|

Az F-35 átesett az első légi tankoláson

Tegnap a Lockheed F-35 Lightning II 34. repülése alkalmával sor került a típus első légi üzemanyag-felvételére. A tesztre a cég Fort Worth-i üzemének közelében került sor.

Ez egy hatalmas lépés a programban, hiszen a légi utántölthetőség az egyik legfontosabb kritériuma egy modern vadászgépnek.

„Az F-35 program rendkívül jó ütemben halad, ezt mutatja a mostani sikeres teszt is. A gép minden nap repül, így a tempó gyors maradhat.”-mondta Dan Crowley, az F-35 program vezérigazgatója- „Most egy lépéssel közelebb kerültünk a 2010-re tervezett rendszerbe állításhoz. Az F-35B (helyből felszálló verzió)első repülését 2008 közepére tervezzük.”

F-35
A nagy esemény-az F-35 éppen tankol


Azonban egy próba nem próba, ezért a következő két hétben folyamatosan, szinte napi rendszerességgel elvégeznek majd egy újabb tankolást, természetesen más-más magasságban, és az áttöltendő tüzelőanyag mennyisége is változni fog. A tesztekhez egy különlegesen felszerelt KC-135-ös tankert kértek kölcsön az Edwards légibázis állományából.

„Mióta az F-35-ös 2006-ban először repült, tudjuk, hogy egy rendkívül stabil és jól vezethető gép. Ezért nem féltünk, hogy a tankolás során komplikációk lépnek fel”- nyilatkozta Crowley. –„Most meggyőződhettünk róla, hogy a rendszer tökéletesen működik.”

Persze még nincs kizárva, hogy előfordulhatnak kisebb hibák, lévén vadonatúj típusról beszélünk.

JSF
F-35 Lightning II- a jövő vadászgépe


A repülés 1 óra 34 percig tartott. Az utántöltésre 20,000 láb (~6000m) magasságban került sor. Mielőtt csatlakozott volna, a pilóta manőverek sorozatát végezte el a KC-135 körül, és miután meggyőződött róla, hogy minden rendben van, rácsatlakozott az utántöltőcsőre.
Ezt követően is minden a legnagyobb rendben zajlott.

„A tesztcsapat teljesen elégedett a teszttel. Az F-35-tel tökéletesen tudtunk manőverezni az utántöltő gép körül, és könnyedén elvégeztük a csatlakozást is”-mondta Doug Pearson, az F-35 integrációs programjának alelnöke. „Mostantól elkezdjük kiértékelni az F-35 üzemanyagrendszerét, minden alkalommal más mennyiségű hajtóanyag kerül majd át a gépbe a tankerből.”

Az F-35 rendkívül nagy mennyiségű belső üzemanyaggal rendelkezik, ezáltal nagy a hatótávolsága is. Ez pedig a légi-utántöltés használatával még inkább meghosszabbítható. Másrészt meg kell jegyezni, hogy az üzemanyagtankokra sem lesz így szükség, ami azért is előny, mert a gép észrevétlen tud maradni, nem kell a nagy radarvisszaverő felülettel rendelkező póttankokat is a szárnya alatt hordoznia.
Ráadásul mikor a lopakodó képesség nem a legfontosabb, a külső felfüggesztési pontokra plusz fegyverzetet is lehet függeszteni, mivel a helyet nem foglalják el a póttartályok.

A külföldi megrendelők és a programban résztvevő nemzetek megelégedéssel fogadták a teszt eredményességét. Részükről a támogatás továbbra is töretlen.

A holland kabinet nemrégiben döntött két tesztgép beszerzéséről, melyekkel saját maguk is kipróbálhatják a típust. Hasonlóan határozott Anglia és Olaszország is, nemsokára megkaphatják saját példányaikat.