Mint a napokban megírtuk a GAO június 18-án állást foglalt a Boeing még márciusban beadott panaszának ügyében. Mit fog lépni most az USAF, hogy a GAO a tender elbíráslási folyamatának számos lépésének felülvizsgálatát javasolta?
Minden valószínűség szerint legszivesebben semmit sem lépne. Amit igazából meg is tehetne, hiszen a GAO javaslatainak nincsen semmiféle kötelező vonatkozása. Azonban nem célszerű szembemenni a GAO-val, a légierőnek az utóbbi időben így is kijutott a „jóbol”, vélhetően nem hiányzik nekik, hogy a Boeing érdekeit védő törvényhozók is keresztesháborút indítsanak. Miért is? Mint ismert az USAF renoméja eléggé megcibázott mostanság, a Védelmi Minisztérium nem igazán nézte jó szemmel a fegyvernem vezetésének tevékenységét az utóbbi időben. A többek között a tankerprogram körüli csúszások miatti nézeteltérések és végül a tavaly kipattant, súlyos nukleáris biztonsági problémák végül oda vezettek, hogy pár hete a Védelmi Minisztérium lefejezte a fegyvernemet. Távozik a légierő vezérkari főnöke és a légierő minisztere. Gondolom hasonló helyzetben semmiféle új vezetés nem kívánna magának egy újabb támadási felületet. Lesz így is elég hosszú éjszakájuk…
A Boeing felé tendálás már érezhető is egyébként a törvényhozásban. A Védelmi Minisztérium költségvetését felügyelő bizottságának, a House Armed Services Committee-nek költségvetési javaslatában szerepelt már az ipari infrastruktúra figyelembe vételének felvetése a tendereztetések során. Hogy ez bekerült-e a végleges, az elnök elé került változatba, azt nem tudni, mindenesetre határozottan a Boeing malmára hajtaná a vizet, ha igen.
Mit tehet a légierő? Vélhetően megpróbálja a lehető legkisebbre csökkenteni az újratendereztetés mértékét, esetleg mindössze a GAO által kifogásolt elemek tisztázásával. A Boeing persze a lehető legnagyobb mértékben szeretné visszapörgetni a tendert. Most hogy már tisztán látják milyen gép is kell igazából a légierőnek, ezt nyílván szeretnék a lehető leginkább kiaknázni. Extrém helyzetben akár még egy új gép bedobásával is.
Persze ez egy hosszadalmas folyamat lenne, az USAF-nak pedig már „tegnapra kellettek” volna az új tankerek, így ez szöges ellentétben van az ő érdekeikkel. Node mi van, ha a légierő nem nagyon adja be a derekát és semmilyen, vagy csak kis módosításokat engedélyez a benyújtott javaslatokon és emiatt újabb/további hőbölgést robbant ki? Ez megintcsak meghosszabíthaztja a beszerzési folyamatot. Akármelyik végéről is bézzük, nem irigyelendő a légierő leendő új felső vezetése…
Mi csak annyit mondhatunk egyelőre, hogy a fejleményekről beszámolunk!
Jó nagy kalamajka van ott!Most, ha igazságosak akarnánk lenni, azt kéne mondanunk, hogy egyiktől se rendeljenek, de azt nem lehet.A Boeingnak el kéne fogadnia, hogy veszített.
Airbus a győztes, nincs mese!!! Mi pedig örüljünk, hogy az európai technológia néha győzedelmeskedik az Újvilágban!! Fordított helyzetben biztos nem lenne ekkora kalamajka…
Talán olvassátok el részletesen, hogy vezette félre a légierő a Boeinget. Nem volt egyenlő a küzdelem. Legyen új tender, azonos feltételek mellett, és győzzön a jobb!
Liv voltam
Elolvastam amit itthon írtak róla…!! Na és…??
Volt már ilyen a történelemben nem is egyszer és biztos vagyok benne, hogy a következő tenderben is lenne. Más emberekkel, jobban titkolva vagy csak egyszerű elnézések. Az USAF az Airbus gépével szerintem egy jó repülőt nyerne,(nagyon nem is szidták sehol..) ha pedig nem tetszik akkor a következő körben majd rendelnek a Boeingtól. De ez sajna nem erről szól…
Hanem arról melyik cég tud jobban lobbizni. A Boeing a pályázat újra kiírásáért vagy a Northrop – Airbus az elfogadásért.
Aztán majd elkezdenek potyogni a KC-135-ösök és megy az egymásra mutogatás…
Ja!!! És a legfontosabb érvet majdnem elfelejtettem:
Az Airbus szebb!!! :-)))))))
Nem tudom mit erőlködik a Boing, az A330-as modernebb mint a B767-es, és ez a leendő több évtizedes használatnál sokat számít. Talán a B777-sel kellet volna nevezni a Boingnak.