A Boeing nemrég kiadott nyilatkozatában jelezte, hogy fel kívánja újítani a 2006-ban leállított, X-45A névre keresztelt UCAV programját. A haditengerészet és a légierő számára egyaránt készülő gépet X-45C Phantom Ray néven emlegetik.
A J-UCAS (Joint-Unmanned Combat Air System – Egységes Pilótanélküli Légi Harcjármű) program szülötte, az X-45A 2002 és 2005 között 64 alkalommal repült sikeresen. Akkor azonban a fejlesztést leállították. A program eredeti célja egy, az Amerikai Légierő és Amerikai Haditengerészet számára egyaránt alkalmas gép kifejlesztése volt, mely a jelenlegi UAV-kal szemben már elsődlegesen a harci feladatok elvégzésére specializálódott.
Most lényegében folytatják azt, ami 2006-ban abbamaradt.
„A J-UCAS alatt összeszedett tudásban rejtőző potenciált kívánjuk kihasználni” – nyilatkozta Darryl Davis programfelelős. „Már elkülönítettünk egy megfelelő összeget a költségvetésből, és a mérnöki gárda is készen áll. Célunk, hogy a piacon vezető szerephez jussunk, és mi legyünk az első számú UCAV-gyártó.”
A jelenlegi tervek szerint az X-45C az első repülését 2010-ben fogja végrehajtani, a szélcsatorna-tesztek pedig már az idei év végén elkezdődhetnek. Addig a sebesség növelésén és az észlelhetőség csökkentésén dolgoznak még. A cég szerint a leendő típus felszereltségtől függően képes lesz felderítő, közeli csapásmérő, elektronikai zavaró, vadász/légi fölény, valamint légi utántöltő feladatok elvégzésére. Főként ez utóbbi konfiguráció az érdekes, ugyanis pilóta nélküli gépet még nem alkalmaztak erre.
Ha elkészül, az X-45C rendkívül egyedülálló lesz, ugyanis szinte az összes olyan feladat végrehajtására képessé akarják tenni, amire merevszárnyú gépet használnak.