|

A Boeing feléleszti az X-45-t

A Boeing nemrég kiadott nyilatkozatában jelezte, hogy fel kívánja újítani a 2006-ban leállított, X-45A névre keresztelt UCAV programját. A haditengerészet és a légierő számára egyaránt készülő gépet X-45C Phantom Ray néven emlegetik.

A J-UCAS (Joint-Unmanned Combat Air System – Egységes Pilótanélküli Légi Harcjármű) program szülötte, az X-45A 2002 és 2005 között 64 alkalommal repült sikeresen. Akkor azonban a fejlesztést leállították. A program eredeti célja egy, az Amerikai Légierő és Amerikai Haditengerészet számára egyaránt alkalmas gép kifejlesztése volt, mely a jelenlegi UAV-kal szemben már elsődlegesen a harci feladatok elvégzésére specializálódott.

Most lényegében folytatják azt, ami 2006-ban abbamaradt.

„A J-UCAS alatt összeszedett tudásban rejtőző potenciált kívánjuk kihasználni” – nyilatkozta Darryl Davis programfelelős. „Már elkülönítettünk egy megfelelő összeget a költségvetésből, és a mérnöki gárda is készen áll. Célunk, hogy a piacon vezető szerephez jussunk, és mi legyünk az első számú UCAV-gyártó.”

Boeing X-45C Phantom Ray

Boeing X-45C Phantom Ray ,

A jelenlegi tervek szerint az X-45C az első repülését 2010-ben fogja végrehajtani, a szélcsatorna-tesztek pedig már az idei év végén elkezdődhetnek. Addig a sebesség növelésén és az észlelhetőség csökkentésén dolgoznak még. A cég szerint a leendő típus felszereltségtől függően képes lesz felderítő, közeli csapásmérő, elektronikai zavaró, vadász/légi fölény, valamint légi utántöltő feladatok elvégzésére. Főként ez utóbbi konfiguráció az érdekes, ugyanis pilóta nélküli gépet még nem alkalmaztak erre.

Ha elkészül, az X-45C rendkívül egyedülálló lesz, ugyanis szinte az összes olyan feladat végrehajtására képessé akarják tenni, amire merevszárnyú gépet használnak.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.