Tengeri üzemelésre alkalmas a Lynx Wildcat

Miután 2011. november 7-én végrehajtották vele első hajófedélzeti landolását, az AgustaWestland AW159 Lynx Wildcat helikopter alkalmassá vált rá, hogy széles körű tesztelésnek vessék alá tengeri üzemeltetés közben. Mivel a típus a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy – RN) egyik legfontosabb légi járműve lesz, így szükséges volt, hogy az összes lehetséges szituációban kipróbálják képességeit, illetve kivizsgálják, hogyan reagál bizonyos időjárási körülményekre. Igaz, hogy tavaly november-december folyamán már sor került néhány le- és felszállásra hadihajók fedélzetén, de a 2012 január közepe és február eleje közötti időintervallumban sokkal sűrűbb volt a menetrend.

A tesztsorozat két, egyenként tíz napos ütemre lett osztva, ezek mindegyikét az HMS Iron Duke fregatt fedélzetéről hajtotta végre az AW159. A helikoptert a Royal Navy két kijelölt pilótája vezette, akik összesen 390 esetben szálltak le a hajóra, mely eközben Dél-Anglia és Észak-Skócia partjainak közelében hajózott. A brit védelmi tárca közleménye szerint 148 esetben került sor éjszakai feladat-végrehajtásra, ebből 76 alkalommal éjjellátó eszközt is használtak a hajózók. Természetesen a fregatt fedélzetén tevékenykedő karbantartókra is nagy feladat hárult, hiszen ilyen hosszú ideig még nem kellett a helikoptert bevethető állapotban tartani tengeri üzemelés alatt. A Lynx Wildcat kiszolgálására egyébként egy 30 fős csapat települt az Iron Duke-ra.

AW159 landol az HMS Iron Duke fedélzetére |Fotó: Royal Navy ,

Minden részletre kiterjedő értékelés ugyan még nem áll rendelkezésre (és egy ideig nem is fog, ugyanis a védelmi minisztérium szóvivője szerint 2012 második felére készülnek el vele az illetékesek), ám a beszámolók alapján elmondhatjuk, hogy az AW159 alkalmas tengerészeti üzemelésre. Negatív tapasztalatokról eddig nem érkezett információ – ami nem jelenti azt, hogy nincsenek, de legalábbis nem olyan mértékűek, hogy egyből lábra keljen a hírük. A Lynx Wildcat programja eddig is viszonylag zökkenőmentesen haladt, így elvárható, hogy a továbbiakban se legyen vele komolyabb gond.

Nagy-Britannia 62 AW159 Lynx Wildcat típusú helikoptert rendelt, melyekből 34 kerül a hadsereghez és 28 a flottához. Az első operatív egység a 700W NAS (Haditengerészeti Század) lesz, várhatóan 2013 januárjától érkeznek majd ide az első Wildcatek, melyek a pilótaképzést fogják szolgálni. A következő egységet, a 702 NAS-t 2014 januárjától töltik fel. Az első haditengerészeti század, a 815 NAS 2015-től érheti el a teljes bevethetőséget. A hadsereg várhatóan már 2014-től vagánykodhat élesben a masinákkal.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Lengyelország az AW149 mellett döntött

Lengyelország az AW149 mellett döntött

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét