A Canada First címszó mögött meghúzódó, a kanadai haderőt a 21. század kihívásaira felkészítő védelmi programok közül az egyik a Tank Replacement Project, mely a Kanadai Erők mára már idejétmúlt Leopard 1-eseinek váltását hivatott megvalósítani.
A program két szakaszból áll – mostani hírünk a 2. szakaszhoz kapcsolódik és nem más, mint hogy a Krauss Maffei-Wegmann október 7-én, a németországi Bergenben átadta az elsőt abból a 20 kanadai (ex-holland) Leopard 2A4-ből, melynek Leopard 2A4M CAN változatra átépítésére még 2009 júniusában kötött szerződést.
A tavaly nyári szerződéssel kapcsolatban a Kanadai Erők honlapja azt szerepelteti, hogy ezen felújított és átalakított harckocsik 2010 szeptemberétől kezdenék meg annak a 20 Leopard 2A6M-nek a váltását, melyet a Bundeswehr-től 2012 szeptemberéig, az afganisztáni csapataik támogatásának segítése végett kaptak kölcsön. A kölcsönadás idejének 2012 szeptemberéig történő meghosszabbítására és a harckocsik rotációjára Kanada meghosszabbított afganisztáni kint tartózkodása végett van szükség – a 2007 augusztusa óta, kanadai zászló alatt kint lévő német harckocsikra ugyanis már ráfér egy alapos, KMW-tól megrendelt szervizelés/felújítás.
Hogy jobban összeálljon a kép és mivel emlékeink szerint nem foglalkoztunk részletesebben a témával, úgy gondoltuk, hogy röviden összeszedjük amit a Tank Replacement Projectről érdemes lehet tudni.
Kanada 2006 nyarán zavart ki Afganisztánba harckocsikat – miből másból, mint a 2000-től kezdődően modernizált Leopard 1-ből. Kanada összesen 114 Leopard C1-est (~Leopard 1A3) faragott C2 változatra, mely a Leopard 1A5-nek felel meg. Darabszámukat az évtized alatt ezzel párhuzamosan 66 harckocsira csökkentette.
http://www.youtube.com/watch?v=WymtHzwVCJA
A Leopard C2-esekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok végett Ottawa úgy döntött legfőbb ideje a Leopard 2-esre váltani – 2007 áprilisában bejelentették Tank Replacement Projectet, mely mint már korábban említettük két szakaszból áll:
1. szakasz: kölcsönzés és beszerzés
2. szakasz: felújítás és modernizálás
A program befejeztével előálló, felújított és modernizált 100 harckocsi a tervek szerint 2035-ig szavatolja majd Kanada ilyen irányú igényeit a következő elosztásban:
– 40 harckocsi a hadműveletekhez – biztosítandó a rotációt 2 században elosztva
– 40 harckocsi a kanadai területen folytatott kiképzés végett
– 20 műszaki és műszaki-mentő változat. Ha minden igaz ezen utóbbi kategória 8 db műszaki-mentőre (ARV3 Büffel) és 12 járműre, mint alkatrészforrás szűkült.
A kölcsönzés végett a németeket keresték fel, akik „ingyen és bérmentve” biztosítottak igen modern harckocsikat, konkrétan 20 db Leopard 2A6M-et, mely a Leopard 2 jelenleg azonnal elérhető legmodernebb változatának aknákkal szemben kiemelten megerősített változata.
Persze az ingyen és bérmentve csak a látszat, hiszen a szerződésben az szerepel, hogy a kanadaiaknak olyan állapotban kell visszaszolgáltatni a harckocsikat, ahogy azokat átvették. Namármost ez minimum egy kövérebb javítási számlát takar, nem beszélve arról, hogy az afgánok 2007 végén kiütöttek egy német Leo-t a kanadaiak alól. (A személyzet komolyabb sérülések nélkül úszta meg az esetet, – a vezető csípőtöréssel, a többiek karcolás nélkül úszták meg – ám a harckocsi olyan mértékben sérült, hogy veszteséglistára került.)
A kanadai igényeknek megfelelően átalakított első Leopard 2A6M CAN 2007 augusztusában érkezett meg. A juharleveles változat az RPG találatok elleni védelem fokozása végett kalickában „lakik”, illetve a harckocsi túlhevülése ellen és így egyben hőképének csökkentéséről a Saab Barracuda kamuflázs megoldása gondoskodik. A személyzetnek még napernyő is jut. De ha már a felhevülésnél tartunk… érdekes tény, hogy a Leopard C2-vel ilyen téren szerzett rossz tapasztalatok ellenére eleinte ezen Leopard 2-esekbe nem, illetve csak utólag került légkondi.
Az eddig leírtak csak az 1. szakasz egyik fele, hiszen ugye abban szerepel még beszerzés is. Ami nem volt más, mint a holland virágpiac harckocsi kínálatból való mazsolázás: Kanada 2007 decemberében 100 Leopard 2 – 80 Leopard 2A4 és 20 A6 – megvételéről állapodott meg a rengeteg, feleslegessé vált harckocsijától nagyüzemben szabaduló Hollandiával.
Innét már csakis a 2. szakaszé a terep: 2008 nyarán elfogadásra került azon terv, miszerint a hollandoktól beszerzett A6-osokat A6M CAN változatra alakíttatják át a KMW-vel és ezen harckocsikkal váltják ki a németektől kölcsönkapott Leopardokat. Az átalakítási munkálatokra 2009 júliusában kapott megrendelést a német cég.
A Leopard 2A4 vonalon ugye egyrészt itt van a 2009 júniusában megrendelt 2A4M változatra alakítás, hovatovább a kanadai tervek szerint egy amolyan hibrid változat is várható 2A4+ megjelölés alatt. Ezen változat fő jellemzője, hogy kukáznák az L44-es löveget, melyet a 2A6 változatban debütált Rheinmetall L55 váltana, ám ennyiben meg is állna a dolog, a harckocsikat páncélzat vonalon nem alakítanák át A6(M) változatra – csak az igény felmerülése esetén. Ilyen 2A4 modernizálást elviekben még egy Leopard 2 üzemeltető sem hajtott végre egyébként – bár megoldható.