Leopard 2A4M CAN – átadásra került az első

A Canada First címszó mögött meghúzódó, a kanadai haderőt a 21. század kihívásaira felkészítő védelmi programok közül az egyik a Tank Replacement Project, mely a Kanadai Erők mára már idejétmúlt Leopard 1-eseinek váltását hivatott megvalósítani.

A program két szakaszból áll – mostani hírünk a 2. szakaszhoz kapcsolódik és nem más, mint hogy a Krauss Maffei-Wegmann október 7-én, a németországi Bergenben átadta az elsőt abból a 20 kanadai (ex-holland) Leopard 2A4-ből, melynek Leopard 2A4M CAN változatra átépítésére még 2009 júniusában kötött szerződést.

Leopard 2A4M CAN

Leopard 2A4M CAN | Forrás: Krauss-Maffei Wegmann ,

A tavaly nyári szerződéssel kapcsolatban a Kanadai Erők honlapja azt szerepelteti, hogy ezen felújított és átalakított harckocsik 2010 szeptemberétől kezdenék meg annak a 20 Leopard 2A6M-nek a váltását, melyet a Bundeswehr-től 2012 szeptemberéig, az afganisztáni csapataik támogatásának segítése végett kaptak kölcsön. A kölcsönadás idejének 2012 szeptemberéig történő meghosszabbítására és a harckocsik rotációjára Kanada meghosszabbított afganisztáni kint tartózkodása végett van szükség – a 2007 augusztusa óta, kanadai zászló alatt kint lévő német harckocsikra ugyanis már ráfér egy alapos, KMW-tól megrendelt szervizelés/felújítás.

Ketrecbe zárt nagymacska

Ketrecbe zárt nagymacska – az RPG védelem fokozását szolgáló rácsok az A6M CAN változat egyik ismertetőjele | Forrás ,

Hogy jobban összeálljon a kép és mivel emlékeink szerint nem foglalkoztunk részletesebben a témával, úgy gondoltuk, hogy röviden összeszedjük amit a Tank Replacement Projectről érdemes lehet tudni.

Kanada 2006 nyarán zavart ki Afganisztánba harckocsikat – miből másból, mint a 2000-től kezdődően modernizált Leopard 1-ből. Kanada összesen 114 Leopard C1-est (~Leopard 1A3) faragott C2 változatra, mely a Leopard 1A5-nek felel meg. Darabszámukat az évtized alatt ezzel párhuzamosan 66 harckocsira csökkentette.

http://www.youtube.com/watch?v=WymtHzwVCJA

A Leopard C2-esekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok végett Ottawa úgy döntött legfőbb ideje a Leopard 2-esre váltani – 2007 áprilisában bejelentették Tank Replacement Projectet, mely mint már korábban említettük két szakaszból áll:

1. szakasz: kölcsönzés és beszerzés
2. szakasz: felújítás és modernizálás

A program befejeztével előálló, felújított és modernizált 100 harckocsi a tervek szerint 2035-ig szavatolja majd Kanada ilyen irányú igényeit a következő elosztásban:

– 40 harckocsi a hadműveletekhez – biztosítandó a rotációt 2 században elosztva
– 40 harckocsi a kanadai területen folytatott kiképzés végett
– 20 műszaki és műszaki-mentő változat. Ha minden igaz ezen utóbbi kategória 8 db műszaki-mentőre (ARV3 Büffel) és 12 járműre, mint alkatrészforrás szűkült.

A kölcsönzés végett a németeket keresték fel, akik „ingyen és bérmentve” biztosítottak igen modern harckocsikat, konkrétan 20 db Leopard 2A6M-et, mely a Leopard 2 jelenleg azonnal elérhető legmodernebb változatának aknákkal szemben kiemelten megerősített változata.

Persze az ingyen és bérmentve csak a látszat, hiszen a szerződésben az szerepel, hogy a kanadaiaknak olyan állapotban kell visszaszolgáltatni a harckocsikat, ahogy azokat átvették. Namármost ez minimum egy kövérebb javítási számlát takar, nem beszélve arról, hogy az afgánok 2007 végén kiütöttek egy német Leo-t a kanadaiak alól. (A személyzet komolyabb sérülések nélkül úszta meg az esetet, – a vezető csípőtöréssel, a többiek karcolás nélkül úszták meg – ám a harckocsi olyan mértékben sérült, hogy veszteséglistára került.)

A kanadai igényeknek megfelelően átalakított első Leopard 2A6M CAN 2007 augusztusában érkezett meg. A juharleveles változat az RPG találatok elleni védelem fokozása végett kalickában „lakik”, illetve a harckocsi túlhevülése ellen és így egyben hőképének csökkentéséről a Saab Barracuda kamuflázs megoldása gondoskodik. A személyzetnek még napernyő is jut. De ha már a felhevülésnél tartunk… érdekes tény, hogy a Leopard C2-vel ilyen téren szerzett rossz tapasztalatok ellenére eleinte ezen Leopard 2-esekbe nem, illetve csak utólag került légkondi.

Az első Leopard 2A6M CAN érkezése Kandahárba

Az első Leopard 2A6M CAN érkezése Kandahárba – igazi csapatmunka: a német kölcsönadta, az orosz/ukrán leszállította, a holland elvontatta, a kanadai használja :) | Forrás ,

Az eddig leírtak csak az 1. szakasz egyik fele, hiszen ugye abban szerepel még beszerzés is. Ami nem volt más, mint a holland virágpiac harckocsi kínálatból való mazsolázás: Kanada 2007 decemberében 100 Leopard 2 – 80 Leopard 2A4 és 20 A6 – megvételéről állapodott meg a rengeteg, feleslegessé vált harckocsijától nagyüzemben szabaduló Hollandiával.

Innét már csakis a 2. szakaszé a terep: 2008 nyarán elfogadásra került azon terv, miszerint a hollandoktól beszerzett A6-osokat A6M CAN változatra alakíttatják át a KMW-vel és ezen harckocsikkal váltják ki a németektől kölcsönkapott Leopardokat. Az átalakítási munkálatokra 2009 júliusában kapott megrendelést a német cég.

A Leopard 2A4 vonalon ugye egyrészt itt van a 2009 júniusában megrendelt 2A4M változatra alakítás, hovatovább a kanadai tervek szerint egy amolyan hibrid változat is várható 2A4+ megjelölés alatt. Ezen változat fő jellemzője, hogy kukáznák az L44-es löveget, melyet a 2A6 változatban debütált Rheinmetall L55 váltana, ám ennyiben meg is állna a dolog, a harckocsikat páncélzat vonalon nem alakítanák át A6(M) változatra – csak az igény felmerülése esetén. Ilyen 2A4 modernizálást elviekben még egy Leopard 2 üzemeltető sem hajtott végre egyébként – bár megoldható.

A Leopard 2A6M CAN változatra avanzsált német harckocsik és műszaki változataik mindennapjai Afganisztánban, kanadai üzemeltetésben

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Olaszország csatlakozik az MGCS programhoz

Olaszország csatlakozik az MGCS programhoz

Komoly megrendelést kapott Németországtól az Airbus

Komoly megrendelést kapott Németországtól az Airbus

Tengerészeti járőrgép találkozó

Tengerészeti járőrgép találkozó

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet