|

Film-front – Búcsúzik a magyar MiG-29 – FRISSÍTVE

“Film-front” című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.

A napokban búcsúzik a Magyar Légierő talán legmeghatározóbb típusa, a MiG-29 ‘Fulcrum’. A Haditechnikai Kerekasztal Szerkesztősége egy videóválogatással búcsúzik a szeretett duplasvancútól.

httpv://www.youtube.com/watch?v=d8V2cX-Fvok

httpv://www.youtube.com/watch?v=SSCPrO_gtRk

MiG-29 bemutató a 2000. évi Kecskeméti Repülőnapról:
httpv://www.youtube.com/watch?v=Q3HvB-bWcyc

httpv://www.youtube.com/watch?v=OaplT2-uEKE

httpv://www.youtube.com/watch?v=RvPJxmTy0gE

—–

Film-front ide-oda, az érdeklődés végett leközlünk néhány, az eseményen készült képet is – amik megküldését ezúton is köszönjük olvasóink egyikének, doca-nak!

Ég veled, MiG-29-es! :(
____________________________

A Film-front sorozatunk többi részét ide kattintva nézhetitek meg!

Természetesen szívesen fogadunk hasonló, bemutatni kívánt videókat a szerkesztoseg@htka.hu email-címre. :)

32 hozzászólás “Film-front – Búcsúzik a magyar MiG-29 – FRISSÍTVE”

  1. A nosztalgia kedvéért megismétlem egy régebbi hozzászólásomat – különös tekintettel az utolsó, nagybetűs mondatra :)

    1993 okt. 15.-én, az első MiG-29-esek érkezésekor ott voltam Kecskeméten sorkatonaként a fogadó díszszázadban. Az első körben 6 vagy 8 gép érkezett. Borús, szemerkélően esős őszi délután volt, és a gépek két és fél órát késtek. Hallottam a szófoszlányokat, amikor egy piros csíkos nadrágos jelentette Göncz Árpi bának tőlem jobbra, kb. 10 méterre. A gépeknek út közben le kellett szállniuk tankolni, és a reptér (azt nem tudom hogy orosz, fehér orosz, vagy ukrán) személyzete nem volt hajlandó kiszolgálni őket. A magyar, és a kísérő orosz pilótáknak kellett feltölteni a gépeket. Már eléggé tele volt a tökünk a „pihenj” helyzetben ácsorgással, amikor valami zajra felnéztem, és a két MiG-29-ből és a két MiG-21-ből álló kötelék, kb. 150-200m magasságban, kis gyémánt alakzatban áthúzott a kecskeméti beton felett. Leírhatatlanul szép látvány volt a sötétkék-szürke háttér előtt (különösen a landolás, bekapcsolt fényekkel), kb. du. négy óra volt. A leszállás után a gépek begurultak elénk, mindenfelől vakuk villogtak, meg hazai és külföldi tv-stábok filmeztek. Karmazsin Sándor ezredes kiszállt és jelentett a köztársasági elnöknek. Miután szétoszlott a tömeg, visszamehettünk és megnézhettük a gépeket, épp akkor takarták le a kabinokat és az orr-részüket ponyvával. A következő 6 vagy 8 MiG-29 egy héttel később érkezett, épp a körletben döglöttünk az ágyon, amikor megremegett az épület, zörögtek az ablakok és a vaságyak. B@sszus, ez nem 21-es! A tisztek is úgy rohantak ki velünk együtt az udvarra, mint a gyerekek. Egy orosz pilóta tartott egy kis rögtönzött bemutatót… 1993 november 4.-én vezényeltek át Kecskemétről, úgy emlékszem, hogy akkor már mind a 28 gép ott volt (Bár az Aranysas múlt havi cikkében másképp szerepel).

    HA VALAKINEK VAN A BIRTOKÁBAN FOTÓ VAGY ESETLEG VIDEÓ ERRŐL AZ ESEMÉNYRŐL, ANNAK NAGYON MEGKÖSZÖNNÉM, HA ELKÜLDENÉ!!! Adnék e-mail címet.

  2. AstarothZ húgom meg unokatesóm kint volt
    készítettek nagyon jó képeket, csoportosan repkedtek a fejük felett közvetlen
    írd a mailed elküldöm őket

    a gépek pedig Szerbiába kerülnek, akkor most volt ennek értelme ?

  3. „S a Hetedik Angyal kitölté az ő poharát a levegőbe, s hatalmas hang szól a mennyből: Megtörtént!”

    Doca nem akarok tolakodó lenne, de elküldenéd nekem is a képeket?
    Ha igen, légyszi jelezd és adok egy e-mail címet.
    Most ez komoly? A megmarad négy gép kerül Szerbiába, vagy azok amiket már korábban leállítottak? Az utolsó díszfestésű gépnek itthon a helye!

  4. AstarothZ szerintem korábban hozták a 29-t mert én is ott voltam és 92 novemberbe vonultam és mint öreg csocsesz az autómat(egy VW-T4 fehér) már 93 október közepén átadtam a kopaszomnak és 2X minimum voltam kecskeméten,tehát lehetetlen hogy ott lettem volna mert akkor hogy hozok fel Pestre egy orosz altábornagyot akiről senki se tudott hogy jön???? Minket a HM4-től (Honvédelmi Minisztérium 4 objektuma)küldtek a hajózó személyzetért én mint sofőr és egy tolmács.Az egészbe sz volt az érdekes hogy a fent nevezet orosz főtiszt volt oroszország légvédelmi főparancsnoka is és eljött egy AN26-l de senki se tudott róla,se a külügy se a protokolosok, mi nekük is csak az tünt fel hogy a nagykövet remeg mint a kocsonya és jelent,nem szoktak pilótáknak jelenteni pláne nem civil.Na ezt a tábornokot ki kelett vinni a citadellára jelzem 93-ba (két éve mentek ki az oroszok),ez meg talpig orosz díszegyenruhába a japán túristák csak őt fotózták.Vissza Kecsekemétre meg úgy meg volt rakva az autó hogy húzta a seggét mert almát és barackpálinát vittek haza persze mind ezt vám mentesen és kaptam 100 rubelt a fáradozásaimért.

  5. csucsu99

    A dátumban biztos vagyok. A gépek érkezését megelőző hetekben több külföldi delegáció is járt Kecskeméten. A körletünk feletti szinten volt a Dongó század „székhelye”, egyszer pld. amikor kantinba menet végigrohantam a századfolyosón, a lépcsőfordulóban szembetalálkoztam egy fehér egyenruhás, fehér tányérsapkás ürgepásztorral. Annyira meglepődtem, hogy elfelejtettem az „Elöljáró érkezik!”-et, helyette az jutott eszembe, hogy „baszki, ez valami komornyik?”. Mint kiderült a Földközi-tengeren tartózkodó amerikai flottaegység egyik admirálisa volt. De emlékszem egy – azt hiszem – francia delegációra is, kint a laktanya előtt, a műút szélén kapirgáltuk a külső körletet, amikor a fekete autókból álló konvoj elment mellettünk. Kíváncsi vagyok, hogy mit gondolhattak az össze-vissza foltozott gyakorlóink láttán, biztos azt, hogy ez a büntetőszázad :) Ezen kívül az egyik este, a századsorakozó után – már sötétben – kivittek minket a repülőtéret keresztező vasúti rakodó rámpákhoz, és egy tehervonatból pakoltunk ki ládákat, és mindenféle eszközöket, köztük azokat a narancssárga vontató akármiket, amikkel a gépeket a földön mozgatják. Azt mondták a tisztek, hogy „azért sötétben, hogy a műholdak ne lássák”.

  6. Mi abban az üzlet az oroszoknak, szerbeknek ha a mi gépeinket kapják meg felújítva? A díszfestésest csak nem adják oda. A másik három ilyen jó állapotban lenne? Vagy a legutoljára leállítottak? Olyan sok gép nem kellhet a szerbeknek. Azt sem értem miért adnának nekünk az oroszok bármit (pl. Mi-17 korszerűsítést) a MiG29-esekért. Az oroszoknál pedig biztos akad egy-két hasonló állapotú gép amit felújítva oda lehetne adni a szerbeknek. Vagy az oroszoknak odaadjuk ingyen?

  7. Tarkón lövetném azokat akik hagyták tönkremenni ezeket a gépeket…
    Érdekes módon a lengyeleknek nincsen velük semmi bajuk , sőt!
    Egyik rokonom az utobbi napokig mint mig 29 sárkányos dolgozott de már átkerült az ancsásokhoz. Már nyáron is a családi találkozón úgy foglalta össze a helyzetet ( ez még szeptemberben volt ) , hogy ő jelenleg 1 gripenel felszerelt századnál javít mig 29-eseket miközben hivatalosan már az ancsásoknál van. Szerintem ez mindent elmond a magyar honvédségről. Amúgy a szerelőket 50-50%-os arányban osztották el így most kapnak 1 „kevés” utánpótlást a gripen szerelők. Amúgy szerintem ha az orosz barátaink felajánlanak 1 „kis” pénzt bizonyos személyeknek akkor simán rendbe vágták volna a magyar mig-eket. Most képzeletben éppen azzal játszok hogy mi lenne ha Magyarországon lenne 1 mig nagyjavító és gyártó üzem…

  8. Amúgy szerintem ha az orosz barátaink felajánlanak 1 “kis” pénzt bizonyos személyeknek akkor simán rendbe vágták volna a magyar mig-eket.

    Az ilyen programok fianszírozása nem úgy megy, hogy egy szem Ivánnak adsz pénzt és elintézi…

    Azt, hogy simán, azt sem hinném. Erős kétségem van affelől, hogy van -e gazdasági és műszaki ésszerűssége annak, hogy ilyan mostohán kezelt gépeket felúítsanak. Oldtimer autókat is felújtanak, de nem igazán használják üzemszerűen őket…

    Ez nem kenőpénzen múlik. Fizetni kell, oszt ennyi.

    Most képzeletben éppen azzal játszok hogy mi lenne ha Magyarországon lenne 1 mig nagyjavító és gyártó üzem…

    Nagyjavító üzem is erősen necces. A ’80-as években nem véletlenül nem rendezkedtek be a MiG-29 nagyjavítására itthon, pedig a környező VSZ és VSZ barát országokban voltak gépek. Hiányzott a szükséges háttér.

    Még, ha lenne is ilyen üzem, kinek és hova dolgozott volna az elúlt 15 évben…?

    A környező országok kis MiG-29 flottája is amortizálódott lefele különféle okokbók. A román gépek sem repülnek már, a szlovák tizenx és a magyar 28 gép túl kevés egy ilyen üzemhez. Az ukránoknak nem volt pénze hideg vízre sem, a szerbek és románok amúgy sem voltak túl nagy haverok a közelmúltig. Szlovákok dettó u.a. (Nem az átlagemerek szintjén értem a haverságot.) Bulgároknak sincs sok gépe. A lengyelek már megoldják maguknak, de ott nem csak a ’29-esre épült üzem, a Szu-22 nagyjavítása és üzemeltetése is házilag megy, talán valamekkora orosz supporttal.

    Szóval, kinek dolgozott volna? Nagy ’29-es üzemeltető ezeken kívül kb. Indai, oszt csá. Hogy ők, hogy oldják meg, azt nem tudom.

  9. igen, ez csábos lenne, lehetne jó sok munkát kapni, új orosz AESA radar, ami már létezik a Mig-35-ösben és NATO konpatibilitás, lenne üzlet rendesen, de legalább a saját flottánknak jót tett volna

    Valszeg a legújabb és legtitkosabban kezelt orosz fejlesztéseket egy NATO országban szerelnék össze. Nem érzed, hogy ez mennyire távol áll a realitástól?