|

Kész az első ausztrál Wedgetail-személyzet

Tavaly novemberben számolhattunk be arról az örvendetes hírről, hogy megérkezett a megrendelőhöz Ausztrália első két Boeing Wedgetail AEW&C repülőgépe. Azonban a kengurus légierő korai előrejelző és légi irányító típusa akkor még korántsem volt szolgálatra késznek nevezhető, mivel legfontosabb rendszere, a Northrop Grumman MESA radarja nem állt készen, ráadásul kiképzett személyzet sem volt hozzá. Nos, örömmel jelenthetjük be, hogy ez utóbbi problémára sikerült megoldást találnia a RAAF-nak.

1200 órányi tanulás után ugyanis készen áll az aktív szolgálatra a Royal Australian Air Force első teljes Wedgetail-személyzete. A nyolc fő oktatásával hét hónapon keresztül foglalkozott nyolc amerikai és három ausztrál Boeing-szakember. Ezen idő alatt a kadétok töviről-hegyire kiismerték a repülőgép harci irányító rendszerének működését és vezérlését, mellyel a Wedgetail a vízen és a levegőben tartózkodó objektumok felderítését és irányítását végzi. A Boeing 737-700-as utasszállítón alapuló AEW&C repülőgép személyzete 10 különböző konzol segítségével figyelheti a légi és vízi célpontokat egy időben.

’A Boeing Defence Australia elvégezte az első személyzet kiképzését az összes nem-taktikai területen, tehát képesekké tette őket a küldetésvezérlő rendszer, az adattovábbító rendszer, a kommunikációs rendszer és a MESA lokátor, valamint kapcsolódó berendezéseinek kezelésére. Ezután már ők végezhetik a többi csoport kiképzését ezekre, mellyel felgyorsulhat a személyi állomány feltöltése.’ – mondta Todd Barker, A Boeing Australia vezető oktatója.

Ausztráliában már szolgálatban áll a típus, a törökök a koreaiakhoz hasonlóan idén kapják meg az első példányt ,

A RAAF összesen hat AEW&C feladatú Wedgetail repülőgépet rendelt, melyek közül három már Ausztráliában van. 2010-ben a tervek szerint további kettő érkezik még, a maradék egy pedig 2011 első negyedévében, a személyzetek kiképzése tehát tényleg időszerű. Bár az elmúlt években a RAAF többször is krónikus emberhiánnyal küszködött, ezt mára nagyobb részt sikerült leküzdenie, így remélhetőleg lesz elegendő jelentkező a Wedgetailek fedélzetére is.
A program maga egyébként is hosszú és csúszásokkal teli pályafutást tudhat a háta mögött. Jelenleg körülbelül három éves lemaradásban vannak az eredeti ütemtervhez képest, amit elsősorban a MESA radar fejlesztése és integrációja során fellépő, nem várt nehézségek okoztak.

2 hozzászólás “Kész az első ausztrál Wedgetail-személyzet”

  1. Egy két apróság. A fedélzeti rendszerek még nem teljesek. Így nem teljes a működési spektrum sem. Pl még hiányzik az SM-6 rakétával való komunikációs egység. Visznt nagyon sok dolog már 100 as rajta mint pl a légi irányítás illetve a komunikációs autómatika ( a gép egyben reléállomás is.

    Ettől eltekintve a személyzete ugyan olyan mint az SH személyzete. Rajonganak a gépükért rendszerükért. Mondjuk tényleg nem semmi hogy egy több száz km es körben a földön levegőben vízfelszinen mindent látnak kontrolálnak.

    A személyzet képzésmég korántsem teljes. Továbbra is toborzás folyik de most folyamatos a jelentkezés is.

    Úgy összességébe megszüntek a létszámgondok a fluktuáció normál keretek között van.