A közelmúlt konfliktusaira döntő többségben az aszimmetrikus hadviselés jellemző és nagy valószínűséggel ez a közeljövőben sem változik. Az aszimmetrikus összecsapások napjaink egyik legnagyobb kihívását jelentik a fegyveres erők számára.
A vietnami háborúban (1957-1975) az USAF egységei először vívtak ilyen típusú háborút, akkor a Douglas A-1 Skyraider típusú csillagmotoros harcigépet használták kis magasságon, kis sebességgel repülő támogató gépként. Azóta az összes hasonló feladatot az A-10-esek végzik, de az egyre szélesebb körben elterjedő pilóta nélküli repülőgépeket is használnak ilyen célokra.
De most, a ’60-as évek óta először, újra légcsavaros, ember vezette harcigépet kíván szolgálatba állítani az USAF.
A T-6 Texan II páldányai több más ország légiereje mellett az USAF kötelékében is szolgálnak
A magyar pilóták között is jól ismert T-6 Texan II-es (ilyen gépekkel is repülnek az NFTC program keretében) felfegyverzett verzióját (AT-6) kívánja az Egyesült Államok légiereje alacsonytámadó célokra alkalmazni. A svájci Pilatus PC-9-ből kifejlesztett Texan II kiképzőváltozatát az USA mellett Görögország és Kanada alkalmazza, de hamarosan megjelenhet Irak légiflottájában is.
Korábban beszámoltunk arról is, hogy a US Navy is hasonló törekvésbe kezdett.
Kapcsolódó hír, hogy az USAF emellett piaci felmérést készít a T-38C-flotta leváltására, mely utolsó példányait 2026-ban végleg ki kell vonni a szolgálatból. A gépek leváltására azonban jóval előbb, 2017-ben elindítják már a programot, nehogy úgy járjanak, mint a KC-X tankertender elhúzódásával.
A győztes típus kiválasztását nehezíti, hogy a jövőben egyre nagyobb számban megjelenő ötödik generációs típusokhoz nem készítettek kétüléses példányokat, így a tanoncoknak szimulátorban és az előző lépcsős kiképzőgépeken kell megtanulniuk a jövő gépeinek vezetését.