|

Kaszpi-tengeri fejlesztések

2011-2020 között Moszkva 20 billió rubelt kíván haderőfejlesztésre fordítani, melyből ha minden igaz olyan 5 billió rubelt szakíthat magának a haditengerészet. Ennek csinos részét az atom-tengeralattjárók és a nagy flottáknak szánt hadihajók fogják felemészteni, ám a fosszilis energiahordozó készlet kitermelésének megkezdésével időszerűnek ítélték meg a Kaszpi Flottilla fejlesztését is.

A hosszú történelemre és a jelenleginél szebb napokra visszatekintő flottilla aktuális állapotáról Szergej Ivanov helyettes miniszterelnök meglehetősen lesújtó hangnemben nyilatkozott szerdán, a flottilla központjának számító Asztrahánban tett látogatása során: elmondása szerint a Kaszpi Flottilla jelenleg egy morálisan és eszközállomány szempontjából is lepukkant, versenyképtelen erőként karakterizálható, melyet sürgősen meg kell újítani.

Ezzel kapcsolatban Vlagyimir Viszockij admirális, az orosz haditengerészet parancsnoka – szintén szerdán – azt a nyilatkozatot tette, hogy a régióba 2020-ig legalább 16 hajó érkezik majd és a tervek között szerepel part menti rakétaütegek telepítése, illetve a flottilla légi képességeinek fejlesztése is.

A tervek szerint a Kaszpi Flottilla idén 3 hajót biztosan kap. Ezek egyike a 2003 óta a Flottilla zászlóshajójaként funkcionáló, Project 1166.1 Gepard-osztályú „fregatt”, a Tatársztán testvérhajója, az április 4-én vízre került és a Tatársztánhoz képest modernebb Dagesztán.

Project 1166.1 Dagesztán

A Dagesztán | Forrás: dutchintell.com ,

Illetve Viszockij admirális nevesített még két rakétás hajót, konkrétan a Tatársztánt és a Volgodonszkot. A Tatársztánt véleményünk szerint rosszul vette át az orosz sajtó. Emberi számítás szerint ezen hajók egyébként a cirka 550 tonna vízkiszorítású Project 21630 osztály 2. és 3. tagjai. Melyek építését 2005-ben és 2006-ban kezdték meg Szentpétervárott. Rakétafegyverzetük a taton elhelyezett Grad-M MLRS-ben kimerül. Ellenben a hajosztályból származtatott, nagyjából kétszer akkora vízkiszorításúvá hizlalt változatuk a Project 21631 már VLS megoldással rendelkezik melyben 8 db 3M-54 Klubnak jut majd hely. A Kaszpi-tengerre szánt első ilyen hajót 2010 nyarán kezdte el építeni a zeledonszki Gorkij hajógyár.

Project 21630 Asztrahán

A Project 21630 hajóosztály első tagja az Asztrahán 2006-ban került a Kaszpi Flottillához | Fotó: warfare.ru ,

Végezetül megemlítendő az is, miszerint kikötőfejlesztések is tervben vannak: a dagesztáni főváros, Mahacskala mólóit hosszabbítaná meg, mely lehetővé tenné, hogy a flottillának a Volga torkolatában fekvő Asztarhán mellett egy másik nagyobb bázisa is legyen, mely által alapvetően ketté lenne osztva területileg.

Kaszpi-tenger

Kaszpi-tenger ,

7 hozzászólás “Kaszpi-tengeri fejlesztések”

  1. Puma. Pannon Puma

    Logikus és helyes döntés ! Nemrég került nyilvánosságra,hogy a Kaspi-tó/tenger/ alatt megtalálták a legnagyobb olaj és földgázmezőt !

    Az É-sakon pedig még talán ennél is több található !

    Ezeket tudni kell megvédeni !

  2. Janaj

    Szerintem a radar keresztmetszek csökkentés csak divatolás(ha csak nem sikerült olyan mértékben csökkenteni mint az 5.gen gépek esetében) tök mind1,hogy 400km-ről érzékelsz egy hajót vagy 300-ról.Az orosz hajók fegyverzete nem rosszabb mint más hajóké az elektronikának meg van hely bőven.

    Nem csak az AEGIS rendszer van egy hajón.

  3. „Az orosz hajók fegyverzete nem rosszabb mint más hajóké…”

    Sőt, kifejezetten jobb, potensebb, ezen a téren előnyben vannak. Pl. a nyugati hadihajókon jellemzően csak szubszonikus rakétafegyverzet van, míg az oroszoknál régóta hadrendben vannak a szuperszonikus hajó elleni rakéták. Az AK-130 fedélzeti gépágyú pedig egy igazi vaddisznó! :-)) Ami a légvédelmet illeti, CIWS szempontból legalább olyan jók, mint a nyugati rendszerek, a távolsági légvédelem terén az AEGIS egyelőre még előrébb tart. Az orosz hadihajó-építési filozófia külön érdekessége, hogy pici, párszáz tonnás őrhajókat is agyonfegyvereznek, hajó elleni rakétáktól kezdve torpedóvetőkig, pedig ebben a kategóriában máshol csak 1-1 fedélzeti gépágyút lehet látni, hiszen partvédelemre, vagy a csempészek feltartóztatására, orvhalászok kergetésére elvileg az is elég…

  4. A Kaszpi tenger alatt 3 milliárd tonna kőolajat és 3100 köbméter földgázt találtak .
    Ezd valóban meg kell védeni a nyugati becslések szerint még ennél is több található ott .
    Ivánéknak be kell keményíteni a tengeren de nagyon .
    Nem is bánom hogy nem terveznek semmi rep hordozót 2020-ig minek? egy atom meghajtású cirkáló sokkal többet ér sz-500-al és kisebb rakétás egységekkel .