|

Mobil karbantartó hangárt vásárolt a Magyar Honvédség

A Saab megrendelést írt alá a Magyar Honvédséggel hordozható repülőgép karbantartó egységre (Deployable Aircraft Maintenance Facility – DAM) vonatkozólag, amely mobil megoldást kínálva hatékonyabb repülőgép karbantartási képességet biztosít a szervezet számára.

A hordozható repülőgép karbantartó egység (DAM) egy mobil megoldás, amely lehetőséget teremt a hatékonyabb karbantartási képességre, ötvözve mindezt a kiemelt védelemmel. A DAM azonos képességeket biztosít, mint a rögzített karbantartási infrastruktúra, a fenntartási összeg töredékéért.

Forrás: Saab AB ,

A Magyar Honvédség a svéd kormánnyal kötött lízing megállapodás alapján 14 darab JAS-39 Gripen típusú vadászbombázót üzemeltet. A DAM-nak köszönhetően a Magyar Honvédség még inkább rugalmassá válik, és még kevésbé függ majd a Gripen flottája karbantartási és védelmi szempontból a rögzített infrastruktúrától. Ez a megoldás gyorsan mozgatható, így lehetővé teszi az önfenntartó üzemeltetést hosszabb időszakokra is, bármely földrajzi helyszínen, akár Magyarországon, akár külföldi misszión.

„Ez egy fontos áttörés a Saab számára, mivel ez az első megrendelés a DAM-ra vonatkozóan. Ez a termék új a Saab portfoliójában, annak ellenére, hogy olyan megoldásokra épül, amelyek már korábban bizonyították teljesítményüket. Az a termék igazolja, hogy folyamatosan képesek vagyunk olyan támogató megoldásokat kínálni megrendelőink számára, amelyek segítségével a légierejük költséghatékonyabb módon állhat rendelkezésre és működhet” mondta Ellen Molin, Szenior Alelnök, a Saab támogató és szolgáltatási üzletágának vezetője.

A megoldás szállítása 2019-ben várható.

Forrás: Saab AB

Deployable Aircraft Maintenance

This is our Deployable Aircraft Maintenance Facility. We call it Gripen’s home when away from home – and we just received a launch order for it! Check out DAM at saab.com/damassembly More on the launch order in this press release http://bit.ly/2SVZrah #saabinthefield

Közzétette: Saab AB – 2018. december 19., szerda

Fórum hozzászólások

  • A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
    A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

    A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
    Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
  • kelepisti
    A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
    A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

    A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
    Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
    Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
    A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
  • molnibalage
    Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
    A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
    OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.

    A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
    Annyi a lízingdíj amenyit a felek kialkudnak
    nem írok le neveket. Autólízing 4 évre. ára: X forint volt. tavaly más "nyerte" A NER közbeszólt, és megmondták kinek kell nyerni. A lízingköltség azonos kategóriájú autók esetében is a duplájára nőt, semmilyen + szolgálatatással...

    Vissza a Griffhez, eddig 4x módosították a szerződést.
    Ezért az üzemeltetési költségekhez az ilyen típusú lízingszerződéseket soha nem szabad számolni. Az külön kategóra. Azért jó a svájci és szlovák példa.. Vszeg van más is, csak annak nem nyilvános az anyaga.
    Az azonban biztos, hogy a két hajtóműves drágább mint az egyes, és az is igaz, hogy annak a légierőnek amely sokáig és intenzíven akarja használni a gépmadarat és tényleges konflikusokban vesz részt folyamatosan, ráadásul viszonylag nagy távolságra, annak egyértelműen a Vipert kell választani a Griffel szemben. Ugyanakkor térségünben azonos feltételek mellett a max 120 repült órát figylembe véve, és a tényleges használat, beszerzendő fegyverzet stb. összevetése után elégséges a svéd gép..
    Persze jobb szerződéssel (de jobb üzemeltetői hozzállás is kell hozzá, és akkor nem kell lízing).
  • kelepisti
    OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.
    Ezt pontosan értem. Csak megint az van, hogy óccó a Gripen, mert óccób a sokkal többet tudó kéthajtóműveseknél. Hát köszi, csak a SAAB reklámja nem erről szól...

    A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
    Ez megint nem érv arra, hogy akkor a "világ legolcsóbb 4. gen gépe" (még ezen a téren is hazudozott összevissza a SAAB, hogy ez az első 4. gen) miért olyan kurvadrága.
  • molnibalage
    ...a SAAB reklámja nem erről szól...
    Mindenki tudja, hogy az csak reklám, mi is, nem kell ezzel érvelni, mert az én szememben is csak egy fecni...
    A SAAB mindig is erős volt reklámban és kommunikációban, a Gripen egy fegyverrendszer egy jó marketinggel. Azt el kell ismerni, hogy a lehetőségeikhez képest jó összerakták, csak ugye - Te is irtad - a követelmények az akkori svéd igényekhez voltak igazítva, azóta viszont már változott a világ...próbálják is foltozni a dolgokat, lásd E/F változat...
    De olyat kijelenteni, hogy a Gripen a világ egyik legdrágább gépe - mert hasonló jelzőt már többször irtál -, úgy hogy gőzünk sincs arról mi mindent tartalmaz a bérlet és mennyi ill. hogy hogyan működik részleteiben az üzemeltetés, pont oly merész kijelentés, mint hogy a Gripen a legolcsóbb.
    A magyar Gripenek repképessége még nem múlt a svéd hozzáálláson ezidáig, az alkatrészellátottság zökkenőmentes és minden bizonnyal minden cserealkatrész a bérlet része mivel repórákat bérlünk. Arra akarok utalni, hogy ha pl. mind a 14-ben elszáll a hajtómű akkor azt a svédek kontójára cserélik. Képzeld el ezt majd két év gari után a szlovák Falconoknál, és add hozzá a költségekhez. Nem a legjobb példa, de az ilyen mértékű üzembiztonságot is meg kell fizetni.
    Hasonlitgatni igy bármilyen F-16+pár év support+tertalékalkatrész/hajtómű+fegyverzet csomagot egy repült óraszámra kötött bérelt Gripen "csomaggal" szerintem tökre felesleges, mert tényleg alma/körte esete...
  • arcas
    Mindenki tudja, hogy az csak reklám, mi is, nem kell ezzel érvelni, mert az én szememben is csak egy fecni...
    A SAAB mindig is erős volt reklámban és kommunikációban, a Gripen egy fegyverrendszer egy jó marketinggel. Azt el kell ismerni, hogy a lehetőségeikhez képest jó összerakták, csak ugye - Te is irtad - a követelmények az akkori svéd igényekhez voltak igazítva, azóta viszont már változott a világ...próbálják is foltozni a dolgokat, lásd E/F változat...
    De olyat kijelenteni, hogy a Gripen a világ egyik legdrágább gépe - mert hasonló jelzőt már többször irtál -, úgy hogy gőzünk sincs arról mi mindent tartalmaz a bérlet és mennyi ill. hogy hogyan működik részleteiben az üzemeltetés, pont oly merész kijelentés, mint hogy a Gripen a legolcsóbb.
    A magyar Gripenek repképessége még nem múlt a svéd hozzáálláson ezidáig, az alkatrészellátottság zökkenőmentes és minden bizonnyal minden cserealkatrész a bérlet része mivel repórákat bérlünk. Arra akarok utalni, hogy ha pl. mind a 14-ben elszáll a hajtómű akkor azt a svédek kontójára cserélik. Képzeld el ezt majd két év gari után a szlovák Falconoknál, és add hozzá a költségekhez. Nem a legjobb példa, de az ilyen mértékű üzembiztonságot is meg kell fizetni.
    Hasonlitgatni igy bármilyen F-16+pár év support+tertalékalkatrész/hajtómű+fegyverzet csomagot egy repült óraszámra kötött bérelt Gripen "csomaggal" szerintem tökre felesleges, mert tényleg alma/körte esete...
    Nálam egész egyszerűen összeegyeztethetetlen az, hogy közlik, hogy a világ legolcsóbb vadászgépe, de nekünk többe került, mint az USAF-nak az F-22A. Korrupció van? Ja kérem, azt is meg lehetett volna mutatni, hogy a SAAB nem olyan. Csak sajnos olyan. Nagyon is.

    Persze tudom, én vagyok a hülye, hogy gerincességet várok el egy olyan iparban, ahol nem jellemző, de a magyar Gripen líznig már a pofátlan túlárazáson messze túl van. 40k USD/óra esetén még azt mondanám, hogy ok, de bakker KÉTSZERENNYIBE is került.
  • molnibalage
    40k USD/óra esetén még azt mondanám, hogy ok, de bakker KÉTSZERENNYIBE is került.
    Ez a "kétszerennyibe" ez hol van dokumentálva?
  • Szerintem a legjobban az ország úgy járna ha megmondanánk a svédeknek hogy a lízingelést abba hadjuk kifizetjük a fenn maradó összeget de vissza adjuk a gépeket viszont cserébe az új századnyi e/f-ből számolják le a 14 gép árát és plusz veszünk 14-16 db e/f-et! Azzal hogy a szlovákok 14 db f-16V vették meg beelőztek minket légierőben! Ezt valahogy nekünk ellen súlyozni kellene ami szerintem csak így járható a legolcsóbban!
  • Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.
  • öreg járőr
    Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.
    Ez azért sok mindentől függ, általában a rosszfiúk szerepét játszók sokszor hátrányból indulnak, értsd. nincs adatkapcsolat vagy nincs BVR képesség, ahogyan ép kitalálják a scenario-t. Régi, még az elsők közt lévő példa a magyar gripenek jó teljesitményére, de a részleteket ennél jobban nem ismerjük:
    https://www.wired.com/2007/09/first-typhoon-s/
    Szóval tudnak a fiúk, de szerintem illendőségből senki sem kürtöli világgá, hogyan alázta le a másikat, mert biztosan volt forditott eset is...
  • öreg járőr
    Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.
    Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

    Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

    Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
  • molnibalage
    Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

    Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

    Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
    Bocs Korzika igazad van. Krétára készülök bezavart
  • molnibalage
    Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

    Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

    Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
    Tényleg,Grien Cre se készült még el az AESA radar?Folyton csak azt olvastam,hogy készül,készül,dehogy kész is lenne..Ami érdekes,hogy a Zsiráf 4Aba meg már a gallium-nitrid elemekre élő AESA antennát irják
  • 40 db Meteor rakéta, PS05 MK4-re upgradelt Gripen radarral nem tudná ellensúlyozni a szlovák F-16V+AMRAAM combót BVR-ben? Mondjuk AMRAAM C7-et? És az AMRAAM D-t? A D mit tudhat? Kapnak olyat a szlovákok? Manőverező légiharcra meg amúgy is nagyon kellene az Iris-T a Gripenhez. Bár az F-16 Iris-T-vel vagy AIM-9X-el úgy is felülmúlja. Esetleg beszerzni még 8-10 Gripen C-t.
  • zulu
    40 db Meteor rakéta, PS05 MK4-re upgradelt Gripen radarral nem tudná ellensúlyozni a szlovák F-16V+AMRAAM combót BVR-ben? Mondjuk AMRAAM C7-et? És az AMRAAM D-t? A D mit tudhat? Kapnak olyat a szlovákok? Manőverező légiharcra meg amúgy is nagyon kellene az Iris-T a Gripenhez. Bár az F-16 Iris-T-vel vagy AIM-9X-el úgy is felülmúlja. Esetleg beszerzni még 8-10 Gripen C-t.
    Egyszerűbb a földön használhatatlanná tenni a gépeket. ;)
  • Gripen C-hez én nem tudok AESA radarról. Az IRIS-T esetében én úgy tudtam, hogy kb egálban van az AIM-9X családhoz képest. Nem marad el tőle. De lehet, ez már nem így van.
  • A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

    https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

    Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
    A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
    Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
    ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
    (tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)
  • kelepisti
    A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

    https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

    Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
    A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
    Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
    ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
    (tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)
    OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
  • kelepisti
    A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

    https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

    Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
    A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
    Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
    ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
    (tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)
    79ben Kina-Vietnám,mindkettő kommunista.Görög-Török,mindkettő NATO tag.Közvetlen háború ugyan nem volt,de 74ben a levegőben összecsaptak.89ben meg a kutya sem gondolta volna,hogy Jugoszlávia szétesik polgárháboruban
  • zulu
    OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
    Én arra is kiváncsi lennék,hogy a Meteor mit tudhat.Már 20+ éve készül,közben az AMRAAM a 4.generációhoz ért.....
  • zulu
    OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
    Erre nem adható definitív válasz, mert a mögötte levő bazártól függ. Ha egyik oldalon a földi radarok és AWACS megvan és datalink felefelé, akkor az rövidebb kard is lehet jobb, és oda vissza. Egész egyszerűen a modern háborúban a bizonytalanság gyors és instakillhez vezet. Régen nem volt ennyire szélsőséges kimenetele "rajtaütés szerű" dolgoknak sem, mert a fegyverek pontatlansága ennek gátat szabott.

    Érdemes megnézni azt is, hogy mi volt az esélye annak 80, 60, 40, 20 és ma annak, ha két gép légi harcot kezdeményez és mindkettő hazamegy vagy annak, hogy leesik az egyik. Drámainan megnőtt az egy bevetésre eső gépveszteség egyes konfliktusokban.
  • molnibalage
    Erre nem adható definitív válasz, mert a mögötte levő bazártól függ. Ha egyik oldalon a földi radarok és AWACS megvan és datalink felefelé, akkor az rövidebb kard is lehet jobb, és oda vissza. Egész egyszerűen a modern háborúban a bizonytalanság gyors és instakillhez vezet. Régen nem volt ennyire szélsőséges kimenetele "rajtaütés szerű" dolgoknak sem, mert a fegyverek pontatlansága ennek gátat szabott.

    Érdemes megnézni azt is, hogy mi volt az esélye annak 80, 60, 40, 20 és ma annak, ha két gép légi harcot kezdeményez és mindkettő hazamegy vagy annak, hogy leesik az egyik. Drámainan megnőtt az egy bevetésre eső gépveszteség egyes konfliktusokban.
    Másképpen fogalmazva. Előfordulhatott Vietnám egén, hogy több gép majdnem tökéletes helyzetből indított 2-4-6-8 db stb. rakétát, egy sem talált. Kergetőztek, majd üzemanyag hiány miatt mindkettő hazament.

    Mi van 1982 óta kb? Ha rakéta HMZ-n belül kerül valaki főleg a NEZ zónában, akkor ott valaki majdnem biztosan leesik. Van elég rakéta és kellően üzembiztos és megfelelő képességű ehhez. A Sivatagi Vihar alatt volt egy alakalom, amikor 5 db kellett egy MiG-25 ellen, de akkor is leesett végül. Egy rakéta elvileg műszaki hibás volt, a többi ellen működött a flare és chaff és egy talált be végül.

    Falklandon igaz, hogy totálisan alárendelt helyzetben, de kb. majdnem az jött ki, hogy ami AIM-9L paraméteren belül indult, az el is találta a célt. Persze a célpontok manőverező képessége korlátozott volt a hatósugár szélén és egyiken sem volt infracsapda...

    Ma egy AIM-120 vagy AIM-9X ellen, ha NEZ-en belül vagy, akkor sok sanszod az eddigi tapasztalatok szerint nincs. Ha szerencséd van és tehetséges is vagy, akkor talán egy indítást túlélsz, de ezalatt már ki kell kerülni a NEZ-ből vagy vissza indítani, ha ez fizikailag lehetséges egyáltalán. Az ellentevékenységek módozata is egyszer szűkül. Régen egy tömeges infracsapda szórás kb. garantáltan megfogott minden IR rakétát és F-15C ellen is működött a chaff meglepő módon AIM-7M ellen. Ma egy AIM-9X ellen papíron nincs semmiféle ellenszer. Az egy szem Szu-22M esetét meg kérem senki ne hozza fel, mert elröhögöm magam.
  • kelepisti
    A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították.
    https://dennikn.sk/37786/gripen-sa-slovensku-oplatil-tvrdi-cesky-general/
    Kicsit visszakanyarodnék ehhez Pavel Bullant, a cseh Gripen program főtárgyalója, néhány -lehet elfogult- gondolat tőle az akkor még nyitott szlovák beszerzés kapcsán:

    - az első fontos dolog amit kijelent: svédország tartja magát a szavához! ("Švédy držia slovo")...:eek:...ezek szerint mások nem?
    - megerősiti ezt azzal, hogy svédország független ország, sem ők másokat sem őket nem befolyásolja semmi politikai erő, számukra az adott szó kötelez, szószerint "szent" ("je to pre nich posvätné")...:cool:...hosszútávon szerintem ez nem mindegy.
    - az amerikai ajánlatokról annyit mondott, hogy vagy elavult technikára vonatkozott, vagy a legújabbra, DE minkét esetben az ár irreális volt ("cena bola vždy mimo realitou")...:eek:...azaz mindig (!) irreális ajánlattal jöttek a tengerentúlról.
    - a lengyel F-16-osokról megemliti, hogy a lengyel tapasztalatok -akkor még- felemásak voltak, mert a balti légtérbe is inkább még Mig-ekkel mentek, a lengyelektől kiderült, hogy nélkülözhetetlen külső frissités kellett a Falconoknak, melyek a "lengyel lehetőségeken túl mutattak" ("mimo poľských možnosti")...:eek:...amikor azt hiszed hogy végre beülsz és használhatod a géped amire csak akarod és az első alkalommal kiderül hogy még sem,mert ezt sem tudja meg azt sem.
    - elismeri, hogy volt valami probléma a Gripen kommunikációs megoldásaival - itt gondolom a svéd adatkapcsoalt link-16-os kiegészitésére utal.

Ugrás a fórum topichoz