A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Továbbra sincs meg a múlt hét kedden lezuhant japán F-35 pilótája. A keresésbe szombattól az Amerikai Légierő egyik U-2 felderítőgéepe is csatlakozott. A lezuhant vadászbombázót a 41 éves Akinori Hosomi őrnagy irányította, aki 3200 repült órával a tapasztalt pilóták közé tartozik, az F-35-ösön pedig idáig 60 órát gyűjtött.
Egy indonéz szaklap szerint Jakarta F-16V vadászbombázókkal váltaná le a a Hawk 100/200 gyakorlógépeket. A hírek arról szólnak, hogy 32 példányt szereznének be a Viper-ből.
Hamarosan szolgálatba áll Oroszországban az Sz-350 légvédelmi rendszer. Az Sz-400-asnál is használt 9M96 rakéta különböző verzióival felszerelhető típust a politikai székhelyek, fontos katonai objektumok és területek védelmére telepítik. Közben az Sz-500-as fejlesztése is az utolsó fázisába ért, egyes egységeknél már meg is kezdték az operátorok képzését. Ugyan a rendszer specifikációi titkosak, a híresztelések szerint akár 600 kilométeres távolságból is képes a légi eszközök megsemmisítésére, és akár 10 darab, a hangsebesség 20-szorosával repülő ballisztikus rakéta szimultán leküzdésére is képes.
Április 6-án 6 példánnyal bővült az Iraki Légierő F-16-os flottája. A gépeket hivatalos ceremónia keretében vették át a Balad légibázison. A leszállítással már 27 példányt számlál az iraki „Sólyom” flotta.
A nyáron modernizáláson esik át a Romániába telepített AEGIS Ashore rakétavédelmi rendszer. A leállás több hétig is tarthat, hogy közben is biztosított legyen a képesség, ideiglenesen THAAD légvédelmi rendszert telepítenek a Deveselu bázisra.
Megakadt a bolgár vadászgép beszerzés. Még tavaly Karácsony előtt határozta el magát az F-16V Block 70 mellett a védelmi minisztérium, azonban az eladó és a vásárló felek álláspontja a financiális oldalt és a szállítási időket tekintve szöges ellentétben áll egymással. Míg Bulgária a lehető legolcsóbban szeretné megkapni a 8 vadászbombázót, addig az USA a maximálisan kiszabható árért akarja eladni őket. Hasonló a helyzet a szállítás határidejével is, Szófia minél előbb le szeretné tudni a MiG-29-esek nyugdíjazását, Washington viszont a lehető legtovább kitolná a gyártást. A bolgár miniszterelnök, Boiko Borissov úgy nyilatkozott, hogy hajlandó alkudozni Donald Trump elnökkel, hogy a lehető legjobb ajánlatot kapják.
Ismét sikertelenül végződött országunk MiG-29-eseinek eladási kísérlete. A 19 repülőgépre és 20 tartalék hajtóműre csupán 10 millió dollár, azaz 2,8 milliárd forint volt a kikiáltási ár, azonban állapotuk miatt úgy tűnik, így sem éri meg senkinek a vétel.
Kényszerleszállást kellett végrehajtania a Holland Királyi Légierő egyik F-16-osának, miután meglőtte saját magát az M61A1 Vulcan fedélzeti gépágyúval. Céllövészet közben legalább az egyik 20 milliméteres űrméretű lövedék visszapattant, és átszakította a törzs borítását, valamint a földi átnézés után lőszer darabokat találtak a hajtóműben is. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.
10 milliárd dollárjába kerül Németországnak a Tornado flotta üzemben tartása 2030-ig. A 93 gép közül az elsők 1983-ban álltak szolgálatba, így nem meglepő, hogy a következő 11 évben 6,269 milliárd zöldhasút kóstál a gépek üzemeltetése. Erre jön még az elavult részegységek leváltására szánt cserealkatrészek kifejlesztésére 1,62 milliárd, valamint a legyártásukra és integrálásukra további 1,78 millárd dollár. A gépek üzemben tartása pedig szükséges, mivel a Német Légierő atombomba hordozói feladatát is ellátják. A kormány januárban a Eurofighter Typhoont és az F/A-18E/F Super Hornetet jelölte meg, mint lehetséges váltótípus, azonban egyik gépre sem integrálták a B61 nukleáris bombát. Ilyen szempontból is az F-35 lenne az ideális, azt azonban kizárta a versenyből a kormány.
Folytatódik a svájci vadászgép beszerzéi tender. Az év korábbi szakaszában szimulátorban tesztelték mind az 5 meghívott gyártó típusait, most pedig valós körülmények között is sort kerítenek a tesztekre. Ehhez az összes pályázó küld egy-egy gépet az alpesi országba, hogy helyi körülmények között vizsgálják a képességeiket a szakértők. A tesztekre április eleje és július eleje között kerül sor, mindegyik típussal 8 repülést teljesítenek, köztük egyet éjjel. A pályázók között az Egyesült Államokat a Boeing F/A-18E/F és a Lockheed Martin F-35A képviseli, az öreg kontinensről pedig mindhárom „kacsa” beszáll a versenybe, a Dassault Rafale, az Eurofighter Typhoon és a Saab JAS-39E/F.
24 darab E-2D légtérellenőrzőre adott le megrendelést az Amerikai Védelmi Minisztérium. A gépek 3,2 milliárd dollárjába kerülnek az adófizetőknek, a Northrop Grumman a tervek szerint két év múlva szállítja le az első példányt, és 2026-ban az utolsót. A szerződés további 9 példányra opciós jogot tartalmaz, ezek azonban nem a U.S. Navy részére készülnének, hanem az FMS (Foreign Military Sales) keretében valamelyik szövetséges légierőnek.
Végül egy szomorú hír, elhunyt Richard “Dick” E. Cole alezredes, a híres Doolittle-rajtaütés utolsó életben lévő tagja. Halálára április 9-én került sor, csupán 9 nappal a híres küldetés 77. évfordulója előtt. Cole 1915. szeptember 7-én született Daytonában, Ohio államban. 1940. novemberében sorozták be az akkor még a hadsereg részét képező légierőbe, ahol tengeralattjárók elleni őrjáratokat végzett.
1942. februárjában jelentkezett egy titkos küldetésre, melyről azt hitte, hogy Észak-Afrikába vezet útja. Ennek keretében kiképzést kapott a B-25 irányítására, ezt gyakorolta hónapokig. A Doolittle-rajtaütésre végül 1942. április 18-án került sor, amikor 16 bombázó indult útnak a haditengerészet repülőgép-hordozóiról felszállva, minimális felszereléssel, hogy 650 tengeri mérföldet, azaz 1204 kilmétert repüljenek Japánig és meglepetésszerű bombázást hajtsanak végre Tokión. A helyieket annyira meglepte a támadás, hogy minimális légvédelmi aktivitást mutattak, így az összes bombázó sikeresen eljutott Kínába, ahol a helyi gerillák segítségével biztonságba jutottak. Isten nyugosztalja, immár újra együtt repül a rajtaütés személyzete az égi kötelékben!