Repüléstörténeti fontosságú eseményre került sor november 29-én, az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének Patuxent River légitámaszpontján: a Northrop Grumman által fejlesztett X-47B pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) végrehajtotta az első gőzkatapultos indítását. Miután néhány nappal ezelőtt a másik prototípust daruval a USS Harry S. Truman (CVN-75) repülőgép-hordozó fedélzetére emelték, a Haditengerészeti Légügyi Parancsnokság (Naval Air Systems Command – NAVAIR) szakembereinek felügyelete alatt berepülési programját végző másik X-47B-vel sikeresen kipróbálták, hogy a típus ténylegesen megfelel-e a gőzkatapultos felszállás jelentette speciális követelményeknek.

Útjára indul az X-47B |Fotó: US Navy ,
Amint azt Jaime Engdahl kapitány, a UCAS-D program felelőse elmondta: a tegnapi tesztet számos szimuláció és kiterjedt modellezési munka előzte meg, így teljes mértékben felkészülten vághattak neki az első „éles” próbának. Várakozásaikat siker koronázta: az X-47B minden gond nélkül felszállt, és a repülés közben, valamint leszállás utáni ellenőrzés során sem találtak semmilyen rendellenességet sem a fedélzeti rendszerekben, sem a szerkezeti elemekben. A tegnapi teszt, melyet még számos ilyen indítás követ majd, már önmagában is történelmi jelentőségű, hiszen még soha nem került sor pilóta nélküli harci repülőgép gőzkatapulttal történő indítására. A következő lépcsőfok, melyen már jelenleg is dolgoznak, a repülőgép-hordozó fedélzetéről történő felszállás lesz, amire várhatóan 2013 januárjában kerül sor.
„A repülőgép-hordozó fedélzetéről üzemeltethető pilóta nélküli harci repülőgépek új korszakot nyitnak a haditengerészeti repülés történetében, és jelentősen átalakítják a csapásmérő műveletek koncepcióját.” – nyilatkozta az esemény kapcsán Mat Winter altengernagy. „Az UCAS-D program célja, hogy bizonyítsuk: lehetséges egy pilóta nélküli csapásmérő harci repülőgép biztonságos, kockázatoktól mentes üzemeltetése repülőgép-hordozókról, megnyitva ezzel az utat a jövő még nagyobb kapacitású UCAV-jai felé.”

Hamarosan repülőgép-hordozó fedélzetéről is felszállhat |Fotó: US Navy ,
A USS Harry S. Truman (CVN-75) fedélzetén dolgozó csapat már korábban elvégzett egy sor szimulációt, valamin beépítették a szükséges rendszereket a hordozóra, melyekkel irányítható az X-47B fel- és leszállása a hajóra. Mint említésre került, a másik repülőképes prototípus már a hordozón van, a következő hetekben a fedélzeten történő irányítását tesztelik majd, amit az első felszállás követhet.
Videó az eseményről: