|

HTKA Hírhalom 2011. 19. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Amerikai Egyesült Államok hadserege 21 darab Mil Mi-17 típusú szállítóhelikopter beszerzését tervezi Afganisztán számára a segélyprogram keretében. Korábban már vásároltak 22 példányt Iraknak is, melyek közül 14 darab leszállításra került. Az újabb üzletet még jóvá kell hagynia a védelmi minisztériumnak. Afganisztán már üzemeltet 52 darab Mi-17-est, melyeknek karbantartását és javítását a Northrop Grumman segítségével végzik.

Az egyik Iraki Mi-171E

Az 1000 helikopterbe jópár Mi-17-es is beletartozik. A képpen az egyik Iraki Mi-171E | Fotó: US Forces Iraq ,

Az ausztrál kormány május 12-én jóváhagyta további 101 darab Bushmaster páncélozott szállítójármű megvásárlását a szárazföldi erők számára. A járműveket az afganisztáni tapasztalatok alapján kiválóra minősítették az ausztrál katonák, véleményük szerint ez bizonyult az eddigi leghasznosabb szállítóeszközüknek. Az eddig különböző okokból használhatatlanná vált 31 példány leváltására és a flotta bővítésére szükséges a mostani 101 darabos megrendelés lebonyolítása. A vételárról egyelőre nem szól a fáma, de biztosan megéri majd a pénzét minden egyes Bushmaster, ami sok esetben bizonyult életmentőnek.

Ausztrál Bushmaster MRAP-ek Afganisztánban, 2010 áprilisában

Ausztrál Bushmaster MRAP-ek Afganisztánban, 2010 áprilisában | Fotó: Ausztrál Védelmi Minisztérium ,

A török TAI (Turkish Aerospace Industries) szándéknyilatkozatot írt alá az EADS Cassidian részlegével, mellyel a Talarion pilóta nélküli repülőgép programjába való bekapcsolódásukat szeretnék pozitív irányba terelni. Ankara már régóta érdeklődik az összeurópai projekt iránt, most pedig megtették az első komolyabb lépést is afelé, hogy részt vehessenek a MALE kategóriájú UAV fejlesztésében és gyártásában. Ezzel két legyet ütnek egy csapásra: egyrészt hozzájutnak egy modern, felderítésre használható UAV-hez, másrészt pedig a hazai repülőgépiparuk is rengeteg tapasztalattal gazdagodhat a technológiát illetően.

EADS Talarion

EADS Talarion makett ,

Úgy tűnik, 2012-ben végre megkezdődhet a törökök által rendelt Boeing 737-700 AEW&C gépek átadása. A 2002-ben 1,6 milliárd dollárért megrendelt légtérellenőrzők első példányának már 2007 óta a török eget kéne szelnie, de erre a radar integrációjának késése miatt mind a mai napig nem került sor. A jelenlegi helyzet szerint a négy megrendelt gép közül az utolsó is átadásra kerül 2013 vége előtt. Azonban a késés miatt úgy néz ki, hogy a Boeing elesik az opcióként megjelölt további gép megrendelésétől, a törökök nem mutatnak hajlandóságot azok megvételére.

A Finn Légierő megkezdte a modernizált Hawk Mk.66 kiképzőgépének tesztelését. Az elsőnek elkészült HW-374 oldalszámú példánnyal idáig a típus biztonságos repülési jellemzőit, valamint a hajtómű és a rendszerek megbízhatóságát vizsgálták, de a nyárig tartó repülések során sok másra is sort kerítenek. Az új többfunkciós képernyőkkel és digitális rendszerekkel felszerelt gépek 2012-ben kezdhetik meg a munkát a Kauhava-i légibázison. A megállapodás szerint 2012-ig 18 példányt alakítanak át, 2015-ig további 26 Mk.51-es és Mk.51A verziójú példány újul meg.

Finn BAE Hawk Mk.51

Finn BAE Hawk Mk.51 ,

A Northrop Grumman egy új szerződést kapott az Amerikai Légierőtől, melynek értelmében a cég tervezheti meg és gyárthatja le a B-2A Spirit bombázók új műholdas kommunikációs rendszeréhez tartozó antennákat. A 372 millió dolláros szerződés (melyre az Increment 2 program keretében került sor) célja, hogy egy extra magas frekvenciát használó, a világ bármely részén használható kommunikációs rendszerrel lássa el a bombázókat. A Northrop Grumman szakembereinek a megbízás értelmében el kell végezniük egy AESA technológiát használó antennarendszer előzetes megtervezését, majd a prototípussal bizonyítaniuk hogy a technológia már érett a sorozatgyártásra.

Május 10-én az Egyesült Arab Emírségek ünnepélyes keretek között vehette át első C-17 Globemaster III típusú nehéz szállítógépét. A 2010 januárjában megrendelt gépek közül már a második is készen van, és a 3. valamint 4. gépet is átveheti a megrendelő még az idén, a fennmaradó kettőt jövőre szállítja le a gyártó. A Egyesült Arab Emirátusok elsősorban humanitárius feladatok végrehajtására kívánja használni a beszerzett 6 gépet. A légierő tervei között szerepelt 12 C-130J Super Hercules beszerzése is, de ezt a programot határozatlan időre elhalasztották, hogy fontosabb beszerzéseket támogathassanak.

UAE C-17

A májusban átadott 5. példány az átadási ceremónia után továbbszáll | Fotó: Boeing ,

Miközben problémák vannak az F-35 harci hatósugarával, a vadászbombázót meghajtó F135 hajtómű fejlesztési programja tovább halad, ennek egyik megnyilvánulása hogy a gyártó Pratt & Whitney egy három éves szerződést kötött a svéd Volvo-val a a hajtóműhöz tartozó diffúzorok dobozának gyártásáról. Az említett eszközök fontosak az erőforrás tökéletes működéséhez, mivel ezek szabályozzák a légáramlást a hajtóműben, ezzel biztosítva a tüzelőtér leghatékonyabb működését. A szerződés értéke 3 millió dollár.

Pratt & Whitney F135

Pratt & Whitney F135 ,

Olvasóink idén január magasságából emlékezhetnek egy bizonyos Lam Kin-Bong úrra. A Nagy-Britanniában kínai étteremhálózatot üzemeltető hongkongi üzletember 7,7 millió dollárt is megadott volna az akkoriban eladósorban álló HMS Invincible-ért, hogy azt Zhuhaiba vontatván iskolává alakítsa, melyben a kínai-brit kapcsolatok erősítésén fáradoznának (kulturális és nyelvi oktatást tervezett a hordozón). Az érdekes elképzelés hátterében a rossz nyelvek Peking trükközését sejtették, a hordozót nem is Lam Kin-Bong vihette el, hanem a török Leyal Ship Recycling, mely jelenleg éppen a feldarabolását készíti elő.

Jelenleg az HMS Ark Royalra lehet licitálni és mint a múlt héten írtunk is róla 17 licitálni szándékozó tekintette meg a közelmúltban. Igen, többek között Lam Kin-Bong úr is. A terv változatlan: egy nemzetközi, amolyan bentlakásos iskola létesítése Hongkongban, vagy Makaóban.

Az HMS Ark Royal utoljára érkezett meg Clyde-ba

Az HMS Ark Royal utoljára érkezett meg Clyde-ba ,



A napokban hazaérkezett honi kikötőjébe a Trafalgar-osztályú SSN, az HMS Tireless. A „Szueztől keletre” ténykedő atom-tengeralattjáró úgymond hű volt nevéhez, (tireless -> fáradhatatlan) hiszen 10 hónappal ezelőtt hajózott ki. 8 hónapos időtartamot hosszabbítottak menetközben 10 hónapra. A tengeralattjáró kapitányának elmondása szerint van már egy évtizede is, hogy legutóbb ilyen hosszú bevetést húzott le angol tengeralattjáró. Összehasonlításképpen: a U.S. Navy SSN-jeinek esetében a 6 hónapnyi tengeren töltött idő számít tipikusnak.

HMS Tireless Gibraltárnál

Az HMS Tireless Gibraltárnál | Fotó: Royal Navy ,

Az ADIK/Furtrans hajógyár május 11-én meg nem nevezett összeget kapott a török védelmi minisztériumtól egy darab harckocsi partraszállító megépítésére. A partraszállító hajó ára ugyan nem ismert, az azonban igen, hogy az 525 fő, 17 harckocsi és 24 – 60 egyéb jármű szállítására alkalmas hajó a tervek szerint 48 hónap múlva kerülhet a Török Haditengerészet kezei közé.

A partászállítást önerőből 2 db 40 mm-es Oto Melara löveggel, saját magának védelmét 2 Phalanx-szal tudja majd támogatni.

—–
Közreműködött: Phoenix, Tcat, Aim

3 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 19. hét”