Villám-hírek – VIDEO UPDATE

Azon olvasóink, akik már legalább egy éve rajtunk keresztül (is) értesülnek a katonai repülés fontosabb eseményeiről, észrevehették, hogy az F-35 Lightning II-ről szóló híreket sokszor egy csokorba fonjuk. Így lesz ez most is.

Az első és legfontosabb, hogy végre-valahára megtörtént az első STOVL repülés. A 2009 nyara óta halogatott eseményre a legutóbbi híreknek megfelelően a NAS Patuxent River támaszponton került sor.

Tegnap helyi idő szerint 13:53-kor a bázis betonjáról felszállt a BF-2 jelzésű F-35B prototípus, pilótafülkéjében a BAE Systems berepülő pilótájával, Graham Tomlinson-nal. A felszállás még „hagyományos” módon történt. Az 5000 méteres magasság elérése után sikeresen beindították a ventillátorfokozatot. A sebesség fokozatosan csökkent, végül 207 km/h-nál visszakapcsolták a normál üzemmódot. A STOVL rendszer összesen 14 percig működött. A leszállást 14:41-kor hajtotta végre a gép.

Amint az a fentiekből is látszik, a fel-és leszállás egyelőre még hagyományos módon történt. Erre még egy kicsit várni kell, de mostantól egyre többször és egyre hosszabb ideig fogják használni a STOVL rendszert repülés közben is.

A BF-1 STOVL üzemmódban a tenger felett <a href="http://www.lockheedmartin.com">Forrás</a>

A BF-1 STOVL üzemmódban a tenger felett Forrás ,

Forrás">Forrás">

Ez a teszt egyben a Pratt & Whitney F135 hajtómű próbája is volt. A Rolls-Royce LiftFan rendszerrel ellátott erőforrás a legerősebb, melyet eddig vadászrepülőgépbe építettek. A STOVL üzemmód közben rendkívül fontos, hogy biztosítsa a stabilitást, amire a több mint 18 500 kg tolóerő képessé is teszi.

„A földi tesztek során az F-35 jól teljesített. Több ezer órányi ilyen teszt áll mögöttünk, ezek során az egész rendszer bizonyította megbízhatóságát. Most az első bizonyítékát láthattuk ennek, és rendkívül büszkék vagyunk rá.” – mondta Dan Crowley, a Lockheed Martin vezérigazgatója és az F-35 program managere.

Robert Gates védelmi miniszter bejelentette, hogy a 2011-es költségvetési évben 10 új F-35 beszerzése valósul meg, majd 2015-ig összesen 122-é. Ez kevesebb, mint az eddig tervezett mennyiség, az ok pedig a költségtúllépésekben keresendő. A Védelmi Minisztérium megelégelte a szerintük fölöslegesen kidobott pénzt, és lecsökkentette a beszerzendő mennyiséget.

Végül pedig az öreg kontinensre evezünk, ugyanis Hollandiának gondjai támadtak az F-35-tel. Konkrétan a repülése, de főleg a felszállása közben tapasztalható hang ereje miatt pattant ki a vita, ugyanis megállapították, hogy az 5. generációs vadász túl hangos. Hasonló problémájuk már a norvégoknak is volt, szerintük is túl hangos a gép.

F-35: túl hangos a csodamasina? <a href="http://www.taf.org">Forrás</a>

F-35: túl hangos a csodamasina? Forrás ,

Forrás">Forrás">

Az Egyesült Államokban végzett mérések szerint az F-35A felszállás közben maximum 130 dB(decibel)-es hangszinten működik. Ilyen erősségű hang már fizikai fájdalmat okozhat, főleg akkor, ha viszonylag közel tartózkodunk a forráshoz.

A bibi ott van, hogy a holland F-35-ök leendő bázisán, Leeuwarden-ben a hatályban lévő jogszabályok értelmében nem települhetnének a gépek, mivel túllépik a megengedett hanghatárt.

Az illetékes holland hatóság új méréseket végzett, az eredmény 110 dB lett. Ez még megfelelne, de a környék lakossága így is tiltakozásának adott hangot. A tartományi önkormányzat jelenleg is tárgyalja az ügyet.

httpv://www.youtube.com/watch?v=P0EK5f7Jmr0&feature=player_embedded

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390