A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Törökországnak sürgősen új hajtóművet kell találnia a T129 ATAK harci helikopterhez, miután az Amerikai Egyesült Államok megvétózta a típus eladását Pakisztánnak az LHTEC CTS800-4A erőforrások miatt, mivel annak fejlesztésében és gyártásában az amerikai székhelyű Honeywell is részt vesz. Alternatív megoldást találni egy dolog, de a Turkish Aerospace Industries (TAI) vállalatra komoly berepülési és engedélyeztetési program vár, mire leszállíthatják Pakisztán számára az igényelt 30 darab T129-est.
—
Pakisztán mellett a Fülöp-szigetek is a T129-es megrendelése mellett dönthet, legalábbis az ázsiai szigetország szakértői a török helikoptert javasolják a CUH (Combat Utility Helicopter) program keretében beszerzendő típusnak.
—
Hazaköltözteti két F-35A vadászbombázóját az Ausztrál Királyi Légierő. Az eddig elkészült ausztrál gépek oktatási célból a Luke támaszponton települnek, azonban két példányt a napokban hazarepülnek Ausztráliába. Az átrepülés során leszállnak Guam és Hawaii támaszpontjain is, mielőtt december 10-én megérkeznének Brisbane-be, onnan pedig Williamtownba, a leendő otthonukba.
Oroszország beismerte, hogy üzembe állították a 4. Sz-400-as légvédelmi komplexumot a Krím-félszigeten.
—
Sierra Nevada Corp. 329 millió dolláros megrendelést kapott 12 darab A-29 Super Tucano könnyű csapásmérő repülőgép gyártására. A gépek a Nigériai Légierőhöz kerülnek majd, az utolsó gép átadása 2024 májusában esedékes. Féltucat géphez FLIR szenzortorony is átadásra kerül.
—
Japán a Kagosima prefektúrához tartozó Mageshima-sziget megvásárlását tervezi. A tárgyalások régóta tartanak, de egy ideig szüneteltették a megbeszéléseket a magas ár miatt. Úgy tűnik sikerült egyezségre jutni és a japán komrány tulajdonába kerülhet a természeti képződmény. A rajta kialakításra kerülő támaszponton a US Navy egységei állomásoznak majd, és külön gyakorlópálya épül a haditengerész pilótáknak a hajófedélzeti leszállások gyakorlására.
—
Műszaki miatt megszakította útját a német kormánygép Angela Merkel kancellárral a fedélzetén, miután a hajózószemélyzet hibákat észlelt az elektromos rendszerben. A Német Légierő Airbus A340-ese Cologne-Bonn repülőterén szállt le, ahol számos tűzoltóautó várta. A Buenos Aires-i G20 találkozóra igyekvő német delegáció egy éjszakát töltött Bonnban, majd Madridon keresztül kereskedelmi járaton utaztatták őket Argentínába.
Tajvan védelmi minisztere, Yen Teh-fa megerősítette, hogy tárgyalásokat folytatnak további F-16 Fighting Falcon vadászbombázók vásárlásáról, melyek a kiöregedő F-5-ösöket váltanák. A tervezett darabszámról egyelőre nem érkezett információ.
—
Nyilvánosságra került, hogy miért távolították el posztjáról Paul Goossen alzeredest, a 69. Bombázó Század korábbi parancsnokát. Kiderült ugyanis, hogy Goossen is csatlakozott a Pentagon által üldözött „pénisz-pilótákhoz”, azaz repülőgéppel hímvessző alakú útvonalakat repülnek. Az alezredes által repült B-52-es pilótafülkéjében a GPS adatbázisban erre számos bizonyítékot találtak.
—
A Mil iroda mellett a Kamov is nagysebességű helikopteren dolgozik, a szélcsatorna-teszteket végző CAGI kutatóintézet igazgatója, Kirill Szipalo tájékoztatása alapján a konstrukció a Ka-52-esen alapul majd. Valószínűleg a Sikorsky S-97 Raider által is alkalmazott koax főrotor és tolólégcsavar kombinációt követik majd.
Oroszország átadta a 24. és egyben utolsó Szu-35Sz vadászbombázót Kína számára, melyeket még 2015-ben rendelt meg az ázsiai szuperhatalom.
—
A Bolgár kormány 106 millió dollár elkülönítéséről döntött, melyből 8 darab MiG-29 és egyelőre ismeretlen számú Szu-25 repülőgép nagyjavítását végzik el. A hírek szerint a nevezett összegből a MiG-29-esekre 47 millió dollár jut.
—
A hírek szerint befejeződött a dél-koreai Haegung K-SAAM légvédelmi rakéta fejlesztése és jövő évtől megkezdődik a hadrendbe állítása a haditengerészet hajóegységein. A KTSSM jelű ballisztikus rakéta projektje is jól halad, várhatóan jövőre az is szolgálatba állhat.
—
Orosz sajtóértesülések szerint november 24-én szolgálatba állt Voronyezsben a Nebo-UM légtér-ellenőrző radar, mely a légtér középső és magas rétegeit hivatott pásztázni.
Dél-Korea vezetése bejelentette, hogy további 2 szett Green Pine légtér-ellenőrző radart vásárol Izraelből. A második széria a jelenleg szolgálatban álló Block B verzióknál fejlettebb Block C változatból kerül leszállításra várhatóan a következő évtized elején.
—
Katari információk szerint az arab ország 2021 márciusában veheti át első 6 darab F-15QA vadászbombázóját, míg a következp 6 példányt 3 hónappal később vehetik át. A megrendelt 24 gépből hátralévő példányokat aztán 3 havonta négyesével adják át számukra.
—
Katar jóváhagyást kapott a NASAMS légvédelmi komplexum megvételére, melyhez 40 darab AIM-120C-7 AMRAAM rakétát állíthatnak hadrendbe.
—
Tajvan elkeresztelte az F-CK-1 vadászbombázó alapjain készülő korszerű kiképzőgépet, mely a szigetországban honos Kék Szarka (Blue Magpie) nevet kapta. Az első prototípus várhatóan 2019-ben készül el, míg a szűzrepülést 2020-ra datálják.
—
A Korea Aerospace Industries (KAI) várhatóan decemberben mutatja be a Light Armed Helicopter (LAH) prototípusát, melynek az AS365 Dauphin továbbfejlesztésével létrehozott EC155/H155 szolgált az alapjául. A földi teszteket várhatóan márciusban kezdik meg és ha minden jól alakul 2019 májusában már repülhet is az első példány.
Boeing megbízást adott a Lockheed Martin számára 19 darab Legion célmegjelölő legyártására és az USAF F-15C flottájának fedélzetére történő integrációjára. Az első példányokat 2019-ben szállítják le a légierő számára.
—
November 28-án balesetet szenvedett az Indiai Légierő egyik HAL HJT-16 Kiran sugárhajtású kiképzőgépe. A pilóta katapultált és túlélte az esetet.
—
Ugyanazon a napon, helyi idő szerint 15 óra 50 perckor lezuhant az orosz UTair Aviation egyik Mil Mi-26T típusú helikoptere. A gép felszállást követően magasságot veszített és a helipadtól 700 méterre a döldnek csapódott. A légijármű parancsnoka a helyszínen szörnyethalt, a fedélzeten tartózkodó további 5 ember különböző sérülésekkel, de túlélte a balesetet.