Az Amerikai Légierő már elkezdte keresni az igen népszerű Northrop T-38 Talon leváltására szolgáló kiképzőgépet. A T-X program keretében olyan típust keresnek, ami alkalmas mindhárom merevszárnyú gépre kerülő pilótacsoport haladó képzésére.
Jelenleg a T-6A Texan II-eseken végzett növendékek közül a szállítógépekre kerülők T-44-esen vagy C-12-esen tanulnak tovább, a vadászpilóták és a bombázókra kerülő hajózók pedig a T-38-ast nyüstölik.
Ezt a rendszert egyszerűsítenék, így mind a szállítópilóták, mind a másik két csoportba tartozók egyféle, közös típuson repülnék le a szükséges repórákat. Ilyet találni elég nehéz lesz, ugyanis a Talon szuperszonikus gép, ez a vadászpilóták képzéséhez tökéletes, a váltótípusnak is ajánlatos hasonló képességekkel bírnia, azonban ha azon tanulnának a szállítópilóták is, nekik felesleges lenne ez a tulajdonság, mert maximum transszonikus tartományig jutnak a (közel)jövőben megpakolt szállítógépeikkel.
Egyelőre két pályázó tűnik esélyesnek a feladatra az USAF szakértői szerint, a KAI (Korea Aerospace Industries) által kifejlesztett T-50 Golden Eagle, valamint az Alenia Aermacchi M-346. A KAI a fejlesztésben (erőteljesen) segédkező Lockheed Martin támogatásával versenyezne a tengerentúlon, míg az Alenia a Boeinggel az oldalán száll harcba a megrendelésért.
A tét nem kicsi, csak a most szolgálatban álló „C” verziójú Talonból több mint 500 darabot kellene leváltani, nem beszélve a másik két említett típusról.
Azonban nem kell annyira örülni, hogy „Húúú, már megint egy tender”, ha az amerikaiak hozzák a formájukat, ez is rétestésztaként elnyúlik és hosszú évek múltán esetleg lesz is belőle valami…