Hollywoodnak köszönhetően meglehetősen székes körben ismert, hogy az Egyesült Államok Légierejének bármely gépe, melyen az USA elnöke utazik az „Air Force One” hívójelet használja. Ezen 1953 óta létező hívójel jelentős részben a filmeknek köszönhetően összeforrt azzal a két Boeing VC-25A géppel, melyek 1990-ben álltak szolgálatba és melyek alapesetben az elnök fuvarozását látják el.
Az 1-1 Boeing 747-200B alapjain összerakott, a belső vonatkozásában a feladatköréből adódóan igen alaposan átgyúrt gépek a legismertebb vasmadarak közé tartoznak – bár az talán kevésbé ismert, hogy géppárról van szó.

Ezen a 2003-ban, a Hawaii-i Hickam légibázison készült fotón az egyik VC-25A már a betonon álldogál, míg Air Force One hívójelű kollégája épp George W. Bush-sal a fedélzetén készül a talajfogásra. | Fotó: Roman Gray, USMC ,
A VC-25A nem mondhatni, hogy túl gyakran szerepelt híreink között, bár az utódtípusának kiválasztása kapcsán futólag foglalkoztunk a típussal. A döntést amúgy az évtized második felére halasztották – bízván abban, hogy a KC-X tender miatt beintett EADS-ot be tudják vonni majd a tenderbe.
Az előbbiek – na meg a cím – fényében talán nem meglepő, ha nem a VC-25A leváltásához érkeztek hírmorzsák. Ehelyett a spéci Jumbók nem túlságosan nagydobra vert költségvonzata került terítékre. A gépek szolgálatba állítása óta nem sok alkalommal készültek erről publikus kimutatások, így bár csak lazán kapcsolódik az oldal fő irányához, úgy véltük talán érdekes lehet egy kis szösszenetet áldozni ezen témára.
Egy 8 oldalas kongresszusi jelentés szerint, egyrészt megjegyzi, hogy az ilyen vizsgálatok nem túl gyakoriak, – azért a Kongresszus és a GAO (Government Accountability Office, USA számvevőszék) csinált már ilyen kimutatásokat – másrészt közli az aktuális helyzetet az üzemeltetési költség vonatkozásában. Mely alapján az Air Force One egyetlen repült órájának összköltsége 179 750 dollár, azaz jelenlegi árfolyamon mintegy 42 millió forint. (Ebben az árban értelemszerűen nincsen benne az elnököt kísérő csapat további gépekkel történő szállításának költsége.)

A világszerte ismert típus Mount Rushmore felett | Fotó: USAF ,
Az Air Force One reptetési költségét az adófizetők állják, amikor a gép hivatalos, vagy politikai vonatkozású ügyekben szállítja a Fehér Ház lakóit. Az elnöki vakáció pedig hivatalos útnak, az újraválasztási kampányolás utazásainak egy része pedig politikai vonzatúnak. Az, hogy a Fehér Ház miként különíti el a kormányzati és politikai jellegű utazásokat az ezen kategóriákba nem illeszthetőtől, az nem teljesen tiszta, lévén a jelentés szerint erről nem nagyon hajlandóak érdemben nyilatkozni.