A Queen Elizabeth osztály egységeire szánt repülőeszközök típusa még nem eldöntött, bár sokak már biztosnak gondolják az F-35 Lightning II vadászbombázó STOVL verziójának győzelmét. Tévednek?
Az újgenerációs angol repülőgép-hordozó hajók, a Queen Elizabeth és a Prince of Wales jövője ködbe burkolózik, legalábbis ami a kialakítását illeti.
A hajók fedélzetét az F-35B-hez igazodva „síugrósánc”-osra alakították volna, ám az ötödik generációs STOVL típus megrendelése korántsem biztos, így lehetséges, hogy az amerikai Ford-osztályra szánt elektromágneses katapult segít a fedélzetről induló gépek felgyorsításában. (Az angol Converteam UK vállalat is dolgozik egy ilyen elven működő szerkezeten, ez az EMCAT nevet viseli.)
„A JSF program hihetetlenül drága, nincs értelme jelenleg mellette dönteni és megtehetjük, hogy nem vesszük meg.” – írta minap a Sunday Times.
Az F-35B típust helyett először a „C” variáns neve sejlett fel, mint lehetséges alternatíva, a nagyobb teherbírású és hatótávú gépből kevesebbet is rendelne Nagy-Britannia, ráadásul gépenként 25 millió dollárt is megtakarítana. Egyéb lehetőség is van: a Dassault Rafale vagy a Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Utóbbiról közölt érdekes adatot a Sunday Times, miszerint ha a Royal Navy az F-35 Lightning II helyett a Super Hornetet rendszeresítené, akkor 10 milliárd (!) fontot takarítana meg. Az újság az előre jelzett 138 példányszámú megrendeléssel számol, egy F-35B „fly away” értékét 100 millió fontra teszi.