HTKA Hírhalom 2012. 35. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Airbus Military részéről nem tudják tartani a legutóbb fixált 2013. március 13-i határidőt és újabb csúszást jelentettek be a Francia Légierőnek szánt első A400M ‘Atlas’ típusú teherszállító repülőgépét. A késés ugyanannak a hajtóműproblémának köszönhető, mely miatt meghiúsult a típus Farnborough International Airshow-n történő bemutatórepülése is.

Augusztus 30-án, felszállás utáni emelkedés közben a szíriai felkelők lelőtték a légierő 2271-es oldalszámú MiG-21-esét. A pilóta katapultált, az ejtőernyője is rendben kinyílt, azonban a lázadók tüzet nyitottak a mentőernyőn lógó hajózóra is és halálosan megsebesítették.

Másik lelövés is kötődik a felkelők nevéhez, három nappal korábban egy Mi-17-est szedtek le. A forgószárnyas még a levegőben lángokba borult és a fedélzetén tartózkodó 4 fővel a földbe csapódott.

http://www.youtube.com/watch?&v=OKcTBG5vX5A

Augusztus 27-én este egy Boeing CH-47D Chinook találkozott meglehetősen keményen az anyafölddel, melyet meg is sínylett, ám szerencsére a személyzet kisebb sérülésekkel megúszta a kemény landolást, melynek okát nem hozták nyilvánosságra, de a közelben nem jelentettek ellenséges tevékenységet. Bár a gép komoly, de javítható sérüléseket szenvedett, a roncsot mégis fel kellett robbantaniuk a katonáknak, mielőtt kimenekítették volna őket a helyszínről.

A Minhas támaszpont ellen végrehajtott terroristatámadás közben egy RPG-nek köszönhetően megrongálódott a Pakisztáni Légierő egyik Saab 2000 típusú utasszállítóból kialakított légtérellenőrző repülőgépe. A sérülés mértékét nem közölték, ám a mérnökök javíthatónak minősítették. Kérdés, hogy milyen összegért lehet újra repülőképes állapotba hozni…

Az Indonéz Légierő 4 darab EMB-314 Super Tucano-t vehetett át vasárnap. A turbólégcsavaros kiképzőgépek az EMBRAER san jose-i üzemétől az kelet-jakartai Halim Perdanakusuma támaszpontig szárnyon tették meg az utat, miközben 12 ország 14 városában tartottak pihenőt. A TT-3101-től TT-3104-ig számozott gépek a legendás P-51 Mustang vadászgépről ismert festéssel kerültek ki a gyárból, végső állomáshelyük Abdulrahman Saleh támaszponton települő 21. Század lesz.

A Raytheon az AIM-9X Sidewinder hatótávjának növelésére készül, melyet egy modernizációs programon keresztül a jelenleg szolgálatban álló amerikai rakéták is megkapnának. A növekedés mértékét nem közölték, azt azonban elárulták, hogy javítanak a keresőfej érzékenységén is, ezzel tovább növekszik a fegyver hatékonysága.

A Holland Fegyveres Erők Szomáliába vezényelte a Boeing/Insitu ScanEagle pilóta nélküli eszközét, melyet először a HNLMS Rotterdam fedélzetéről vetettek be augusztus 8-án. Az eszköz 9 órás bevetést hajtott végre az Ádeni-öbölben, ám képes lenne akár 16 órán keresztül is a levegőben maradni. A Rotterdam fedélzetén egyébként még két Eurocopter AS532 Cougar települ a kalózok elleni bevetések támogatására.

A ScanEagle felderítő rendszerei közelről ,

A Spanyol Hadsereg kötelékében szolgáló Searcher II pilóta nélküli repülőeszközzel teljesítették Afganisztánban az 500. bevetést is. Az IAI (Israel Aerospace Industries) által gyártott UAV-ből 6 darabbal rendelkeznek a spanyolok.

A Lockheed Martin újabb C-130J Super Herculest szállított le a texasi Dyess támaszpontra. Az 5701 oldalszámú géppel 22-re bővült a légibázison szolgáló C-130J-k száma, azonban 2013-ra ez várhatóan eléri a 28-at is, ezzel a legnagyobb „Super Hercules”-kolóniává válik majd.

Fotó: Lockheed Martin ,

A Hawker Beechcraft átadta az első négy T-6C+ típusú turbólégcsavaros kiképzőgépet a Mexikói Légierő számára. A Santa Lucia támaszpontra kerülő gépek hivatalos átadója szeptember 16-án lesz, ekkorra megérkezik a maradék két példány is.

Marokkó augusztus 22-én kézhez kapta az utolsó 3 darab Block 52 verziójú F-16-osát. A Pratt&Whitney F100-PW-229 hajtóművekkel felszerelt gépekből 24 darabot vásároltak, melyek közül 16 egy, 8 pedig kétüléses verzió. A 2009-ben megköttetett szerződés értéke 2,5 milliárd dollár, ebben benne van a fegyverzet is.

Fotó: Lockheed Martin ,

A minszki repülőgép-karbantartó üzem augusztusban bemutatott egy Sterk-BM névre hallgató pilóta nélküli repülőeszközt. A dolog érdekessége, hogy Kuba aktívan érdeklődik a masina iránt, de nem csak vásárlóként, hanem beszállna a típus gyártásába is. A 3.8 méter fesztávú, 65 kilós szerkezet maximális sebessége 200 km/h, hatótávolsága 240 kilométer, míg szolgálati csúcsmagassága 3000 méter. A fehérorosz gépet Afrikába és Dél-Amerikába értékesítené a gyártó.

A Boeing büszkén jelentette be, hogy a US Army kötelékében repülő AH-64 Apache típusú harci helikopterek összesítve elérték a 3.5 milliomodik repült órát. A jelentős mértékben kihasznált gépek első példányai 1984 óta repülnek az amerikai haderő színeiben.

Az Airbus Military átadta az első C-212-400 típusú tengerészeti járőrgépet a vietnami vízi rendőrség számára. A gépet tavaly repülték át Spanyolországból Svédországba, ahol az átalakítási munkákat végezték rajta, majd a közelmúltban egy 10 napos repülőút végén érkezett meg Vietnamba. A STOL-képességű masinából még további két darab kerül a nevezett szervezethez.

A Boeing miután júniusban befejezte a szárnyakkal felszerelt JDAM (Joint Direct Attack Munition), azaz a JDAM-ER szélcsatornatesztjeit, hozzáfogott az első repülési próbák előkészítéséhez. Nos, örömmel jelentjük, az első „szoktatórepülések” megtörténtek, sikerrel lezajlottak az Ausztrál Királyi Légierő közreműködésével. Az új kiegészítő megtriplázza majd a fegyver hatótávolságát, mely így elérheti akár a 40 mérföldet is. A munkálatokat még tavaly rendelte meg Ausztrália, mely 2015-től veheti át az első kiteket.

A dél-koreai sajtóban megjelent adatok szerint rendkívül alacsony a haderő légi indítású fegyvereinek találati aránya, az elmúlt években végrehajtott éleslövészeteken egyes esetekben csupán 33 százalékos értékkel dolgoztak. Az említett adat az AGM-142-nél jött ki ennyinek, az AGM-84H és AIM-120 esetében már 50 százalékot mértek, míg a GBU-24-k 85 százalékos valószínűséggel semmisítették meg a célpontot. Csupán az AIM-9X és az AGM-65G kapott „tökéletes” minősítést.

Kínában bemutatták a felderítésre szánt JZ-8F típusú repülőgépet. Az alapként használt gépről eltávolították az orrfutó mögött található 23 milliméteres gépágyút, helyére egy felderítőkonténer került, emellett két antenna is megjelent a gerinclemezen.

A Boeing megkezdte a B-1B szárnyának fáradási tesztjét, mely a tervek szerint 5 éven át folyik majd. Amennyiben mindent rendben találnak, a Lancer-flotta kihúzhatja 2050-ig is. A teljes sárkányszerkezet fáradási tesztjeit jövőre kezdik.

Fotó: Boeing ,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban