Módosításra kerülhet a Gripen-szerződés

A Magyar Honvédség keretein belül komoly feszültséget okoz a Gripen-program és annak finanszírozása, továbbá közeledik a 2016-os lízing vége, épp ezért a kormányzat a 2011 folyamán tárgyalásokat kezdett a svéd féllel a szerződésmódosításról.

A legutóbbi (2003-as) módosítás egyre inkább ellehetetleníti a katonai büdzsét, egyre nagyobb szeleteket harap ki a honvédelemre szánt tortából, mely ráadásul folytonos megszorításokkal, nyirbálásokkal is szembe kell néznie, így több fegyvernemet fenyeget a leépítés veszélye. Emellett sokkal kisebb a prioritása annak a ténynek, hogy a Gripen-lízing lejárta után jut-e elég forrás a gépek maradékáron való megvételére, az esedékes nagyjavításokra vagy a típus utódlására.

Magyar JAS-39 Gripen a 2010-es pöstyéni repülőnapon
Magyar JAS-39 Gripen a 2010-es pöstyéni repülőnapon | Fotó: HTKA.hu - sid911

Látva a szűkülő költségvetést, a honvédelmi tárca vezetése szakértői tárgyalásokat kezdeményezett a svéd féllel a szerződés költségeinek lefaragásáról. A december 20-án lezárt tárgyalások sikerre vezettek, utána a svéd és magyar kormányzatokon volt a sor, hogy jóváhagyják a módosítást. Hende Csaba honvédelmi miniszter a tegnapi napon hat párt (a Fidesz, a KDNP, az MSZP, a Jobbik, az LMP és a Demokratikus Koalíció) képviselőit hívta meg a Gripen-lízing módosításáról folytatandó egyeztetésre, mely lezárta után sajtótájékoztatón ismertette a program jövőjét:

„Magyarország a korábbinál kedvezőbb pénzügyi feltételekkel és hosszabb időre biztosíthatja hazánk légtérének szuverenitását” – nyilatkozta az egyeztetés után Hende Csaba. Elmondta, hogy egyik párt sem ellenezte a Gripen bérleti megállapodás fizetési ütemezésének módosítását. Hazánk légtérvédelme a szerződés aláírása esetén 2026-ig biztosított lenne. Az átütemezést követően az eddigi 16800 órányi repülést idő 32800 órára emelkedik (tehát a 2003-as szerződés a 2006-2016 közötti periódusra 16800 órát vásárolt, az új szerződéstervezet a 2006-2026 közötti időszakra 32800 órát, ez közel 95 százalékos növekedés!), de a majdnem kétszeres repülési idő kevesebb, mint ötven százalékos többletkiadással jár majd. A bérleti szerződés változásának következtében a honvédelmi tárca bruttó 63 milliárd (nettó 49,25 milliárd) forintot takarít meg. Az új szerződés abban is módosul, hogy 2026-ig bármikor lehetővé válik a tulajdonjogunk megszerzése a gépekre. A sajtótájékoztatón elhangzott: a kormány január negyedikén megadta a felhatalmazást a szerződés módosítására, amelynek aláírása – a svéd kormány döntésétől függően – még ebben a hónapban megtörténhet.

(A kiadott nyilatkozat itt olvasható, habár a sajtós kollégák még mindig úgy tudják, hogy finn gép volt a francia légtérsértő…)

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet – Frissítve

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet - Frissítve

Rafale győzelem Kolumbiában

Rafale győzelem Kolumbiában