|

Következő fázisba lépett Izrael IED fenyegetésre adott válasza

Az IAI (Israel Aerospace Industries) a közelmúltban végzett az UGV (Unmanned Ground Vehicle) kategóriába tartozó „autonóm IED felderítő és semlegesítő rendszer” fejlesztésével, amely ezt követően egy meg nem nevezett vásárló részére kerül (vagy már került) átadásra tesztelés és értékelés céljából.

A téma iránt érdeklődő olvasóknak nem lesz idegen a hírben szereplő, immár felszerelt és hivatalosan „műszaki felderítőként” hivatkozott jármű, mely az IAI Sahar névre hallgató, hasonló feladatkörű család legifjabb tagja. Az eredeti verzió egy kereskedelmi Bobcat átalakításával született, mely a felszerelt érzékelőknek és eszközöknek köszönhetően a legtöbb esetben képes volt autonóm módon ellátni feladatát. Ezzel szemben a 6×6 kerékképletű Robattle robosztus felépítményét már a robotizált feladatok végrehajtására tervezték (kiemelt kép).

„A Sahar rendszer fejlett érzékelőket és önálló navigációs megoldásokat alkalmaz, hogy megtisztítsa azon veszélyeztetett útvonalakat, amely művelet eddig katonák életét sodorta veszélybe” – nyilatkozta Meir Shabtai, a Robotic Systems Division vezérigazgatója.

Az izraeli fejlesztés számos érzékelőt használ a különféle aknák és IED-k felderítéséhez és semlegesítéséhez. A különböző érzékelőknek köszönhetően a rendszer képes felismerni – és ha szükséges – a járműre szerelt karral semlegesíteni a felszínen, a felszín alatt, illetve „összetett” környezetben található fenyegetést. Mindezt teljesen önállóan képes végezni, minimálisra csökkentve az emberi élet veszélyeztetését.

A Sahar-család minden tagja az IAI által fejlesztett „robotkit-et” használja, amely megfelel a vásárlók által támasztott igényeknek. A csomag magában foglalja magát a platformot, a különböző érzékelőkből összeállított rendszert és az irányítóegységet. A bármely terepviszonyok között bevethető „robotkit” alkalmazásával az integráció gyorsabban végrehajtható, mely hozzájárul a küldetések sikeres végrehajtásához.

“Robotkit” szemei a Caterpillar D9 dózeren. Az autonóm működést a különféle képalkotó, valamint elektro-optikai és elektro-mechanikai képalkotó rendszerek és érzékelők biztosítják. Forrás: defense-update.com ,

Egy másik fejlesztés keretében az IAI Caterpillar dózereket alakít át szintén autonóm működésre, hogy komplex tereprendezési feladatokat tudjanak végrehajtani veszélyes területen. A földmunkagépre integrált rendszer különböző fokú autonómiát biztosít az eszköznek, amely segítségével a mozgást, földmunkát és különböző feladatokat képes beavatkozás nélkül végrehajtani. A gyártó a specializált feladatok alatt az terepakadályok – és védművek eltávolítását, előkészítését és építését „vállalja”, továbbá érzékelőinek következtében bármely időjárási – és látási viszonyok között alkalmazható az elakadás veszélye nélkül. Utóbbi fejlesztés több éves értékelést/tesztelést követően elnyerte az IDF bizalmát és rendszeresítése mellett döntöttek.

Caterpillar D9 munkára készen. Forrás:defense-update.com ,

Fórum hozzászólások

  • Lassan saját topicokat lehet nyitni a kínai (ugv) fejlesztéseknek.

    Mackensen által berakott képek: https://forum.htka.hu/threads/zhuhai-repülőnapok.1000/page-13

    és valószínűleg ugyanezen rakéta a hírben: https://defense-update.com/20181106_microintelligentmissile.html

    Ez esetben inkább a rakéta érdekes, mint a hordozójármű. A hír szerint (először is) módfelett hasonlít a Raytheon Pike fejlesztésére. 40 mm űrméretű csőből indítható, hossza 500 mm. Alkalmazás tekintetében könnyen páncélozott járművek és élőerő ellen fejlesztették ki (a hír fél méteres pontosságot említ és élőerővel szemben 12 m a megsemmisítő hatása).
  • https://defence-blog.com/army/patri...vehicles-for-support-and-combat-missions.html

    Európában nem egyedülálló módon most épp a Patria AMV járműről csepegtettek némi információt azzal kapcsolatban, hogy a Belgiumban megtartott European Land Robot Trial (ELROB) esemény kapcsán pozitív visszajelzések érkeztek a finn fejlesztésről, mely jól szerepelt a 2,4 km-es tesztpályán. A nyilatkozat szerint a lehetőségekhez mérten igyekeztek valós körülményeket kialakítani a járművek számára.
  • Mióta hazai fejlesztéses topicban nevesítették nekem a Milremet (ezúton is Pusszantás!), mint partnert a PESCO programban, egy picit jobban utánanéztem.
    Egészen előrehaladott program ez már. Gyakolatilag az alap platform már él, bevethető, most a különböző gyártók integrálnak rá fegyverrendszereket.
    Az ST, a Kongsber, az FN mind mind már működő rendszerekkel rendelkezik. A konsber Protectorja ráadásul ATGM-mel is rendelkezik, ami június közepén éleslövészeten is bizonyított.
    Olyan amerikai partnerekkel jött létre a project, mint a Raytheon és a Lockheed Martin, valamint a Qinetiq North America. Az egész teszt az Army megbízásából készül.
    Nekem ezek a nevek nagyon afelé mutatnak, hogy lehet belőle komolyabb megrendelés is.
    Maga a Themis egy hihetetlenül okosan megtervezett platform, amit gyakorlatilag mindenre IS lehet használni.
    A maximum 750Kg-os payload egy elég rugalmas alapot ad. Konkrétan 2-3 katonát el tud vinni felszerelésestűl.

    Érdemes a jutub többi videóját is megnézni, mert az észtek elég jól ráéreztek arra, hogy az olyanok is ráérezzenek ezen eszköz értelmére, akik eddig csak direkt hadviselést tudtak elképzelni.
    Ami érdekes még, hogy az elektromos hajtás mellett van hatótávnövelő dízel generátoros opciója is. 1,5km-es a távirányítás hatótávja. Hibrid módban 12-15 órán keresztül működőképes, de sunyiban tisztán elektromosan több mint fél órát bír.
    És ami különösen érdekes, hogy 90-210cm szélességig szabadon változtatható (persze a gyártóval kooperálva) a szélessége, magyarán a két oldalán lévő meghajtó rendszerek tartalmaznak mindent. Hogy mi kerül a kettő közé, annak csak a képzelet, meg a jó ízlés szab határt (meg persze a payload korlátozás).
    És ami extra!
    Fejlesztés alatt állnak olyan funkciók, mint a "follow me" és a "swarming". Az egyik az irányítást könnyíti meg, a másik viszont megsokszorozhatja a képességeket.
    Nekem az a tippem, hogy ez utóbbiba kerültek képbe a magyar fejlesztők is. Ugyebár a drón swarming egy igen komoly magyar fejlesztési terület.
    Mindenesetre az látszik, hogy ebbe a projektbe mindenképpen előny, hogy benne vagyunk!
    És maga az eszköz honlapja.
  • Na úgy néz ki, hogy ez a szárazföldi távirányított jármű dolog is felpöröghet.
    Az angolok megrendeltek 2db Themis-t tesztelésre, és gondolom a saját katonai integrálásra.
    Érdekes, hogy a Themis tulajdonképpen mindkét a cikkben szereplő nagy kaliberű fejlesztési program alanya is lehet.
    Az egyik a JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment)
    A másik pedig a RPV (Robotic Platoon Vehicle). Mindkét esetre van Themis alkalmazási példa.

    Másrészt @rejsz felügyelő is felhívta a figyelmemet egy olyan megoldásra, ami a Themis további használhatóságát növeli.
    Ezt a légiszállítási platformot hozták létre a IrvinGQ-nál, hogy lehetővé válljon a Themis kezelő nélküli műveleti területre kijuttatása:
    [​IMG]
    Ha jól értettem a működését, akkor emberi beavatkozás nélkül kicsomagolja magát a Themis a rögzítésből, és olyan helyszíneken is elkezdheti a feladatot távirányítva, ahol vagy közvetlen életveszélyben lenne a kezelő, vagy szimplán egy felderítő küldetés kisebb "lábnyommal" véghezvihető, ha nincs élő felderítő katona a helyszínen.
    Pl. Több hétre ki lehet szórni a Themist az ellenséges vonalak mögé passzív figyelőbe, amit később önálló feladatra indíthatnak.
  • rejsz felügyelő
    [​IMG]
    rejsz felügyelő
    A képen a portugál tengerészgyalogság gyakorlatozik egy drónnal. Ránézésre 60mm-es aknavető van rajta, tudja valaki hogy milyen típusú a járgány?
    .
    Van "aknavető-gyárunk"! ;)

    A bal alsó sarokban, az a kicsi bors, ami erős (is lehet)!!! :hadonaszos:
  • az észtek mernek nagyot álmodni!
    távirányított könnyű harckocsi, egyelőre csak számítógépes terveket láttam róla, gondolom olyan fegyverzete lenne mint egy gyalogsági harcjárműneik
    [​IMG]
  • Galthran
    az észtek mernek nagyot álmodni!
    távirányított könnyű harckocsi, egyelőre csak számítógépes terveket láttam róla, gondolom olyan fegyverzete lenne mint egy gyalogsági harcjárműneik
    [​IMG]
    Az az igazság, hogy ha már van egy jól működő platformod (Themis) akkor azért ez nem nagy kunszt.
    Itt a platform elsősorban az érzékelő rendszert, az útkereső algoritmust, valamint a védett kommunikációt jelenti. Ha belegondolunk egy távirányított tank esetében még annyi érzékelőre sincs szükség, mint egy autóban. Ha azt vesszük, egy tank vezetője oldalra igen korlátozottan lát. Persze ritkán is vesz részt egy tank a forgalomban. ;)
    Nem véletlen, hogy a Patria AMV is ott szokott lenni a robotizált/távirányított katonai járművek versenyén.
    Én az ilyen nagy méretű járművek esetén azt látom viszonylag gyorsan meghonosodó gyakorlatnak, hogy a járművek opcionálisan távirányíthatóakká válnak.
    Azaz a személyzet akár minden tagja IS deszantolhat annak ellenére, hogy odabent megvan a helyük.
    Az új izraeli félig virtualizált ( tulajdonképpen augmented reality) lehetővé teszi egyrészt az általánosan használt 3 fős személyzet csökkentését (akár 1-re is), másrészt a teljes kezelőfelület virtualizálható, és akár külső kezelőfelületre is átrakható. Így lehetséges a teljes személyzet kiszállása.
    A virtualizált kezelőfelület továbbá abban is segíthet, hogy a kezelőszemélyzet függetlenné válik a fizikai kezelőszervektől. Tehát nem fontos, hogy a sofőr vagy a toronykezelő hol ül. Ezzel optimalizálható a belső tér kihasználása. Azaz az eddigi 3+6, 3+8-as, általánosnak mondható kialakítások átalakulhatnak 0+10, 0+12-re. És még a jármű mérete is lehet, hogy minimálisan csökkenhet.
  • Ezek a fajta távirányított eszközök a leginkább életképesek, alkalmazhatóak szerintem.
    [​IMG]

    https://www.janes.com/defence-news/news-detail/2020/05/18/2ca4706d-c7bd-4a8d-9cd2-e3ce278a5f86
    Egy valamirevaló haderő, ha már új eszközöket vásárol, az aknamentesítés, átjárónyitás területén kész, kiforrott eszközöket vehet. Azt is nagy előnyének tartom, hogy jóval kisebb, mint egy átjárónyitó ekével felszerelt harckocsi vagy műszaki jármű. Tutti fogyóanyag lenne háborúban, de nem hal meg benn senki...:rolleyes:
  • mindenen kívül
    Ezek a fajta távirányított eszközök a leginkább életképesek, alkalmazhatóak szerintem.
    [​IMG]

    https://www.janes.com/defence-news/news-detail/2020/05/18/2ca4706d-c7bd-4a8d-9cd2-e3ce278a5f86
    Egy valamirevaló haderő, ha már új eszközöket vásárol, az aknamentesítés, átjárónyitás területén kész, kiforrott eszközöket vehet. Azt is nagy előnyének tartom, hogy jóval kisebb, mint egy átjárónyitó ekével felszerelt harckocsi vagy műszaki jármű. Tutti fogyóanyag lenne háborúban, de nem hal meg benn senki...:rolleyes:
    És ugye van egy még kisebb, 2t-s verziója is (M-2) ennek a horvát távirányított műszaki járműnek.
    Ilyen funkciói vannak:
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz