T-X: 2020-ig maradnak a Talonok

Megerősítésre került az amerikai légierő részéről az a hír, miszerint a költségvetési megszorítások miatt elhalasztják a Northrop T-38 Talon szuperszonikus kiképző repülőgépek leváltását. A február 13-án nyilvánosságra hozott, a 2013-as fiskális évre vonatkozó költségvetési javaslat szerint a T-X program finanszírozása 2017-ben nem lesz megoldható, hanem legkorábban 2020-ban, így addig semmiképpen sem válik lehetségessé, hogy megrendeljék a mintegy 300-350 új gyártású trénert. Az Oktatási és Kiképzési Parancsnokság (Air Education and Training Command – AETC) ezt kiegészítette azzal, hogy a váltótípust is csak 2016-ban jelölik ki.

Ez tehát azt jelenti, hogy a USAF kénytelen lesz úgy gazdálkodni a Talonok élettartamával, hogy azok kibírjanak még három évet. Nem lesz könnyű feladat, hiszen a flotta tagjai már most is kétszer annyit repültek, mint amennyire eredetileg tervezték őket, és a szakszerű karbantartás ellenére is kezdenek megjelenni rajtuk az öregedés jelei. Az üzemeltetés költségei nőni, a hadrafoghatóság pedig csökkenni fog, és kérdés, hogy 2020-ban mennyi lesz bevethető a jelenlegi körülbelül 500 T-38-ból.

T-38 Talon Texas felett

Az utódtípus érkezéséig még majdnem tíz évig szolgálatban marad a T-38 Talon | Fotó: Jeffrey Allen, USAF ,

Természetesen a váltótípus keresése tovább folyik, és a 2016-ös pénzügyi évben szeretnék is aláírni a szerződés a győztessel. Pénz viszont nem lesz több, ezért nagy tételben csak négy évvel ezután vehetnek az új kiképzőből, 2017 és 2020 között maximum alacsony ütemű gyártás folyhat, ami a berepülési program szükségleteit elégíti ki, illetve a kezdeti tapasztalatszerzést segíti. A T-X tender fő esélyesei a dél-koreai T-50 Golden Eagle, a BAE Systems – Northrop Grumman AJTS (a Hawk továbbfejlesztett változata) és az Alenia Aeronautica T-100 (az M-346 „amerikanizált” változata). A Boeing is szeretne beszállni, ám ők még nem tisztáztak minden részletet, várhatóan teljes új fejlesztéssel állhatnak elő hamarosan.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Eldőlt, hogy hol képzik ezentúl a svéd pilótákat

Eldőlt, hogy hol képzik ezentúl a svéd pilótákat

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Szlovákia a CV90 mellett döntött