Mint a napokban megírtuk a GAO június 18-án állást foglalt a Boeing még márciusban beadott panaszának ügyében. Mit fog lépni most az USAF, hogy a GAO a tender elbíráslási folyamatának számos lépésének felülvizsgálatát javasolta?
Minden valószínűség szerint legszivesebben semmit sem lépne. Amit igazából meg is tehetne, hiszen a GAO javaslatainak nincsen semmiféle kötelező vonatkozása. Azonban nem célszerű szembemenni a GAO-val, a légierőnek az utóbbi időben így is kijutott a „jóbol”, vélhetően nem hiányzik nekik, hogy a Boeing érdekeit védő törvényhozók is keresztesháborút indítsanak. Miért is? Mint ismert az USAF renoméja eléggé megcibázott mostanság, a Védelmi Minisztérium nem igazán nézte jó szemmel a fegyvernem vezetésének tevékenységét az utóbbi időben. A többek között a tankerprogram körüli csúszások miatti nézeteltérések és végül a tavaly kipattant, súlyos nukleáris biztonsági problémák végül oda vezettek, hogy pár hete a Védelmi Minisztérium lefejezte a fegyvernemet. Távozik a légierő vezérkari főnöke és a légierő minisztere. Gondolom hasonló helyzetben semmiféle új vezetés nem kívánna magának egy újabb támadási felületet. Lesz így is elég hosszú éjszakájuk…
A Boeing felé tendálás már érezhető is egyébként a törvényhozásban. A Védelmi Minisztérium költségvetését felügyelő bizottságának, a House Armed Services Committee-nek költségvetési javaslatában szerepelt már az ipari infrastruktúra figyelembe vételének felvetése a tendereztetések során. Hogy ez bekerült-e a végleges, az elnök elé került változatba, azt nem tudni, mindenesetre határozottan a Boeing malmára hajtaná a vizet, ha igen.
Mit tehet a légierő? Vélhetően megpróbálja a lehető legkisebbre csökkenteni az újratendereztetés mértékét, esetleg mindössze a GAO által kifogásolt elemek tisztázásával. A Boeing persze a lehető legnagyobb mértékben szeretné visszapörgetni a tendert. Most hogy már tisztán látják milyen gép is kell igazából a légierőnek, ezt nyílván szeretnék a lehető leginkább kiaknázni. Extrém helyzetben akár még egy új gép bedobásával is.
Persze ez egy hosszadalmas folyamat lenne, az USAF-nak pedig már „tegnapra kellettek” volna az új tankerek, így ez szöges ellentétben van az ő érdekeikkel. Node mi van, ha a légierő nem nagyon adja be a derekát és semmilyen, vagy csak kis módosításokat engedélyez a benyújtott javaslatokon és emiatt újabb/további hőbölgést robbant ki? Ez megintcsak meghosszabíthaztja a beszerzési folyamatot. Akármelyik végéről is bézzük, nem irigyelendő a légierő leendő új felső vezetése…
Mi csak annyit mondhatunk egyelőre, hogy a fejleményekről beszámolunk!