|

Japán aggályok: atomtengeralattjáró be nem jelentett látogatása

Tokió ma, november 10-én egy amerikai nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró be nem jelentett kikötőlátogatása végett fogta kérdőre Washingtont.

Japán érthető módon kényes a nukleáris meghajtású egységek érkezésére: nukleáris meghajtású tengeralattjáróinak érkezését legalább 24 órával a befutásuk előtt jeleznie kell az amerikaiaknak a japánok felé. A Los Angeles-osztályú USS Providence (SSN-719) érkezése kapcsán ez valahogy elmaradt.

A Providence ma, azaz november 10-én tartott egy meglehetősen röpke, alig 2 órás (~10:00 – ~12:00) látogatást az okinawai White Beach haditengerészeti támaszponton.

USS Providence vontatóhajó társaságában
A USS Providence hazai támaszpontja a connecticut-i Groton

A japán külügy nyilatkozatában sajnálkozását fejezte ki a megfelelő értesítés elmaradása kapcsán és közölték, hogy magyarázatot várva megtették panaszukat amerikai kollégáik felé. Az amerikai illetékesek gyorsan érkező nyilatkozata alapján az eset egy belső kommunikációs malőrnek tudható be. Sajnálják az esetet és biztosították Japánt, hogy mindent megtesznek a hasonló esetek jövőbeli elkerülése érdekében. Legutóbb a Pentagon azon, augusztus elejei bejelentése borzolta a japánok idegeit, melyben közölték, hogy a USS Houston (SSN-713) szárazdokkos karbantartása során kiderült, már hosszú ideje ereszt a hajó egyik szelepe, amiből minimális mértékben radioaktív víz csöpögött. A Houston többek között Japánban is megfordult az eset kiderülése előtt.

A mostani eset főszereplője a USS Providence 1985-óta erősíti az amerikai tengeralattjáró flottát. Osztályában az első egység, mely annak idején megkapta a Tomahawk Vertical Launch System (VLS) rendszert. Eddigi pályafutása alatt számos helyen megfordult (többek közt itt a közelünkben, Szlovéniában is). Többször járt az Öbölben, ahol kiharcolta magának a „Vörös-tengeri farkasfalka nagykutyája” címet. Számos flottabeli megmérettetésen söpört be teljesítményével megtisztelő díjakat.

A valóságtól elrugaszkodva, az ismert szerező, Tom Clancy egyik regényében a Red Storm Rising-ban is szerepel, ahol robotrepülőgépeket indít szovjet repterek ellen, mígnem egy szovjet fregatt legázolja. Ezek után komoly sérülésével testvérei, a Boston és Chicago oltalma alatt igyekszik elmenekülni, ám a sérülései miatt irtózatos zajt csapó egység a Boston-nal együtt könnyű prédájává válik egy szovjet Alfa vadász-tengeralattjárónak.

Visszatérve a való világba, térjünk ki egy kicsit még erre a meglepően röpke okinawai látogatásra. Mindenféle valós információ nélkül játszunk el pár pillanatra a következő gondolattal: a feltevés igazából könnyen elképzelhető része, hogy az amerikaiak jól bevált módon egy SSN-t akasztottak a tesztekre kifutó orosz Akula II, a Nerpa nyakába annak hangmintáinak levételére. Azt tudjuk, hogy a november 8-án balesetet szenvedett orosz vadász a Japán-tengeren tartózkodott. Hallgatózhatott-e a Providence? Okinawától a Japán-tengerig 2 – 3 000 kilométerrel számolva a válasz igen. A Los Angeles-osztály alámerülve a források alapján 33 csomós körüli sebességre (hivatalosan 20+) képes. Ez nagyjából 60 km/h.

Siet a USS Providence
Providence itt épp kemény tempót diktál

Csúcsra járatva a gépeket ilyen sebességgel 3 000 kilométer 50 óra alatt tehető meg. November 8 – november 10. És vajon miért maradt el a hajó érkezésének jelentése? Ez nem egy frissen bevezetett előírás Tokió részéről. Miért csak 2 órát tartózkodott a hajó Okinawán? Esetleg kipakoltak valamit, vagy megvizsgáltak valamit a hajó törzsén? Nem akarunk mindenféle elképzelést gyártani, csak hangosan gondolkodva felvetettünk pár akár elképzelhető, ám bőven kérdéses szálat az olvasóközönségünk számára… ;)