|

Amerikai és japán dokkhajók a Kelet-kínai-tengeren

Japán hadikikötőkből érkezett amerikai, illetve japán csapat és harckocsi partraszállító dokkhajók a Kelet-Kínai-tengeren. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Daniel Barker,

A Kelet-kínai-tengeren idén januárjában készült fenti fotó érdekessége, hogy a 3 hadihajónak ugyan alapvetően azonos a feladata, mindegyik partraszálló erők szállításában, útnak indításában, támogatásában érintett, azonban besorolásukat tekintve 1-1 alkategóriát képviselnek a partraszállító hajók szerteágazó családfáján belül. Akad itt LPD, LHD és egy LST-nek besorolt LSD.

A “főnök” a Japánba tavaly előretolt és azóta már F-35B gépekkel hajózó helikopter-hordozó dokkhajó, a USS Wasp (LHD 1). Balján a szintén Japánban honi kikötővel bíró USS Green Bay (LPD 20).

A napfényben szinte fehérnek látszó USS Green Bay a San Antonio osztályú partraszállító dokkhajók 3. példánya. A U.S. Navy ezen LPD besorolású hajói elsődlegesen a kiöregedett Austin osztályú LPD és a Newport osztályú LST, azaz harckocsi partraszállítókat váltották. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Daniel Barker,

Jobbján a japánok által harckocsi partraszállítónak, avagy az angolszász mozaikszavával LST-nek besorolt JS Kunisaki látható. Utóbbi az 1998-2003 között hadrenbe állított 3 db Ōsumi osztályú hajó legifjabb tagja. Igazából nem is LST, hanem LSD, azaz helikopter hangár nélküli partraszállító dokkhajó, hiszen híján van a harckocsi partraszállító hajók klasszikus képességeinek, a közvetlen partközelbe hajózás és a hajóorr felőli jármű kijuttatás lehetőségének.

A JS Kunisaki (LST 4003) papíron LST, valójában inkább LSD és plusz érdekessége a fedélzet mérete – mely egyébként nem használható teljes egészében helikopterek által, arra csak a felépítmény mögötti terület alkalmas – ahol maximum 2 db Chinook méretű forgószárnyasnak van hely. Bár tény, hogy a felépítmény mentén van lehetőség 1-2 könnyű helikopter elhelyezésére is. Az amerikai Harpers Ferry osztályú LSD-kkel igen hasonló méretű és képességű hajó maximum 10 db harckocsit tud magával vinni jármű vonalon. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Daniel Barker,

Fórum hozzászólások

  • arbalest
    Tiszta Star Trek lesz a híd. :D

    Nagyon érdekes kialakítás!
    Ennek a szögletes "bulba-orrnak" már a kinyúlása a hajóorral majdnem egyezik. Másrészt hidrodinamikai szempontból érdekes kialakítás.
    A csepp/körte-formával való szakításnak milyen előnye lehet?
    Mondjuk amit el tudok képzelni hogy talán alacsony sebességen jobb irányíthatóságot adhat mint a hagyományos megoldás, de ehhez nagyon nem értek...valaki aki ért is hozzá? Molni?
  • Rotten878
    Nagyon érdekes kialakítás!
    Ennek a szögletes "bulba-orrnak" már a kinyúlása a hajóorral majdnem egyezik. Másrészt hidrodinamikai szempontból érdekes kialakítás.
    A csepp/körte-formával való szakításnak milyen előnye lehet?
    Mondjuk amit el tudok képzelni hogy talán alacsony sebességen jobb irányíthatóságot adhat mint a hagyományos megoldás, de ehhez nagyon nem értek...valaki aki ért is hozzá? Molni?
    Nem lehet szonárt beleépíteni...
  • Rotten878
    Nagyon érdekes kialakítás!
    Ennek a szögletes "bulba-orrnak" már a kinyúlása a hajóorral majdnem egyezik. Másrészt hidrodinamikai szempontból érdekes kialakítás.
    A csepp/körte-formával való szakításnak milyen előnye lehet?
    Mondjuk amit el tudok képzelni hogy talán alacsony sebességen jobb irányíthatóságot adhat mint a hagyományos megoldás, de ehhez nagyon nem értek...valaki aki ért is hozzá? Molni?
    Szerintem a hajótest által keltett zajt igyekszenek csökkenteni, hogy nehezebb legyen meghallani, de talán még fontosabb, hogy a hajó hatékonyabban tudjon hallgatózni.
  • dudi
    Nem lehet szonárt beleépíteni...
    Lehet, csak nem érdemes. Ahhoz hogy értelmezhető méretű felületű és hatékonyságú szonárrendszert építsenek be, nagyon közel kellene menni a hajócsavarok által keltett zavarhoz.
    Vagy lehet továbbra is előre helyezni, de erősen csökkentett hatékonysággal.
    Bár nem kicsi ladik most utánaolvasva. 132 méter, lehet nem is olyan kicsi ott a hely mint tűnt elsőre, bár ritka aránytalan hajó.
  • arbalest
    Szerintem a hajótest által keltett zajt igyekszenek csökkenteni, hogy nehezebb legyen meghallani, de talán még fontosabb, hogy a hajó hatékonyabban tudjon hallgatózni.
    Ebben nekem az az érdekes, hogy a német Type-XXI hajótest után volt egy Albacore ami jelentősen csökkentette a kiadott zajt.
    Namost ez a forma emlékeztet a Type VII tengeralattjárókra amik nem voltak hatékonyak a kialakítás kapcsán sem, még annyira sem mint a XXI.
    Persze ennél bonyolultabb a sztori, de érdekes.

    Amúgy miért lenne ettől kevesebb a hajótest által keltett zaj, illetve miért tud ő jobban hallgatózni?
    Ahogy én gondolom;
    egy csepp/körte-forma mivel sokkal egyenletesebb áramlást kelt ezért a teljes 360 fokos tartományban kisebb háttérzajt kelt mint egy olyan forma ami alapvetően a két oldalra erősebb áramlást kelthet (azt kelt?).
  • Rotten878
    Lehet, csak nem érdemes. Ahhoz hogy értelmezhető méretű felületű és hatékonyságú szonárrendszert építsenek be, nagyon közel kellene menni a hajócsavarok által keltett zavarhoz.
    Vagy lehet továbbra is előre helyezni, de erősen csökkentett hatékonysággal.
    Bár nem kicsi ladik most utánaolvasva. 132 méter, lehet nem is olyan kicsi ott a hely mint tűnt elsőre, bár ritka aránytalan hajó.
    Az orrába nem fér szonár csak az oldalára.De én az orrárról beszélek.
  • Rotten878
    Ebben nekem az az érdekes, hogy a német Type-XXI hajótest után volt egy Albacore ami jelentősen csökkentette a kiadott zajt.
    Namost ez a forma emlékeztet a Type VII tengeralattjárókra amik nem voltak hatékonyak a kialakítás kapcsán sem, még annyira sem mint a XXI.
    Persze ennél bonyolultabb a sztori, de érdekes.

    Amúgy miért lenne ettől kevesebb a hajótest által keltett zaj, illetve miért tud ő jobban hallgatózni?
    Ahogy én gondolom;
    egy csepp/körte-forma mivel sokkal egyenletesebb áramlást kelt ezért a teljes 360 fokos tartományban kisebb háttérzajt kelt mint egy olyan forma ami alapvetően a két oldalra erősebb áramlást kelthet (azt kelt?).
    Egy 2019-ben vízrebocsátott fregatt hajótest alakját szerintem ne hasonlítsuk 2. VH tengeralattjárókhoz. A zajcsökkentés egy tipp volt.
  • Rotten878
    Nagyon érdekes kialakítás!
    Ennek a szögletes "bulba-orrnak" már a kinyúlása a hajóorral majdnem egyezik. Másrészt hidrodinamikai szempontból érdekes kialakítás.
    A csepp/körte-formával való szakításnak milyen előnye lehet?
    Mondjuk amit el tudok képzelni hogy talán alacsony sebességen jobb irányíthatóságot adhat mint a hagyományos megoldás, de ehhez nagyon nem értek...valaki aki ért is hozzá? Molni?
    A hajó által elérhető sebességet növeli nyugodt vízen. Hozzávetőleg 1-2 csomó pluszt jelent azonos hajógépek mellett.
  • dudi
    Az orrába nem fér szonár csak az oldalára.De én az orrárról beszélek.
    Tudom, csak arra utaltam ha a hajó orrában esetleg nincs elég hely, akkor hátrébb kerülhet a szonár -> közelebb a hajógépekhez és a hajócsavarhoz -> több interferencia.
  • arbalest
    Egy 2019-ben vízrebocsátott fregatt hajótest alakját szerintem ne hasonlítsuk 2. VH tengeralattjárókhoz. A zajcsökkentés egy tipp volt.
    Csak áramlástanilag gondoltam az összehasonlítást a vízvonal alatti részre.
  • Cifu
    A hajó által elérhető sebességet növeli nyugodt vízen. Hozzávetőleg 1-2 csomó pluszt jelent azonos hajógépek mellett.
    Köszönöm!
    Esetleg ez a megoldás véleményed szerint milyen esetleg negatív kompromisszummal járhat?
    Vagy tisztán nyereség az alkalmazása?
  • Ha a festés igazodik a vizvonalhoz,akkor ez nem orrkörte(bulbaorr)Annak a viz alatt kell lenni,hogy kifejthesse a hatását.
  • Rotten878
    Tudom, csak arra utaltam ha a hajó orrában esetleg nincs elég hely, akkor hátrébb kerülhet a szonár -> közelebb a hajógépekhez és a hajócsavarhoz -> több interferencia.
    Úgy nem hallasz előre.
  • dudi
    Úgy nem hallasz előre.

    Mar miert ne hallana ? Nem egy hajonak van ott a szonar meg ha nem is idealis. Cca az ortol /.4-1/3 tavolsagra van beepitve. Ezek a szonarok meg 99% ban aktiv uzemmodban mukodnek. Az egesz hajonak akkora az alapzaja hogy passziv uzemmodban csak akkor vennek eszre a tengot amikor az mar ott van melettuk.

    De megis van egy fontos terulet ahol a passziv uzemmodot hasznaljak. Kitalalod mi ez ?
  • Rotten878
    Köszönöm!
    Esetleg ez a megoldás véleményed szerint milyen esetleg negatív kompromisszummal járhat?
    Vagy tisztán nyereség az alkalmazása?
    Csak tippelni tudok, de az olaszok is kiemelik a nyugodt vízen való pozitív hatást. Feltehetően erősebb hullámzásnál nincs előnye, sőt, talán inkább árt is (ahogy amúgy a bulbaorr is bizonyos szintig, ezért nincs ilyesmi az atlanti óceáni halászhajókon például). A pozitív hatás a fogyasztáscsökkennés is, hiszen ha azonos hajógépekkel nagyobb sebességet érhet el, akkor azonos sebesség mellett feltehetően némileg alacsonyabb teljesítményre lehet szükség.
  • Celebra
    Ha a festés igazodik a vizvonalhoz,akkor ez nem orrkörte(bulbaorr)Annak a viz alatt kell lenni,hogy kifejthesse a hatását.
    Nem kell teljesen a víz alatt lennie, van, amelyik pont, hogy "áttöri" a felszínt a hajóorr előtt, és így csökkenti az ellenállást. A Carnival újabb, Dream-osztályú luxuscirkálóinak van ilyenje (Carnival Dream, Carnival Splendor, stb.).

    [​IMG]

    Ezeket amúgy "véletlenül" szintén az olasz Fincantieri tervezte és építi.
  • Cifu
    Nem kell teljesen a víz alatt lennie, van, amelyik pont, hogy "áttöri" a felszínt a hajóorr előtt, és így csökkenti az ellenállást. A Carnival újabb, Dream-osztályú luxuscirkálóinak van ilyenje (Carnival Dream, Carnival Splendor, stb.).

    [​IMG]

    Ezeket amúgy "véletlenül" szintén az olasz Fincantieri tervezte és építi.
    Hát nem tudom,de fater hajóstiszt volt.A megmaradt könyvei ugyan már baromi régiek,és rég is olvastam őket,de a bulbaorr lényege a hullámjelenség kihasznállása a haladási ellenállás csökkentésére.És szerintem ezen a luxuscirkállón a festés a legkisebb merüléshez igazodik.Normál merülésnél a viz alatt lehet ez a torpedó-bulba.Szóval fejvakarás,és szerintem.
    De a hadihajó orrán az a valami semmilyen tekintetben nem felel meg egy bulbaorr jellemzőinek,sem céljának.
  • Celebra
    Hát nem tudom,de fater hajóstiszt volt.A megmaradt könyvei ugyan már baromi régiek,és rég is olvastam őket,de a bulbaorr lényege a hullámjelenség kihasznállása a haladási ellenállás csökkentésére.És szerintem ezen a luxuscirkállón a festés a legkisebb merüléshez igazodik.Normál merülésnél a viz alatt lehet ez a torpedó-bulba.Szóval fejvakarás,és szerintem..
    Fogsz egy keresőt, beírod, hogy Carnival Dream (vagy Carnival Splendor és a többi) és láss csodát...

    A bulbaorr célja az, hogy a hajóorr elött a víztömeget egy kedvezőbb áramlási útvonalra terelje, illetve az orrhullámokat előre eltervezett módon megszüntesse.
    Nagy sebességnél a PPA orrnyúlványa (bulbaorra) is víz alatt lesz amúgy, csak szólok... :)
  • Cifu
    Fogsz egy keresőt, beírod, hogy Carnival Dream (vagy Carnival Splendor és a többi) és láss csodát...

    A bulbaorr célja az, hogy a hajóorr elött a víztömeget egy kedvezőbb áramlási útvonalra terelje, illetve az orrhullámokat előre eltervezett módon megszüntesse.
    Nagy sebességnél a PPA orrnyúlványa (bulbaorra) is víz alatt lesz amúgy, csak szólok... :)
    És aki nem tudja az angol szakkifejezést?Lássuk be,hogy ezt nem az alap szókincs része még felsőfokon sem.
  • Cifu
    Fogsz egy keresőt, beírod, hogy Carnival Dream (vagy Carnival Splendor és a többi) és láss csodát...

    A bulbaorr célja az, hogy a hajóorr elött a víztömeget egy kedvezőbb áramlási útvonalra terelje, illetve az orrhullámokat előre eltervezett módon megszüntesse.
    Nagy sebességnél a PPA orrnyúlványa (bulbaorra) is víz alatt lesz amúgy, csak szólok... :)
    Igen.Az órkörte által keltett hullám hullámvölgyében hasit a hajótest orra.Ehez az orrkörtének a viz alatt kell lennie.És mélyebben,mint az általa keltett hullám hullámvölgye.Viszont ha ezt a sebesség által okozott fokozott közegellenállás miatt történik,akkór a hajótest hosszirányban alapbol nem lesz kiegyensúlyozott.Vagy növekszik a hajótest ellenállása,vagy egy drága aktiv kiegyensúlyozó rendszer kell,vagy sebességtöl függően változni fog a hajó hosszirányú állásszöge-ami egy luxus turistahajón nem nyerő.Szóval a turistahajón a festés szerintem a minimális merülési szinthez igazodik.A hadihajón meg egyszerűen nem bulbaor az az érdekes orrkialakitás.Hogy mi célt szolgál,nem tudom,dehogy nem közegellenállás csökkentő,az biztos.A lapos felsőrészen egyszerűen nem tud kialakulni hullámvölgy még akkor sem,ha vizalá kerül.Ilyen gyors,kishajókon nem is szoktak különben bulbaorrt kialakitani,mert túl kicsi hozzá a hajó.
  • dudi
    És aki nem tudja az angol szakkifejezést?Lássuk be,hogy ezt nem az alap szókincs része még felsőfokon sem.
    Nekem semmiféle angol szókincsm nincs:)Egyszerüen nem tudok angolul

Ugrás a fórum topichoz