéthengeres, kétütemű erőforrás 100 km/h-s sebesség elérését teszi lehetővé.
httpv://www.youtube.com/watch?v=johLUi_3omE