|

A Lockheed lenyomta a Boeinget a GPS fronton?

Úgy tűnik a tankerprogram után a Seattle-i óriás egy újabb vereséget könyvelhet el, ugyanis a légierő a Lockheed-et választotta a GPS III program egyedüli kivitelezőjéül.


A GPS II rendszerrel ellentétben úgy tűnik a légierő beváltja korábban már hangoztatott szándékát, miszerint az összes műholdat egyetlen gyártótól szerzi be, hosszútávú együttműködést kialakítva a céggel ezen téren. A GPS II rendszerhez mind a Lockheed, mind a pikszisből most kiesni látszó Boeing is ad(ott) műholdakat. A Lockheed készíti a GPS IIR-M műholdakat, melyből a hatodikat idén márciusban lőtték fel. Az utolsó, immáron a civil használatot erőteljesebben segítendő, demonstrációs L5 szignállal rendelkező R-M műhold fellövése július elejére várható.

GPS II konstelláció
Szemléltető ábra a IIA, IIR és IIF holdakból álló GPS II konstellációról

Ezzel szemben a Boeing a GPS II és III közti átmenetet képző GPS IIF műholdakért felelős. Amiből ezidáig egyet sem sikerült átadniuk. Az 1996-ban odaítélt programmal nem igen remekel a Boeing tehát. 2000-ben a légierő az eredetileg tervezett 33 holdat 12-re csökkentette, továbbá a Boeingnek 21,4 millió USD-ét is ki kellett csengetnie a késedelmek miatt. Az első GPS IIF műhold fellövése 2005-re lett volna esedékes, ám az első fellövése csak idén várható.

Na de hogy a GPS III szerződésre is kitérjünk…

A Lockheed két kísérleti és teszt, ám teljes értékű műholdra szóló szerződést könyvelhetett el. A szerződés magában foglal további 5×2 azaz 10 Block A GPS III holdra, azaz összesen 12 műholkd van kilátásban az első körben, összesen 3,568 milliárd Dollár értékben.

Lockheed GPS III
Lockheed GPS III ábra

Az erősen zavarástűrú, új generációs konstelláció az információk alapján 500 átviteli erősséggel fog rendelkezni. Talán nem meglepő megnövelt pontosságot fog biztosítani, melyből a civil szféra is profitálhat majd.

No persze nem csak 12 műholdról van szó értelemszerűen, ám azok már újabb képességekkel bíró Block B illetve Block C holdak lesznek. A B holdak crosslinking képességgel, a C holdak pedig ún. „spotbeam” szolgáltzatással bírnbak majd. Utóbbi esetében az üzemletető adott területen százszorosára fogja tudni emelni a GPS IIIB holdak által úgy általában nyújtott jelerősséget. A pentagon terveiben 8 B ás 16C GPS III hold szerepel. Azaz ha minden az elvárásoknak megfelelően alakul és a Pentagon így kitarthat a Lockheed mellett, mint kizárólagos szállító (ugyan nem zárják be teljesen a kapukat, de ezt szeretnék), akkor a cég összesen 36 GPS III hold átadásáért lesz felelős.

És hogy mit szól ehhez a tanker programban született döntés miatt agresszív és a Légierő erőteljes rosszallásáig meglehetősen fröcsögős ellenkampányba kezdő Boeing? Nos, várják a hivatalos értesítést a döntés hátteréről.

A Légierő nyilatkozata szerint a rendszer ígérte képességek és rizikófaktor mellett egyenlő súllyal szerepelt a múltbéli teljesítmény is a két cég részéről. A GPS IIF esete ebből kifolyólag erősen negatív kihatással volt a Boeing esélyeire, ám a Légierő szerint a műltbéli teljesítmény megítélése végett az elmúlt 5 év mintegy 20 programja alajpán alakították ki ezt a képet a rivális cégekről.