A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Szeptember 19-én végrehajtotta első repülését a U.S. Navy leendő első drón tankergépe, a Boeing MQ-25 Stingray „T1” jelölésű tesztgépe.
Az első repülésre a korábbi gurulópróbák, illetve az FAA engedélyének megérkeztét követően került sor. A teszt részeként az MQ-25 T1 autonóm gurulást, felszállást követően egy 2 órás, előre beprogramozott és Boeing tesztpilóták által felügyelt útvonalrepülést követően tért vissza a program bázisaként funkcionáló MidAmerica Airport futópályájára.
A Boeing által tavaly elnyert program ugyan a Navy gyorsított beszerzési programjai közé tartozik, de ettől még az első Stingray-ek hordozókon megjelenésére néhány évet mindenképpen várni kel, hiszen a kezdeti műveleti képesség elérése jelenleg 2024-nál előbb nem várható. Addig is egyrészt tovább zajlanak majd a tesztek a Boeing tulajdonát képző T1 prototípussal, másrészt a tavaly augusztusi győzelemkor odaítélt 805 millió Dollárból megkezdődik 4 db ún. engineering development model (EDM) megépítése. Ezek közül az első a 2021-es költségvetési évben érkezik majd.
Szeptember 19-én megkezdődtek a Royal Navy 2. szuperhordozójának, a leendő HMS Prince of Wales-nek a hajógyár által végrehajtott tengeri tesztjei.
A Queen Elizabeth hajóosztály 2. példányának első kihajózására 27 hónappal követte az HMS Queen Elizabeth (R08) tengeri tesztjeinek megkezdését. Ez a folyamat egyébként egy több órás, nem is annyira egyszerű folyamat, lévén a Rosyth Dockyard szűk kijáratain csak a kikötői boxerhajók összehangolt munkájával tudnak áthaladni a hajóosztály tagjai.
Az elkövetkező hetekben, hónapokban Skócia északkeleti partjai mentén zajlanak majd a tesztek, majd a hordozó még az év vége előtt megérkezik honi kikötőjébe, Portshmouth-ba, ahol idén sor is kerül az ünnepélyes hadrendbe állítására.
Megkezdődött az F-35A gépek érkezése a Nemzeti Gárdához: szeptember 19-én landolt a 158. Vadászezred első 2 F-35A gépe. A Vermont államban található Burlington nemzetközi repülőtéren települt alakulat 2013 óta várta ezt a pillanatot, hiszen azóta hivatalos, hogy a Légi Nemzeti Gárdán belül ők lesznek az első F-35A üzemeltetők. A most átadott 2 gépet további 18 követi majd.
Az ezred 1986 óta repülte az F-16 különböző változatait – a 4. generációs típusból az elmúlt 11 évben az F-16C/D Block 30 változatot repülték.
Szeptember 16-án fedte fel a Raytheon, hogy Peregrine (Vándorsólyom) fantázianéven egy új nagy sebesség elérésre képes, közepes hatótávolságú levegő-levegő rakétát fejleszt.
A sajtóanyag alapján a saját zsebre elkezdett fejlesztésű rakéta árban és méretre nagyjából az AMRAAM fele lenne, miközben alapvetően hasonló képességekkel bírna. A cirka 1,8 méter hosszú és 70 kg tömegűnek megnevezett rakéta kapcsán a Raytheon fontosnak tartotta leszögezni, hogy azt nem az AMRAAM és a Sidewinder leváltójaként, hanem azok kiegészítőjeként képzelik el, mely lehetővé tenné, hogy a 4. és 5. generációs típusok nagyobb rakétamennyiséggel indulhassanak harcba.
A napokban megkapta hivatalos típusjelölését és becenevét a T-38 Talon utódtípusa. A T-X tendert megnyert Boeing – Saab gép a T-7A típusjelölést és a „Red Hawk” (Vörös Sólyom) becenevet kapta. Utóbbi Tuskagee Airmen kötődésű, az afroamerikai pilóták gépeinek vörösre festett függőleges vezérsíkjára utalás.