HTKA Hírhalom 2012. 47. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Davis-Montham légibázison szolgálatba állt az első HC-130J Combat King II. A kutató-mentő repülőgép az 563. kutató ezred állományába került november 15-én, ahol a 60-as évek óta használt HC-130P-ket váltják társaival együtt.
Az ezred egyébként az USAF egyetlen kutató-mentő feladatokra specializált egysége, a HC-130 különböző verzióin kívül a HH-60 forgószárnyúakat üzemeltetik.

—-

3 példánnyal bővült az Amerikai Tengerészgyalogság F-35B flottja. A Lockheed Martin a tengerészgyalogosok arizonai, Yuma-i bázisán rendezett hivatalos ceremónia keretében adta át a három vadászbombázót, melyek a 121. vadász századba kerülnek, a 13. tengerészgyalogos légi csoportba.

—-

Miután október elején lezajlottak az F-35 első fegyveroldási tesztjei (JDAM és AIM-120 AMRAAM), a hónap 26. napján megkezdődhettek a fegyverintegrációs szakasz repülési próbái, egy Aim-120 légi-harc rakétával az egyik tesztpéldány belső terében. A repülés annyiban különbözött a korábbi fegyverhordozási próbáktól, hogy a rakéta rendszerei ezen alkalommal működtek, és adattovábbító rendszeren keresztül „kommunikáltak” a repülőgép berendezéseivel. Indításról persze szó sem volt, ezt erősíti meg az a tény is, hogy a fegyverből hiányzott a hajtómű, így maximum leoldhatták volna a gépről.

Egy további JSF programmal kapcsolatos tesztelés is folyik az Edwards légibázison, egy F-35A verzió segítségével megkezdték a nagy állásszögű repülési próbákat. A jelenlegi engedélyezett 20 fokos állásszöget mindössze 4 repülés alatt kiterjesztik a tervezett 50 fokosra, ami a nem vektorálható típusok között egyedi. A tesztelés persze nem áll meg 4 repülésnél, a következő hónapokban az említett értéket a típus összes konfigurációjában kipróbálják.

Dánia 9 darab MH-60R Seahawk típusú helikoptert rendelt a jelenleg szolgáló Lynx-ek leváltására, a végső csatában az AW159 Wildcat felett győzedelmeskedett. A kutató-mentésre, felderítésre és a halászok megfigyelésére használandó amerikai forgószárnyasok leszállítása 2016 és 2018 között esedékes, hivatalosan 2017-től állhatnak szolgálatba.

—-

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) a tervezettnél korábban vehette át a hatodik C-17 Globemaster III típusú teherszállító repülőgépét az Amberley támaszponton. A 6. példány beszerzését év elején döntötték el, a szerződés aláírására márciusban került sor, a Boeing pedig rekordidő alatt szállította le a gépet. (Valószínűleg eredetileg az USAF által megrendelt gépet kaptak meg, mivel egy C-17-es legyártása 34 hónapig tart.)

—-

Az első három sorozatgyártású A400M már a végszerelő-üzemben alakul, derült ki egy, a napokban közzétett képről. Az MSN7 és az MSN8 Franciaország, míg az MSN9 jelzésű példány Törökország számára készül. Emellett a napokban egy negyedik példány (MSN10) végszerelését is megkezdték, ezt szintén a franciák kapják majd meg. Mind a négy Atlas leszállítása 2013 során történik majd meg.

Fotó: Airbus Military ,

Újabb 3 darab Jak-130-ast adott át az Orosz Légierő számára az Irkut vállalat. Eddig összesen 9 gépet adtak át, az előző 6 példány októberben érkezett. 2015-ig 55 darab kéthajtóműves sugárhajtású kiképzőgépet gyártanak orosz megrendelésre.

—–

A közelmúltban a munkával rendesen lekötött kapacitású Szevernaja hajógyár két rövidhír erejéig is szerepelt az orosz hírek között: egyrészt a nyugati katonai körzet sajtóosztálya foglalkozott a szentpétervári hajógyárral, – pontosabban annak egyik munkájával – de a hajógyár részéről is érkezett nyilatkozat.

A haderő részéről érkezett anyagban olvashatóak szerint a 3. Sztereguscsij-osztályú korvett, a Boiky sikeresen túl van a balti-tengeri tesztjeinek első körén.

A tervek szerint decemberben befejeződő hajógyári tesztek ezen szakaszában elsősorban a meghajtás, az irányíthatóság, a navigációs és kommunikációs rendszerek tesztelésére összpontosítottak, de természetesen számos egyéb próba is zajlott – a horgony tesztelésétől a vibrációs próbákon keresztül a különféle manőverekig. Az elérhető információk szerint a Boiky még nem kapta meg a 100 mm-es hajóágyút – erre azonban hamarosan sor kerül, melyet követően újból kihajóznak a Balti-tengerre.

A Szervernaja hajógyárban azonban nem csak a Sztereguscsij-osztályú korvettekkel foglalkoznak: a Sztereguscsijok mellett ott vannak a Gorskov-osztályú fregattok is, ám a hajógyár most nem ezekkel kapcsolatban nyilatkozott, hanem a Project 18280 jelölésű felderítő / kommunikációs feladatkörű hajókról.

Mondhatjuk, hogy hajókról, mert bár jelenleg csak 1 áll építés alatt, a hajógyár közlése szerint 2013-ban sor kerül a 2. hajóegység megrendelésére is. Mindezek mellett bosszúsan kitértek arra is, hogy mivel a beszállítóik már „megint cserbenhagyták őket”, ezért nem kerülhet sor az eredeti terv kivitelezésére, nem tudják a hajógyár 100. születésnapján vízretenni a Jurij Ivanov altengernagyról elnevezett hajót. A hajó elsődleges erőforrását szállító Kolomna Motor Works késlekedése miatt erre csak jövőre kerülhet sor. (Érdekességképpen megemlítendő, hogy ezen megnevezett véállalat szállítja a Sztereguscsij hajóosztály erőforrásait is.)

A cirka 4 000 tonna vízkiszorítású Project 18280 jelölésű hajóosztály első tagjáról, a Jurij Ivanovról csak pár kép érhető el – többek között ezen, elvileg 2010 őszén készült fotó. ,

—–
Eagle, Phoenix, Tcat

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A