Ladával Indiába a 11 milliárdért(?)

Nincsen védelmi expo különféle bejelentés nélkül – a Szentpétervárott vasárnap záródott, haditengerészeti kötődésű IMDS-2011 kapcsán az oroszok saját haditengerészetük kapcsán nyilatkoztak már, de tegnap indiai kötődésű bejelentés is elhangzott. Mondjuk semmi meglepő, hiszen eddig is tudni lehetett, hogy India újabb 6 db dízel/elektromos tengeralattjáró beszerzésére indított tenderen a Lada-osztály export változatával, az Amur-osztállyal indulnak majd. Ezt egyébként már a 2009-es IDEX során is bejelentették, a mostani amolyan megerősítés félének szánhatták, hiszen a szóban forgó indiai beszerzés, az információbekérési szakaszon már túlesett Project-75I az idei évben kapcsol magasabb fokozatba a korábbi indiai nyilatkozatok alapján.

Lada-osztály tengeri teszten

A Lada-osztályú Szentpétervár tengeri tesztjei egyikén valamikor 2005 folyamán | militaryphotos.net ,

Az a ködös Project-75I, melynek gyökerei 2007-ig vezethetőek vissza. Akkoriban született döntés a Project 75 keretében megépítendő 6 Scorpene mellett további 6 acélcápa beszerzéséről, az Indiai Haditengerészetnek már akkor meglévő, komolyodó tengeralattjárós problémájának orvoslására. (A kiöregedő egységek miatt 2015 magasságára/magasságától lecsökkenő darabszám, melyen nem segít a Scorpene program jó 3 éves késése sem: idén márciusban jelentették be például, hogy az első indiai Scorpene az eredeti 2012 decemberi dátumhoz képest csak 2015 második felében érkezik majd.)

Indiai Scorpene tengeralattjáró nyomásálló testének egy szelvénye

Az első indiai építésű Scorpene nyomásálló testének egyik szelvénye, egy elvileg 2007-ben készült fotón ,

Az időtájt 2008-2009 magasságára tették a tender meghirdetését. A dolgok azonban nem az eredeti tervek szerint alakultak, és így az idén meghirdetendő tender információbekérési szakasza csak 2010 őszén kezdődött el. Az árcédula ha minden igaz ezzel párhuzamosan vált először ismertté, majd a tavaly őszi összeg ismételten előkerült idén februárban, mikor is arról érkezett bejelentés, hogy az indiai remények szerint az idei évben elindulhat a tender.

Az árcédula körül azonban valami nagyon nem stimmel, lévén a 6 db DE tengeralattjáró beszerzésére, ha lehet hinni a korábbi bejelentéseknek, akkor egy, a légierő MMRCA tenderével birokra kelő, 11 milliárd dolláros (~7,6 milliárd eurós) tendert kívánnak indítani az indiaiak. Azaz durván 1,8 milliárd dollár jönne ki 1-1 tengeralattjáróra… Összehasonlításképpen elmondható, hogy ilyen egységárból már majdhogynem egy Virginia-osztályú atom-tengeralattjáró is kihozható. Továbbá a 6 db Scorpene beszerzését, helyi építéssel 2005-ben 2,4 milliárd euróból kihozták turbános barátaink. Vagy említhetjük a törökök ~2 milliárd eurós esetét a 6 db Type 214-el. (Ez esetben a török ipar csak beszállítóként vesz majd részt a németek által számukra összekalapálandó tengeralattjárók megalkotásában.)

Az addig rendben, hogy a Project-75 keretében beszerzett Scorpene-osztályú tengeralattjáróknál némiképp magasabb lesz Project-75I árcédulája, lévén deklaráltan még komolyabb képességekkel rendelkező tengeralattjárókra vágynak az indiaiak, ám az már nehezen elképzelhető, hogy az ebben a versenykategóriában jellemző 450-500 millió dollár körüli egységár durván négyszereződjön – ez még a licence, a helyi gyártókapacitás kiépítése és irdatlan korrupcióval számolás esetén is irreálisan hangzik. Esetleg valamilyen formában belekalkulálták az élettartam alatti költségeket – bár erre nem volt utalás.

Szintén a korábbi, nem megerősített hírfoszlányok egyike, hogy a 6 tengeralattjáró közül hármat állami tulajdonú hajógyár építene meg, a másik 3 egységet pedig Európából vennék közvetlenül. Esetleg csak kettőt, a harmadikat pedig valamelyik privát tulajdonban álló indiai hajógyár építené meg.

A tender előkészítés kapcsán amúgy a németeket (HDW – Type 214, esetleg Type 212), a franciákat (DCNS – Marlin), a spanyolokat (Navantia – S-80), az oroszokat (Rubin – Amur) és egyes források szerint a svédeket (Kockums – A26) keresték meg.

A Project-75I követelményei között kiemelt fontossággal bír az igen alacsony észlelhetőség és a kiemelkedően erős rakétafegyverzet – egyes források szerint ez a Brahmos-t takarja. Mindenesetre ha ezekből indulunk ki, az Amur-ral igen jó esélyeik lehetnek az oroszoknak. Különösen ha azt vesszük figyelembe, hogy indiai barátaink tengeralattjáró vonalon korábban is egy orosz (Kilo) és egy nyugati technika (Type 209) vonalon vásároltak, és pedzegetve volt már ennek esetleges folytatása. Na persze ez önmagában még nem jelent semmit… – bár a Lada valóban veszedelmes ellenfél lesz a felvonuló mezőnyben.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra