Nem a terveknek megfelelően halad a forradalmi újításnak számító elektromágneses katapult (EMALS) tesztelése, ugyanis az első indítás során hibát észleltek a rendszer működésében.
Ahogy arról a HTKA is beszámolt, a General Atomics és a US Navy szakemberei december 21-én sikeres indítást hajtottak végre az elektromágneses berendezéssel, azonban a haditengerészet március 9-i tájékoztatása szerint mégsem alakult minden a terv szerint. Bár a futómacskához rögzített F/A-18E Super Hornet sikeresen felszállt, a gyorsításhoz használt, lineáris kialakítású indukciós elektromotorok működésében hibát észleltek a szakértők. A motorok kapcsolódása jelentős teljesítményvesztést okozott, ami miatt vakarták is a fejüket a rendszer fejlesztői. Azonban úgy tűnik, hogy március végéig sikerül megoldást találni a problémákra és a vezérlőszoftver módosítását követően folytatódhat a berendezés tesztelése.
„A General Atomics most a szoftver módosításán dolgozik, melytől a probléma megoldását várják” – mondta Sean Stackley, a US Navy beszerzésekért felelős részlegének vezetője egy bizottsági meghallgatáson. „Egy kisebb szünetet kellett tartanunk, de hamarosan visszatérünk és várhatóan még a hónap folyamán folytathatjuk a tesztelést.”
Az elektromágneses katapult sarkalatos pontja a Ford-osztályú repülőgép-hordozók építésének. Az EMALS program már több alkalommal is gyűjtögette a késéseket, ám a mostanival szinte teljesen kimerítette a rendelkezésre álló időtartalékot, így a további csúszások már hatással lehetnek az osztály névadó egységének, a USS Gerald R. Ford (CVN-78) átadására. Az újgenerációs hordozó első példánya már 20 százalékos készültségi szinten van, várhatóan 2015 szeptemberében bocsáthatják vízre, szolgálatba állását pedig 2018-ra datálják.