itt olvashatóak.)">
|

Gyógyult szárnyú sasok

Az elmúlt 2 hónap folyamán az amerikai F-15-ösök elég sokszor szerepeltek a hírekben. A legújabb fejlemény, hogy a Légi Harci Parancsnokság (Air Combat Command – ACC) döntése alapján január 9-én a november végén egy hónap alatt másodjára repülési tilalom alá helyezett F-15A-D flotta mintegy hatvan százaléka visszakapta korábbi státuszát, azaz újból repülhetőek. (A repülési tilalommal kapcsolatos korábbi híreink itt olvashatóak.)

Újra természetes közegében a hawaii-i Hickam légibázis egyik vasmadara
Újra természetes közegében a hawaii-i Hickam légibázis egyik vasmadara

Ez egyben azt is jelenti, hogy az Eagle géppark mintegy negyven százaléka, konkrétan 191 gép nem ment át a rostán. A vizsgálatok során különös figyelmet fordítottak a novemberi elejei baleset után előtérbe került vízszintes merevítőkre. A gépek átvizsgálása során nem megfelelőnek minősítendő volt az a gép, melynél a merevítők vastagsága akár 1/1000-es inch (0,0254 mm) eltérést is mutatott a specifikációkon szereplő gyári értékhez képest.

Természetesen a vizsgálatok között anyagfáradásos tesztek is szerepeltek, melykben ganyús, potenciális repedések kialakulásának veszélyét magában hordozó területeket kerestek. A 191 gép között 9 gépnél találtak repedéseket.

A korlátozás alatt maradt gépeknél további alapos vizsgálatokra lesz szükség mielött bármelyik is visszakerülhet a repülhető állományba. Ez az illetékesek szerint legalább további 1 hónapot fog igénybe venni. Ezen felül folyik annak a vizsgálata miként is lehetne helyrepofozni ezeket a gépeket. Jelenleg úgy fest a dolog, hogy a merevítők cseréje – anyag és munkaköltség együttesen – egyenként 250 000 zöldhasújába fájna a légierőnek.

Ugyanakkor ennek a jó 2 hónapos kiesésnek – ami mellesleg az amerikai légierő történetében az eddigi leghoszabb volt – van egy olyan következménye, hogy a légierő és a nemzeti gárda meglehetősen sok (75%) F-15A-D pilótája kénytelen lesz újból hitelesíteni szóló repülésre szóló jogosítványát.

A szigorú szabályozási rendszer ugyanis számos követelményt ír elő, hogy a pilóták képzettsége mindig a lehető legoptimálisabb legyen. Példának okáért egy kevésbé rutinos pilótának 30 naponta legalább egy leszállást végre kell hajtania csak azért, hogy a repülési engedélye megmaradjon. Komplexebb feladatok végrehajtását engedélyező státuszhoz 20 naponta legalább egyszer komolyabb manővereket – például szimulált légiharc – magába foglaló gyakorlaton kell részt vennie.

Egy héttel hoszabb reptilalom állítólagosan az Eagle pilóták 100 százalékánál újrakvalifikálási követelményt eredményezett volna.

Újrakvalifikációs repülésre készülődő F-15-ös pilóta
Szintén Hawaii – rekvalifikációs repülésre készülődő F-15-ös pilóta

A folyamat nyílvánvalóan fentről lefelé menet fog haladni. Azaz először a még jogosítvánnyal rendelkező kiképzők újrakvalifikálják a többi kiképzőt, majd következnek a századok leggyakorlottab pilótái, akik végül kevésbá rutinos társaikat „vizsgáztatják” le. Akár a pilótafülkében ülve, akár géppár egyik tagjaként.