Amerikában vagy Európában csak elvétve látni egy-egy DC-3-ast vagy Li-2-est a repülőnapokon, de vannak olyan légitársaságok és légierők, ahol még aktívan repülnek, de erősen érik a leszolgált gépek nyugdíjazása. A Dél-afrikai Légierő (SAAF) is hasonló cipőben van, a fokvárosiak jelenleg a Douglas DC-3 Dakota militarizált változatát, a C-47TP-t alkalmazzák elektronikai hadviselésre és tengerészeti járőrfeladatokra. Hivatalosan 10 példány áll hadrendben. A matuzsálemek leváltására már megkezdődött a verseny, a svájci RUAG és a svéd Saab tett eddig ajánlatot.
A helvét vállalat a Dornier 228NG típusú repülőgépét ajánlja 10 éves bérleti szerződéssel és évi 1000 óra repült idővel. A csomag emellett tartalmazná a műszaki és hajózószemélyzet képzését, a kiszolgálóeszközöket és a pótalkatrészeket. A logisztikai támogatásba ráadásul helyi cégeket is bevonnának, bizonyos alkatrészek a Dél-afrikai Köztársaságban készülnének. A megállapodás persze kikötéseket is tartalmazna, az afrikai félnek kötelessége lenne az infrastruktúra fejlesztése, a svájciak elvárják a hangárakban történő tárolást, emellett bővíteni kellene az üzemanyag-tárolót és az alkatrészraktárat is.
A skandináv ellenfél a Saab 340-essel száll ringbe. Részleteket egyelőre nem közöltek, viszont minden bizonnyal a svédek is nyitottak a lízingszerződésre, ahogy a Gripenek esetében hazánk is tapasztalhatta. A Saab AB részéről emellett remélik, hogy a Dél-afrikai Köztársaság légtérellenőrzőket is rendel, a két altípust akár egy csomagban is szállítanák. Mindenesetre impozáns látvány lenne a JAS-39C/D Gripen, a Saab 340 MSA és AEW hármas dél-afrikai felségjellel.