A napokban a Saab meghívásából a svédországi Linköpingben jártunk, ahol többek közt megtekinthettük a modernizált Sk60 (vagy Saab 105) jelzésű, sugárhajtású kiképzőgépeket.
A Malmen támaszpont hangárjaiban egymás mellett sorakoznak a modernizált Sk60-asok, melyek kívül ugyan csak egy antennában térnek el az alapváltozattól, azonban a kabinjuk már korántsem a régi, habár nem találunk bennük az egyre jobban terjedő, nagy többfunkciós kijelzőket.
A kéthajtóműves masina modernizációját még 2009 szeptemberében nyerte el a Saab AB, azóta folyik a gépek átalakítása. A már elkészült gépekről pontos darabszámot nem árultak el, de ottjártunkkor 12 gép állt a hangárban és előtte, ezek közül csak az egyik négyüléses (igen, négyüléses) példány nem kapta meg még a modernizációs csomagot.
Hogy mit is tartalmaz a modernizációs készlet? A műszerfal számos új lakót köszönthetett, amellett, hogy metrikus kijelzés helyett angolszász mértékegységeket használnak. Az új skálázás miatt az új magasságmérő, variométer és sebességmérő nem újdonság, viszont a 6 g-s túlterhelés mellett megszólaló figyelmeztető rendszer és a földközelség-jelző annál inkább. Beépítették a már alapkövetelménynek számító GPS-t, melyet a Garmin szállít GNS-430W névvel. A berendezés többfunkciós, tartalmazza a rádióegységet. A transzpondert is kicserélték, a legmodernebb, S-módú készülék került beépítésére, mely szintén a Garmintól származik GTX330D jelzéssel. Mindemellett egy adatrögzítővel is ellátták a gépeket, melyek a gép pozícióját, magasságát és a túlterhelés mértékét rögzíti, a berendezés egy USB-csatlakozón keresztül lehetővé teszi az adatok letöltését is.
A svéd gyártó illetékesei a szerződésben vállalták, hogy 137 millió svéd korona (18.85 millió USD) értékben a 37 gépet átalakítanak (35 a légierőnek, 2 az FMV-nek), továbbá még három készletet legyártanak tartaléknak, emellett segítenek a kiképzési program átalakításában és a típusképzésben. A gépek sárkányában tájékoztatásuk szerint több mint 5000 órányi kiaknázatlan repült van még, és évente csak 400-at pakolnak bele. Ha minden jól megy, a modernizált Sk60-asok kihúzzák 2020-ig. De akkor sem tűnik el a típus a Svéd Légierőből, mivel jelenleg 80 darabbal rendelkeznek, ám csak 35 repülőképes, a többit konzerválták. Amennyiben a modernizált példányok kirepülik a tartalékaikat, az avionikai berendezéseket átépítik egy konzervált példányba, így biztosítják, hogy a Saab 105-ös még egy huzamosabb ideig szerepet játsszon a svéd hajózók képzésében.